For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| I fokus

Hvordan redde verden?

SYND MOT GUD: Alt forklares som et resultat av «vår tankeløshet» i omgang med naturen. Det tales ikke om vår synd mot Gud, vår urett, skriver Per Bergene Holm.
Publisert Sist oppdatert

Jeg har en tid stanset for plagene i Egypt. De var Guds dom over egypternes undertrykkelse av israelittene, drapene på deres små guttebarn og Egypts avguder (jf. 2. Mos 6,5–7; 12,12). Det var miljøkatastrofer med enorm ødeleggelse av Nilen, plante- og dyreliv i hele Egypt og så videre. Historikere og biologer søker stadig å gi naturlige forklaringer, og det kan sikkert finnes noen slike.

Skriften gjør det imidlertid klart for oss at den dypeste årsaken var egypternes urett og Guds dom over den. Redningen lå i å bøye seg under Guds hånd, omvende seg fra sin urett og avgudsdyrkelse og la Israel fare. Men farao forherdet seg mot Gud.

Vi opplever veldige naturødeleggelser. Erling Rantrud skriver i Dagen 08.01 at den jord Gud skapte har forandret seg og er ikke slik Gud gjorde den, for menneskene har ikke passet på. Det er sant. Mennesket ble satt til å dyrke og vokte hagen, men de var ulydige mot Guds bud og falt i synd. Derfor forbannet Gud jorden for menneskets skyld (1. Mos 3,17). 

Powered by Labrador CMS