KJETIL GARDER: Pastor i Pinsekirken, Mjøndalen

Etterlyser mer forkynnelse om omvendelse

Redselen for å krenke hindrer oss i å snakke tydelig om behovet for frelse og omvendelse, mener pinseledere.

Publisert Sist oppdatert

– Evangeliet om frelse må forkynnes så tydelig at folk blir stilt på valg om å ta imot Jesus som sin frelser.

Det sier Kjetil Garder, pastor i Pinsekirken Mjøndalen, til Korsets Seier.

– Ironisk nok, mens en hel verden leter etter ekte vare i den åndelige verden, forsøker vi å tilpasse oss verden, sier Garder.

Menighetsbarn trenger frelse

Det var Stefan Swärd, kjent svensk frikirkepastor med doktorgrad i statsvitenskap, som nylig skrev en kronikk i den svenske avisen Dagen, der han har fokus på at ikke bare sekulære mennesker, rusmisbrukere eller kriminelle har behov for frelse.

– Det samme gjelder veletablerte kulturkristne og menighetsbarn. Alle har syndet og mangler Guds herlighet, skriver han.

«Veletablerte kulturkristne og menighetsbarn trenger også omvendelse»

Stefan Swärd, frikirkepastor i Sverige

I et avkristnet og sekularisert samfunn mener Swärd at betydningen av en kristendom med fokus på omvendelse og personlig frelse, øker. Han viser til at bibelen understreker den radikale omvendelsen og det å bli født på nytt.

– Holdningen til frelse og omvendelse er et avgjørende teologisk spørsmål. Er kristenlivet en kultur der man gradvis lærer om kristen tro og formes etter kristne verdier, eller er utgangspunktet en transformerende omvendelse? Med omvendelse og frelse som grunnlag kan man da begynne å vandre i etterfølgelse av Jesus, skriver Swärd.

Omstridt

Hvordan man blir en kristen og hva det vil si å kalle seg en kristen er sannsynligvis det spørsmålet det er mest uenighet om i moderne kristendom.

Mens evangeliske kristne har fokus på frelse og omvendelse som inngangsporten til et kristent liv, vektlegger de historiske kirkene mer dåp og konfirmasjon, samt trosopplæring.

– Det skaper mange nominelle medlemmer i kirkene, men bare en minoritet er aktive kristne. Også etablerte frimenigheter som ikke jobber med aktiv evangelisering har en tendens til å bagatellisere den avgjørende betydningen av omvendelse og frelse, hevder Swárd.

– Selv vi som har vokst opp i trygge frikirkelige miljøer trenger en like radikal frelse som ateister. Evangeliets budskap gjelder oss alle, enten vi klassifiserer oss selv som små eller store syndere. Jesus ønsker å møte oss alle, og redde oss alle, uansett om vår bakgrunn er et rusmiljø eller oppvekst i en frikirke.

Lys og salt

Kjetil Garder i Pinsekirken Mjøndalen, mener vi har forkynt evangeliet på en så trivelig og ikke konfronterende måte over så lang tid at nådegaver og tjenestegaver ikke lenger fungerer. I desperasjon etter å kompensere for tapet av besøkende ser man på hva som fungerer i den sekulære verden og kopierer det som fungerer der, tror han.

Han mener at dagens kirker må la Den hellige ånd være veileder i det å kommunisere evangeliet til mennesker.

– Vi leser i Apostlenes Gjerninger kapittel 2, vers 38 at Peters kraftfulle tale på pinsedagen «stakk dem i hjertet». Han forkynte deretter at de måtte omvende seg og la seg døpe (vers 39). Hele tre tusen omvendte seg denne dagen og i kapittel 4, omvendes ytterligere to tusen.

Usminket evangelium

– Han forkynte et usminket evangelium om Jesu korsfestelse, oppstandelse og Den hellige Åndens komme, samt behovet for omvendelse og dåp i Jesu navn.

Garder tror det er dette budskapet ikke-troende mennesker vil ha fra oss.

