Pinsekommentar
Menigheten – et sted for lærlinger
Jobbes det ikke aktivt med læring og utvikling, vil normalen være stagnasjon.
«Kjempeflott med læringsfellesskap», «Akkurat det vi lengtet etter og trengte som lederskap og menighet», «Sitter med en lyst til å fortsette. Dette ga mersmak», «Utrolig nyttig for oss – satte agenda og retning», «Vi er inspirert og gira – fått gode samtaler og det er flott å få jobbe strategisk sammen».
Dette er en håndfull av tilbakemeldingene og lovordene som har kommet etter at nå ti regioner har gjennomført en eller flere moduler i Led læringsfellesskap.
Vi er godt i gang, samtidig som vi stadig jobber med å bedre kvaliteten på det utviklingsverktøyet vi tilbyr de lokale menigheter.
Et lærende fellesskap
Våre perspektiver og inspirasjon henter vi fra urkirken slik den blir beskrevet i Apostlenes gjerninger. Vi ser her urkirkens evne til å være formbar og lærende.
Ved første øyekast kan man få inntrykk av at kirken er fullkommen slik den er beskrevet i Apg 2. Men man skal ikke følge den lenge før det avsløres at den unge menigheten også opplevde å være i en kontinuerlig læringsprosess.
Den måtte eksempelvis justere tanker om og holdninger til andre enn jøder. Den måtte håndtere ulike interne og eksterne konflikter. Vi aner også at de hadde forskjellig forståelse og praksis når det gjaldt dåp og åndsdåp.
Fellesskap med lærlinger
Menighet er et fellesskap av og for disipler – lærlinger. Derfor kan vi trygt si at en menighet er en lærende organisasjon. Paulus utviser en god lærende holdning når han skriver:
Vi har mye å lære og strekke oss etter.
«Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette, eller at alt er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus. Mine søsken, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus. La oss tenke slik, alle vi som har nådd fram til modenhet» (Fil 3,12–15).
Et modent lederskap tenker slik om seg selv: Vi har mye å lære og strekke oss etter.
Jobbes det ikke aktivt med læring og utvikling, vil normalen være stagnasjon.
Tenke helhetlig
En av disiplinene for utvikling av en lærende organisasjon er evnen til å se helheten i organisasjonen. Det er lett å overfokusere på enkeltdeler/fokusområder av det som utgjør en menighet. Noen vil hevde sterkt at bare vi ber nok, så vil alt det løse seg, mens andre tenker om vi bare viser nok omsorg for hverandre, så vil kirken automatisk vokse.
I beskrivelsen av menigheten i Apg 2 framstår de ulike praksisene som deler av en større helhet. Før systemteorien ble formulert, beskrives den i praksis i urmenigheten. Som ledere og forvaltere av de ressurser Gud har lagt i sin menighet fordres vi til å ha samme tenkning og praksis.
Det er denne reisen vi inviterer lederskap, stab og lokale menigheter med på i Led læringsfellesskap.