Pastor om kristne som ikke betaler tiende: – Du forbanner ditt liv
I 40 år har kristnes vilje til å betale tiende minket. Det bekymrer pastor Robert Morris som er mer opptatt av givertjeneste enn de fleste.
- Artikkelen ble først publisert i Korsets Seier i 2015.
– Bibelen sier at en tiendedel av det jeg tjener hører til Gud, sier Johannes Groth (28), som er frilansmusiker og produsent. Kona nikker.
– Det er førstegrøden, sier hun.
Ekteparet Groth og Ole Bendik slapper fortjent av mellom slagene. De er nemlig lovsangsbandet på Hedmarktoppen.
Sistnevnte er jusstudent, men også han føler seg forpliktet til å gi fra seg førstegrøden.
– I min situasjon er ikke summen like opplagt. Går tienden kun fra stipendet, eller skal jeg føye til studentlånet? Jeg vet fortsatt ikke. Jeg skal jo betale tilbake lånet senere, undrer han.
Blant kristne ellers er ikke givergleden som den var. 4 prosent av alle amerikanere betaler tiende. Det er nesten en halvering på ti år.
Siden det stort sett er kristne som betaler tiende, betyr det sannsynligvis at givergleden blant kristne er på retur.
Andel kristne ledere som mener tiende er elementært i kristenlivet, er nedadgående. For ti år siden mente 67 prosent at det var sentralt. Det har nå sunket til 58 prosent, viser tall fra Barna.
Tienden forandret pastor
Pastor Robert Morris er kjent for å tale mye og grundig om tienden. Blant annet har menighetene i Intro (senere Hillsong og Puls) brukt ham til å undervise om Guds prinsipper rundt tiende.
Til sin egen menighet, Gateway i Dallas, har han gjort en oppsiktsvekkende avtale.
– Hvis du gir tiende resten av året og er misfornøyd med investeringen, gir jeg deg pengene tilbake. Jeg utfordrer deg til å prøve Guds ord på dette området, gjentar Morris til stadighet.
Den kjente amerikanske bibellæreren henviser til Malaki 3,10:
«Kom med hele tienden til forrådskammeret så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren over hærskarene. Jeg skal sannelig åpne himmelens sluser og øse ut over dere velsignelse uten mål.»
For mange år siden fikk Robert Morris og kona Debbie en bibelsk åpenbaring om å være tro mot Gud og gi tiende. Etter hvert ga de mer. Til slutt inkluderte det deres eget hus.
– Alt vi hadde ga vi bort. Vi opplevde at Gud velsignet oss tilbake, blant annet i vårt ekteskap. Mitt hjerte ble forvandlet. Jeg var et egoistisk og kontrollerende menneske, bekjenner den erfarne pastoren.
For Morris ble ekteskapet, livet og tjenesten fylt av glede. Ønske om å kontrollere slapp taket.
40 års nedgang
Undersøkelser viser faktisk at Morris er inne på noe. Ifølge instituttet Maximum Generosity viser det seg at kristne som betaler tiende har en tryggere økonomi enn kristne som lar være.
Leder for instituttet, Brian Kluth, tar likevel et forbehold. De mange tusen tiendegiverne forteller at de opplever seg velsignet grunnet tiende.
De som ikke gir tiende, forklarer at de ikke har råd.
– Uavhengig av hva som er årsaken til at mange kristne ikke gir, så er vi midt i en 40-års nedgang i andelen kristne som gir. Vi trenger å se en ny bevegelse av sjenerøsitet, ikke på grunn av kirkens budsjett, men på grunn av Bibelen og dens åndelige verdi i våre liv. Dette er en del av et større bilde – nemlig at vi ikke tar Guds ord på alvor, mener han.
Givere i bygd og by
Mens det regner utenfor sitter lovsangsteamet fortsatt i kafeen på Hedmarktoppen og diskuterer tiende.
– Jeg tror nok mange kristne ikke tar tienden så seriøst, sier Johannes Groth.
Kona Ida mener det kan avhenge av hvor i landet man bor.
