Debatt

BRASIL: Brasils president Jair Bolsonaro.

Hvilke verdier ønsker norske pinsekirker å alliere seg med i Brasil?

Publisert Sist oppdatert

Karl Andreas Jahr gjentar i Dagen 04.09 sine påstander om at jeg «demoniserer» brasilianske velgere. Heller ikke i sin andre, lange tekst inspirert av boka mi «Kunsten å drepe et demokrati: Historien om Bolsonaros Brasil» klarer Jahr å peke på noe konkret.

Det er det en god grunn til. Jeg demoniserer nemlig ikke president Jair Bolsonaro velgere.

Det jeg derimot gjør, i boka og i mitt første svar til Jahr, er å identifisere viktige støttespillere til Bolsonaros autoritære, høyreradikale og ofte anti-demokratiske politiske prosjekt. I Brasil blir tre av disse gruppene i den brasilianske kongressen kalt BBB, for Boi (okse), Bala (kule) og Bíblia (bibel). Det er storbonde- og industrijordbrukets benk, våpenforkjempernes benk og de evangeliske kirkenes benk.

Jahr insinuerer overtydelig at jeg har valgt ut disse gruppene fordi jeg «ikke har særlig sansen» for dem. Slik er det ikke.

Jeg følger her en helt standard politisk analyse i Brasil. Disse gruppene har vært - og er fortsatt - blant Bolsonaros aller viktige støttespillere. De er med på å forklare Bolsonaros vekst gjennom pengestøtte, politiske kontakter og positiv dekning i radio, TV og sosiale medier. De har også bidratt med mange velgere.

Ved valget i 2018 fikk Bolsonaro to tredjedeler av de evangelisk kristne stemmene, mens de katolske stemmene var fordelt omtrent 50/50. I absolutte tall fikk Bolsonaro 11 millioner flere evangeliske stemmer enn motkandidat Haddad. Det var det samme forspranget han hadde da alle stemmer var talt opp.

I sin andre tekst påstår Jahr at jeg gjør meg til en «moralsk overdommer» over Bolsonaros velgere. Heller ikke det er riktig.

Heldigvis prøver Jahr her å underbygge sin påstand med å vise til noe jeg faktisk har skrevet (det gjør han lite av i resten av sine to innlegg). Men det forsøket ender i et mageplask. Under følger det jeg skrev:

«Jeg feller ingen moralske dommer over velgerne hans, slik Karl Andreas Jahr påstår. Det jeg derimot er kritisk til, er den dypt konservative politiske og religiøse agendaen til de evangeliske kirkenes benk i kongressen.

Den er mot abort, også etter voldtekt og i situasjoner der mors og fosterets liv står i fare. Den er mot homofile, lesbiske og bifile, og alle andre familiekonstellasjoner enn den heterofile kjernefamilien.

Og den bruker sin innflytelse til å fremme andre omstridde politiske prosjekter, som fjerning av våpenregulering og angrep på miljølovgivning og menneskerettigheter.»

Kjære Karl Andreas Jahr: Dette er en beskrivelse av brasiliansk politikk, og jeg sier åpent at jeg er kritisk. Hvordan klarer du å lese det slik at jeg gjør meg til moralsk overdommer over brasilianske velgere?

Ved valget i 2018 fikk Bolsonaro to tredjedeler av de evangelisk kristne stemmene.

På ett felt er Jahr og jeg enige. Vi ønsker en åpen debatt også om problematiske sider ved de evangeliske kirkene, inkludert de karismatiske pinsekirkene i Brasil.

Jeg synes dessverre ikke Jahrs bidrag har vært veldig konstruktive. At han kaller min tekst for det mest «ubalanserte og dogmatiske» han har lest i hele sitt liv, kan jeg leve med.

Det er mer problematisk at han kommer med usanne og ganske alvorlige påstander. Jeg synes også det er overraskende at han ikke klarer å skille bedre mellom sak og person.

Jeg vil gjerne ta Jahr på ordet og invitere andre til denne debatten: I sommer var flere brasilianske pinsepastorer invitert til The Send i Telenor Arena, for å forkynne for nesten 10.000 unge mennesker.

Den mest aktive av dem var Teofilo Hayashi. Han er en av organisatorene av The Send Brasil, der president Bolsonaro selv var på scenen og ble bedt for. Hayashi deltok senere i presidentens påskearrangement, og senest 12. september intervjuet han Bolsonaro på direkten på sin egen YouTube-kanal.

For noen uker siden sendte Hayashi ut et innlegg til sine over 600.000 følgere på Instagram, der han feilaktig anklager Bolsonaros motkandidat Lula da Silva for å ville gjøre det ulovlig å ytre seg religiøst på Internett. Teofilo Hayashi er slik blitt en av Jair Bolsonaros viktigste allierte i Brasil.

Under president Bolsonaro har Brasil falt som en stein på verdens demokrati-rangeringer. Den viktigste årsaken til det er presidentens retorikk og politikk.

Han kommer med rasistiske og kvinnefiendtlige uttalelser, han sprer løgner om landets valgordninger, oppfordrer til vold mot politiske motstandere og hyller politiet når de dreper folk i fattige favelaer.

Derfor spør jeg Ungdom i Oppdrag og andre som står bak The Send Norge: Er dette verdier og personer dere ønsker å alliere dere med?

Powered by Labrador CMS