– Det er nå vi må være lys og salt i verden. Vi er ikke kalt til å være et svakt hint av salt i en åndelig lapskaus. Saltet svir i sårene på samme måte som Peters tale stakk tilhørerne i hjertet, men et hvert sår renses og helbredes med omvendelse til Jesus Kristus, påpeker Garder.

«Vi er ikke kalt til å være et svakt hint av salt i en åndelig lapskaus»

Kjetil Garder

– Vi må la Den hellige ånd få slippe til i vår egen forkynnelse. Folk ønsker å bli satt på radikale valg og få forkynt en usminket Jesus. Når dette evangeliet uteblir så forsvinner alle fra kirken våre, mener han.

Mjøndalen-pastoren tror at ledere av kirker og forsamlinger må være de første til å omvende seg og begynne å tro på at «alt Guds ord er rent» og at det er innblåst liv av Gud selv.

– Deretter må vi lytte til hva Ånden forteller oss – i tanker, i åpenbaringer fra Guds ord og via andres forkynnelse. Når vi som ledere lar Den hellige ånd inspirere vår forkynnelse, kommer omvendelsesbudskapet og selve omvendelsen i kirkerommet av seg selv.

KENT ANDERSEN: Tidligere pastor og misjonær, nå lærer ved Kristen Videregående Skole, Vennesla.

Redde for å krenke

– Jeg er enig i at vi forkynner for lite omvendelse, samtidig forstår jeg hvorfor man ikke gjør det, sier Kent Andersen til Korsets Seier. Andersen er tidligere misjonær og pastor i Pinsebevegelsen. Nå jobber han som lærer ved Kristen Videregående Skole i Vennesla.

– Vi er redde for å krenke og for å formidle en lovisk kristendom. Det bør vi også være redde for å gjøre, for vi ønsker ikke kristne som handler utelukkende fordi de er redde for Gud og helvete.

– Hva er god omvendelses-forkynnelse?

– En god omvendelsesforkynnelse leder mennesker inn i et liv motivert av kjærlighet og ender med frihet. Målet i forkynnelsen bør være å skape motivasjon for å følge alt det Jesus har befalt oss. Om vi ønsker å vokse som mennesker, inngår omvendelse i den prosessen.

Andersen peker på at vi som kristne må lære å si nei til det som er moralsk feil, ikke motivert av frykt for helvete, men av en lengsel etter å faktisk ville leve rett. Det er omvendelsens mål med våre liv.

Mer tålmodig

Carina Grelland Harsem, pastor i Pinsekirken Kolbotn og networker i Alpha, Norge har alltid vært opptatt av at mennesker skal få tak i evangeliet om frelse, men mener hun har blitt mer tålmodig når det gjelder å la folk få gå i prosesser.

CARINA GRELLAND HARSEM: Pastor i Pinsekirken, Kolbotn og networker i Alpha, Norge.

Fra å være en ivrig gate-evangelist som en av lederne i Pinsebevegelsens Team Action sommerteam, har metode, form og farge endret seg noe med hennes egen modenhet, ifølge henne selv.

– Evangeliet er det samme, men i dag stoler jeg mer på Den hellige ånd, som har ansvaret for å overbevise mennesker om tro innenfra, sier hun.

I en tid der mange menigheter har beveget seg bort fra å invitere ikke troende til kirken har Harsem funnet at Alpha-kurs er et godt hjelpemiddel designet for å nå ikke troende på en god og respektfull måte i vår tid.

«Den Hellige Ånd kan jobbe i det stille med enkeltpersoner som finner Jesus og troen gjennom gode samtaler»

Carina Grelland Harsem

I en kurs-sammenheng, tas deltakerne med i en undervisningsprosess, som leder fram til et valg om frelse.

La Ånden virke

– Mennesker blir eksponert for den kristne tro og satt på valg, selv om metoden ikke er «turn or burn». Den Hellige Ånd kan jobbe i det stille med enkeltpersoner som finner Jesus og troen gjennom gode samtaler i et varmt og inkluderende fellesskap, sier Harsem.

Powered by Labrador CMS