Språkets pinsefest
Mange regner Jacques Derridas språkfilosofi som en av grunnvollene under postmodernismen. «Semiotikk» betyr «læren om tyding av tegn». Og Derrida har rykte for å ha sagt at fordi tegn-tyding er en prosess med bare to parter, kan det aldri stilles opp autoritative tolkninger av budskap. Slik «dekonstruerte» Derrida «metafysiske fortolkninger».
Nå har en annen ekspert i semiotikk, Umberto Eco, reist tung kritikk mot Derridas «grenseløse semiotikk». En pilot som tolker tegnene i flyets instrumentpanel «dekonstruktivistisk», vil rett og slett styrte flyet, sier Eco. Ifølge Eco er tegn-tyding ofte et tre-parts-forhold (dvs mellom avsender, budskap og mottager). Og derfor er tolkningskontroll ikke per definisjon umulig.
I Bibelens pinsebudskap lærer vi at Gud forvirret menneskenes språk (1 Mos 11), samtidig som han likevel tok et helliget bibelsk tungemål i bruk som åpenbaringsmiddel. Derfor er pinse også språkets pinsefest. Ånden, Bibelen og apostolisk helbibelsk utleggelse frir spåket ut av Derridas desperasjon.