De skal lage nytt signalprogram for Vårt Lands tv-satsing
– TV Inter har stor kompetanse i å skape TV som sprer gode rykter om Jesus, sier daglig leder Alf Gjøsund i Vårt Lands nye tv-satsing.
Det kristne produksjonsselskapet TV Inter har fått i oppdrag å lage en ny TV-serie for TV. Serien skal bli kanalens signalprogram og inneholde troshistorier fra hele landet.
To pilot-episoder blir vist allerede nå på forsommeren, mens resten av serien settes opp fra høsten.
– Vi har hatt en løpende dialog med VLT i lang tid. De tok kontakt med oss ganske tidlig i planleggingsfasen, opplyser Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter, til Korsets Seier.
Vil synliggjøre Kristen-Norge
– Hva var bestillingen?
– Noe av det de ønsket seg var et ukentlig magasin som kan bli et signalprogram for kanalen, og denne utfordringen synes vi var spennende.
– Hvorfor?
– Ikke minst fordi vi nå får mulighet til å utvikle et tv-format fra bunnen av, og utfordre oss selv inn mot en ny sjanger. Vi er glade i nye utfordringer, og tenker at dette absolutt kommer til å bli både krevende og morsomt å jobbe med.
– Hva blir innholdet?
– Det gjøres utrolig mye viktig og flott arbeid rundt om i menigheter og kirker, som fortjener å bli vist fram. I tillegg finnes det utrolig mange mennesker som virkelig brenner for å gjøre noe for lokalsamfunnene de er en del av. Disse historiene hører vi altfor lite om i Riks-TV kanalene. Nå har vi en mulighet til å synliggjøre dette, og tror at vi kommer til å skape gode og nære tv-øyeblikk for TVL`s seere de neste månedene. Vi gleder oss skikkelig til å jobbe med dette.
Høy kompetanse
Alf Gjøsund, som er daglig leder og sjefredaktør for TV-kanalen TVL, er begeistret for at TV Inter skal hjelpe kanalen å formidle troshistorier.
– TV Inter har lang erfaring med å produsere TV med kristent innhold som når langt flere enn de mest aktive kirkemedlemmene. Jeg treffer stadig folk som jeg ikke ante hadde et forhold til kristent innhold – som snakker varmt om alle programmene de har sett med Egil Svartdahl, sier Gjøsund til Korsets Seier.
– Det handler selvsagt mye om Egil som formidler, men det handler også mye om kompetansen TV Inter har opparbeidet seg gjennom mange år som produsent for allmennkringkasterne.
Gjøsund påpeker at TV Inters målsetting å holde ryktet om Jesus levende – er noe TVL er helt på linje med.
– Jeg setter veldig stor pris på å få samarbeide med dem om dette.
Vil snu dårlige rykter
– Hva ønsker TVL med serien?
– Målet er å vise fram det fantastiske kristne arbeidet som skjer i norske lokalsamfunn, og hvor mye det betyr for menneskene som berøres av det.
Gjøsund mener at negative oppfatninger rundt kristent arbeid har bredt om seg altfor mye
– Derfor er det på tide å formidle et annet bilde, på en måte som legges merke til, sier han.
– Hvordan ser finansieringen av serien ut?
– Serien finansieres delvis gjennom sponsorstøtte fra kristne organisasjoner og kirkesamfunn, og delvis fra vår egen lommebok, forklarer Gjøsund.
– Vi har greid å reise økonomi til noen få episoder nå, og så forsøker vi å finne penger til flere til høsten. Men dette er et solid løft for oss og jeg vil være åpen om at vi er helt avhengige av flere sponsorer for å gjøre dette til en varig serie på VLT.
Smarte økonomiske grep
Fra TV Inters side forklarer Kristiansen at programsjangeren de har valgt i utgangspunktet er en ressurskrevende form for TV-produksjon.
– Men vi tror vi har gjort noen smarte grep for å holde kostnadene nede. Kanalen delfinansierer programmene i samarbeid med støtte fra menigheter og organisasjoner. Denne type betalingsmodeller har vi jobbet med flere ganger, og kjenner det godt igjen fra blant annet samarbeidet med TV 2, sier Kristiansen.
– Vi er ikke helt i mål med finansieringen enda, men jobber med å få på plass resten av de midlene vi trenger for å kunne være på lufta ukentlig.