Meninger
Guds ord på nye medieflater
Vi ønsker å se flere prosjekter som sprer Guds levende ord til flere generasjoner.
Det er overveldende å høre og lese tilbakemeldinger fra mennesker som lytter til vår nye podkast «Bibelen på ett år».
Veldig mange forteller at de lenge har strevd med bibellesing, flere av dem på grunn av dysleksi, men nå har de fått hjelp til å lytte til Guds levende ord. De har begynt å forme en ny vane, der Bibelen er en fast del av deres hverdagsrytme og deres mediebruk. Det er utrolig gledelig å høre!
15 minutter daglig
Med raushet fra Norsk Bibel, og en enorm innsats fra Daniel Sæbjørnsen og Kjetil Fyllingen hos oss (jeg synes vi kan spandere på dem litt offentlig skryt og takk, ikke bare på stabsmøtene), har denne podkasten truffet en nerve hos mange mennesker.
Vår bønn og drøm er at vi kan nå ut til søkende mennesker også. Kan dere være med på en liten dugnad? Tips naboen eller kollegaen din om denne muligheten til å høre Bibelen. Del den i sosiale medier.
Guds ord er fortsatt levende.
Snakk om den i menighetsfellesskapet, så dere kanskje kan hjelpe dem som går med dårlig samvittighet fordi de strever med å lese Bibelen. Med et drøyt kvarter lytting hver dag, vil man komme gjennom Bibelen på 365 dager.
Også for barn
Samtidig vil vi ikke slå oss til ro med dette. Vi ønsker å se flere gode, kreative prosjekter som sprer Guds levende ord til flere generasjoner.
I fjor ga Føbe Elise Edvardsen ut podkasten «Barnas Bibelpod» med historier fra Lukas evangelium. Og Verdiverkstedet holder på med en animert kortfilm av høy kvalitet, «Den magiske boka», som ønsker å introdusere tweens for Bibelen. Begge disse fikk mediestipend fra oss i Tro & Medier, og vi håper flere følger i deres fotspor.
Guds ord lever
Jo da, kristentroens plass i samfunnet og Bibelens posisjon i vår tid har endret seg dramatisk på få tiår. Det skal vi ta på alvor. Men Guds ord er fortsatt levende, og Guds rike har en sprengkraft som kan forvandle mennesker og kulturer.
Derfor ser vi med forventning framover mot nye prosjekter og ideer som kan gjøre Jesus synlig i mediene.