Nordens ledende trendekspert tror bønn blir populært i 2021
Hver høst går Stefan Nilsson inn i «grublegrotten» sin for å pønske ut neste års trender.
Stefan Nilsson er Nordens ledende ekspert på nye trender, og er stadig synlig å se på tv-skjermen. Ved starten av et nytt år tror han at felleskap, sjelelig helse og natur kommer til å bli enda viktigere for folk flest. Det mener han kirken bør merke seg.
Navnet Stefan Nilsson får kanskje ikke mannen i gata til å heve øyebrynene. Sier man i stedet «Trend-Stefan» er det betydelig flere som kjenner ham. Ikke minst innen interiør-verdenen, der han regnes som Nord-Europas mest innflytelsesrike trendekspert.
Interessen for trender startet da han drev en interiørbutikk i Stockholm. Han møtte en radioprogramleder under en middag som på stående fot inviterte ham til sitt radioprogram. Her deltok Stefan hver uke i lang tid og snakket om kommende trender.
Perspektivene bak
Siden da har trendanalysen blitt profesjonalisert og Nilsson har skapt sitt eget yrke som trendekspert. Selv om han vanligvis snakker mest om årets farger og interiørdetaljer, betoner svensken at han er betydelig mer interessert i de store bakenforliggende perspektivene.
– Jeg har blant annet studert sosiologi, historie og arabisk, så jeg kom inn i denne bransjen med en annen innfallsvinkel. Jeg er egentlig fullstendig uinteressert i konsum, ler han.
Samtidig erkjenner Nilsson at det med å forutse kommende trender alltid til en viss grad vil handle om gjetninger.
– Ingen kan vite hundre prosent hvordan framtiden kommer til å bli. Jeg betrakter menneskers oppførsel. Nå under pandemien er det spesielt interessant. I dag funderer jeg for eksempel mye på at 52 prosent av alle amerikanske ungdommer under 29 år har flyttet hjem igjen til sine foreldre. Hvilke konsekvenser kommer det til å få? Kommer de til å etablere familier, eller hva skjer med denne gruppen, spør han.
2020 ble ikke lykkeåret
– Hvordan har pandemien påvirket dine framtidsfornemmelser?
– Hvert år i oktober går jeg inn i en slag «grublegrotte» der jeg låser meg inn i sommerhuset mitt og setter opp post-it-lapper på veggene og prøver å se felles retninger rundt det som rører seg i forkant av året som kommer. Selve hovedordet for 2020 hadde jeg trodd skulle bli «happy». Jeg trodde lykke skulle prege 2020 i stor grad.
Derimot har de eksistensielle perspektivene blitt forsterket, mener trendeksperten.
– Spørsmålene finnes der, isolasjonen og ensomheten er absolutt her akkurat nå. Det har vi begynt å snakke om, men der har vi bare skrapt på overflaten. Majoriteten av våre husholdninger er singelhusholdninger og akkurat det kommer vi til å trenge å snakke mye mer om.
Oppgjør med fortidens kirke-bilde
– Hvor trendy er det med Gud akkurat nå?
– Bildet på kirken har endret seg ganske mye. Fra å ha blitt sett på som noe veldig dømmende og umoderne, finnes det i dag en ny generasjon som ikke er preget av de bildene, og som også i stor utstrekning er avholdende til alkohol og rus, og som lever på en helt annen måte enn sine foreldre.
Nilsson fortsetter engasjert:
– Denne generasjonen kommer kanskje til å føle et behov for å gjøre opp med foreldrenes negative bilde av troen og kirken, og det kommer kanskje til å lede fram til mange spennende prosesser.
Den svenske trendeksperten mener at vi akkurat nå står på terskelen til ennå en stor «wellness»-bølge, med fokus på sjelelig helse og velvære.
– Mental helse kommer til å bli utrolig viktig. For vi har ikke godt av denne isoleringen. All vår bevisste tid kommer til å handle om hvordan jeg som enkeltperson skal få det bedre. Det er jo kjempepositivt, men som alle trender, finnes det også en bakside, og det er at det blir veldig egosentrisk, med et enormt fokus på bare meg og min egen boble.
På leting etter Gud
På samme måte som trening og fysisk helse lenge har vært trendy, noe som blant annet har kulminert i en stor interesse for langdistanseløp som Birkebeineren, Vasaloppet osv, kommer det indre velværet å stå i sentrum i framtiden, mener Nilsson. Han åpner også for at det det blir en økning blant folk når det gjelder å søke Gud.
– Velvære handler ikke bare om å finne balanse. Det kan også handle om Gud eller bønn. Det kan absolutt være at det kan bli trendy å be.
– Hvordan har du det med Gud i dag?
– Jeg tenker ikke så mye på det. Jeg besøker sjelden kirken, men min relasjon til Gud er likevel bra. Jeg har ingen problemer med at jeg ikke har funnet hele svaret, for jeg må ikke vite svaret. Men relasjonen til Gud er noe veldig privat for meg. Det er en relasjon mellom to parter, mellom Gud og meg.
Stefan Nilsson blir stille en liten stund og strekker seg etter mobilen sin. Han tar fram en liste på fire kommende trender som han mener kirkene bør være ekstra oppmerksomme på.
Lengter etter fellesskap
– Først og fremst er det helse- og velvære-trenden, som vi allerede har snakket om. Men så har vi også en tydelig trend mot fellesskap. Begrepet «community», som man snakker om på engelsk. Slik jeg ser det er jo en av kirkens viktigste roller å være et sted der mennesker kan møtes. Det finnes allerede en tydelig slik kultur i kirken, som man absolutt burde bygge videre på. Med hele vår eksistens lengter vi etter å treffe andre mennesker, ikke minst etter denne pandemien. Man ønsker å føle delaktighet og å møte andre.
En annen trend som Stefan Nilson mener burde være interessant for kirken, er det han kaller for «aktivisme-trenden».
– En sterk aktivistisk trend beveger seg allerede, men jeg tror at den kommer til å øke ytterligere i løpet av 2021. Vi ser en Greta Thunberg-effekt i den yngre generasjonen, og fjorårets store aktivistiske bevegelse har jo vært Black Lives Matter-bevegelsen, som også kommer til å fortsette dette året. Det finnes moralske aspekter i dette engasjementet hos mennesker som burde være interessant for kirken, sier han.
Private bobler
– Kirker må gjerne tipse meg om hva de allerede gjør for å møte disse trendene. Min følelse når jeg ser meg rundt er at det skjer utrolig mye både innen den lutherske kirken og i frikirkene. Jeg tror det finnes veldig mye fint, men det når ofte ikke inn til folks private «boble», og det kan være et problem for kirken. Det å nå ut, konstaterer trendeksperten.
Samtidig slår Nilsson fast at interessen til å søke seg mer ut i naturen vil fortsette videre inn i 2021.
– Vi kommer til å fortsette å gå ut i naturen, ut i skogen, ut i parken. Det handler ikke om at vi tar naturen med en masse naturelementer inn i hjemmet, som tidligere. Nei, vi vil selv være ute mer og det ser ut til at vi er villige til å forlate konsumet og konsumsamfunnet. Blir det slik, kommer det til å utfordre forretningsverdenen og oss alle til å tenke nytt, og jeg tror at det finnes en god mulighet også her for kirken, til å møte nye mennesker, sier Stefan Nilsson.