For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Kommentar

SKAPERKRAFT: Joakim Magnus, leder for Tankesmien Skaperkraft.

«Branding» eller barmhjertighet?

Jesus var villig til å skuffe massene, for å redde den ene

Publisert Sist oppdatert

Jeg elsker bibelhistorien om Sakkeus. Den kortvokste og svært rike overtolleren som klatret opp i et morbærtre for å se Jesus.

Han ville få et glimt av den sagnomsuste rabbien, uten å bli sett selv. For ingen fornemme menn klatret i trær. Men det var nettopp det som skjedde; folkemengden med Jesus i spissen fikk øye på ham der bak bladene. Den mektige mannen som hadde romerske soldater til sin disposisjon for å inndrive skatten, var nå i en ydmykende og sårbar situasjon.

Sakkeus i treet var et lett bytte for sine landsmenns misnøye. Folket murret. Stemningen var amper.

Powered by Labrador CMS