SELVBIOGRAFI PÅ FILM: Det tidligere livet til evangelist Sebastian Stakset har blitt film.

Filminnspilling førte til tilbakefall for kjent evangelist

Da filmen Miséria ble spilt inn, ble Sebastian Stakset trukket tilbake til mørke og elendighet.

Publisert Sist oppdatert

Filmen Miseria har kinopremiere i Sverige og omhandler Sebastian Staksets tidligere liv som kriminell.

Stakset, som spiller seg selv i filmen, viser en voldelig hverdag som ender med ett års fengsel for narkotika- og våpenlovbrudd, samt rapartist i hiphopgruppen Kartellen som han siden har forlatt.

Fylt av hat

Dagen møtte først den den svenske norgesvennen i Oslo i 2018. Da fortalte han om hvordan han som ung viklet seg inn i et kriminelt miljø i Sveriges hovedstad.

Han begynte med rap og var i en årrekke med i rapbandet Kartellet.

I tiden som kriminell satt han flere ganger bak lås og slå. Livet i miljøet var krevende.

Han opplevde blant annet å miste flere venner da han satt inne.

– Det gjorde at jeg ble fylt av hat, sa 32-åringen da Dagen var med han tilbake i et fengsel i 2018.

Posttraumatisk stress

I mai skrev Dagen om den forestående filmen.

Nå medgir Stakset til svenske Dagen at å tre inn i fortiden på denne måten har vært blytungt.

Sebastian Stakset ønsker ikke å si nøyaktig hva som har skjedd, men beskriver at han opplevde posttraumatisk stress under filmingen, som igjen førte til det han beskriver som et tilbakefall.

– Jeg følte meg ikke bra med det, jeg følte meg som dritt og det tok meg til et sted hvor jeg følte at jeg hadde mistet Jesu hånd.

Destruktivt og voldelig

Eventuelt økonomisk overskudd går verken til Stakset, regissører eller produsenter, men til hjelpeorganisasjonen Heart of Evangelism.

Selv om pengene vil gå til en god sak, måtte inntektene vært i nærheten av milliardklassen for at Stakset skulle gjort noe lignende igjen.

– Altså, du forstår ikke. Å gå inn i dette mørket har vært som å leve i et destruktivt forhold, et voldelig forhold. Det eneste som kan helbrede sårene er at Gud kan bruke min livshistorie, og jeg vet at han kan, sier han til Dagen.

Ingen snarveier

Regissør Liam Norberg er enig i at filmingen var tøff, men mener sann formidling ikke kan ta snarveier.

– Du må bære det mørket for å kunne fremstille det som en regissør. Vi prøvde å gjøre det så realistisk som mulig.

Powered by Labrador CMS