Ikke overrasket over å være blant de beste
Verken lærere eller studenter ved Høyskolen for ledelse og teologi skvatt til da de så resultatene fra Studiebarometeret for 2020.
Høyskolelektor og studiekoordinator ved Høyskolen for ledelse og teologi (HLT), David Andersen-Eikeri, er begeistret over resultatene fra Studiebarometeret 2020. Undersøkelsen, hvor om lag 30.000 studenter fra 40 forskjellige offentlige og private universiteter og høyskoler svarer på hvor tilfredse de er med utdanningen, viser at HLT scorer delt tredje høyest i landet på «overordnet tilfredshet».
Ligget høyt i flere år
Andersen-Eikeri forteller at HLT i flere år på rad har ligget høyt på målingene som går på overordnet tilfredshet. Derfor er han ikke overrasket over at skolen i 2020 scoret de 4,6 av maksimalt 5,0 som er 0,6 høyere enn det nasjonale snittet. Kun Høyskolen for dansekunst (5,0) og Høgskulen for grøn utvikling (4,8) fikk bedre resultat.
– At vi er en mindre skole, sammenlignet med de store universitetene, taler nok til vår fordel. Vi har en nær kobling mellom lærere og studenten som jeg tror slår positivt ut i en slik undersøkelse. Dessuten er vi velsignet med en ressurssterk studentmasse som er flinke til å ta initiativ og være engasjerte, sier lektoren.
Ukentlige «Chapel-samlinger» hvor studenter og lærere kommer sammen i lovsang og for å dele fra Guds ord, felleslunsj og jevnlig nattverd blir pekt på som viktige faktorer til den gode trivselen.
– Målet vårt er at studentene både skal trives sosialt men også oppleve åndelig fellesskap. Vi vil at de som går på HLT skal bli godt kjent med hverandre og med Gud, samtidig som de får undervisning på et høyt akademisk nivå.
Nærhet viktig
Kenneth Manuel Innvær Andersen er leder for studentrådet ved HLT. Han kjenner seg igjen i både resultatene fra undersøkelsen og beskrivelsene til sin studiekoordinator.
– Jeg er ikke overrasket. Mitt inntrykk jevnt over er at studentene er veldig fornøyde. Både med tanke på det sosiale og det åndelige fellesskapet, sier Andersen som er på oppløpet av sin treårige bachelorgrad i teologi og ledelse..
– Hva er det som gjør at dere er så fornøyde?
– Skal jeg oppsummere mine tre år på HLT med ett ord så må det bli nærhet. Nærhet både mellom studentene, men også til lederne. Jeg synes de er flinke til å se de rundt seg og vise interesse for studentene enten det er sosialt eller profesjonelt. Så er Chapel-samlingene en stor faktor for fellesskapet, skryter han.
– Hvordan har det vært å opprettholde et godt miljø under koronapandemien?
– Vi gjør det beste ut av det ved å prøve å holde kontakt digitalt når vi ikke kan samles fysisk. Men så klart går alle restriksjonene ut over studiehverdagen vår og noen har nok følt seg ensomme i perioder. Likevel vil jeg si at studentene jevnt over har vært fornøyde med de digitale alternativene som ledelsen har kommet med. Det er rart hva man vender seg til.
Interessante erfaringer
For David Andersen-Eikeri og de andre i HLT-administrasjonen har det vært et krevende år med mange endringer som følge av koronarestriksjonene.
– Det har vært utfordrende. Med nedstengte skoler måtte vi raskt inn på digitale plattformer. Vi gledet oss over å kunne åpne fysisk igjen i august, men da en ny bølge skylte inn i november tok vi det tyngre enn første gang.
– Hvilke erfaringer har du som lærer fått gjennom dette året?
– At studentene er tilpasningsdyktige. De svarer at de et positive til den digitale undervisningen vi har fått til, selv om ingenting kan erstatte det fysiske aspektet på en høyskole. Samtidig synes jeg det er noe fint ved de sosiale samlingene vi har hatt på skjerm, hvor alle i stedet for å sitte i hver sin ende av bordet sitter med like forutsetninger for å delta i samtalen. Vi kommer inn helt like, noe jeg synes har vært interessant å reflektere rundt, sier David Andersen-Eikeri.