– I en liten bygd er kanskje alt som det alltid har vært, det er ikke så mange tanker rundt det. Mens i en storby får man flere impulser?
Ektemannen svarer.
– Kanskje givertjenesten og fokuset på tienden er enda større i små menigheter. Jeg har aldri tenkt at det er mindre undervisning eller prat om det i mindre menigheter. I det nære samholdet kan man lettere se behovet for å gi inn i fellesskapet.
Stjeler fra Gud
Gjennom forvandlingen til pastor Morris følte han et større ansvar til både å oppmuntre og advare andre. Han nevner det påfølgende verset i Malaki som en tydelig advarsel.
«Dem som eter opp, skal jeg skremme bort fra dere, så de ikke ødelegger åkerens grøde og vinstokkene på marken ikke kaster frukten, sier Herren over hærskarene.»
– Alle de jeg kjenner som betaler tiende, sier til meg: «Vi er så velsignet.» Alle de som ikke betaler sier: «Vi har ikke råd». Det er en grunn til at dere ikke har råd. Dere lever under en forbannelse.
Prisen for å la være å betale tiende, er dyr, mener Morris, som sier han er sliten av å høre familier rives fra hverandre ved tap av jobb, inntekt, ektefelle og barn.
Da datteren til Morris fikk fast følge, sjekket Morris nøye med å sjekke én ting: Om han betalte tiende.
– Vi spøker mye om den historien, men det er også alvor. Det er grunnleggende om hvordan man håndterer penger som kristen. Hvorfor skulle jeg gi vekk datteren min til en tyv, altså en som stjeler fra Gud?
Men, la oss rygge tilbake. Er egentlig tienden et kristent prinsipp? Her har det hersket forvirring og uenighet blant kristne. Teolog og rektor ved Høyskolen for ledelse og teologi, Karl Inge Tangen, mener nei.
– Tienden var en tydelig ordning blant jødene i Det gamle testamente (GT). Og selv om Det nye testamentet (NT) er tydelig på å gi, virker det ikke som at prinsippet om tienden videreføres. Tienden kan likevel være en god praksis, men samtidig mener jeg vi er fri til å gi både mer og mindre.
– Kan ikke å gi føre til forbannelser?
– Jeg kan heller ikke se at noe i NT tilsier det. Det høres litt spekulativt ut, svarer rektoren.
– Er det ikke fristende for kristne å kun gi vekslepenger for å smøre samvittigheten om vi fjerner tienden?
– NT forteller om et kristenliv hvor vi lever for Gud med hele oss. Forvalter vi pengene med det perspektivet, tror jeg ikke det er noen fare. Dersom vi ikke lever for Gud, så hadde vi kanskje ignorert prinsippet om tiende uansett. Men nå nærmer vi oss psykologifeltet, og det er ikke mitt fagområde, så jeg tror ikke jeg skal si så mye mer her.
Tienden eller ikke. Velsignelser og forbannelser. Guds rike, Guds penger. Prosentandel. Det er mange spørsmål. Tangen mener vi trenger å utarbeide teologi på feltet.
– Det er ingen grunn til å holde tilbake. Pastorer i Norge tjener ikke mye, så det er ingen grunn til å kvie seg. Vi kan også her være frimodige og offensive, men da trenger vi mer kunnskap og sunn teologi på dette feltet.
Herren gir, Herren tar
Alle tre i lovsangsteamet på Hedmarktoppen føler seg velsignet ved å gi. Ekteparet Groth satser på musikken og kan komme opp i krevende økonomiske situasjoner. Da opplever de at Gud svarer.
– Jeg har fått mange økonomiske velsignelser selv, for eksempel det jeg sa i stad. En fyr kom og ga meg 10.000 kroner når jeg trengte penger i situasjonen jeg sto i, forteller Johannes.
Kona Ida skyter inn at det er ikke lenge siden vi fikk besøk av en dame som følte for å gi oss 2.000 kroner. Hun dukket bare opp på døra.
– Om det er velsignelser, enten økonomisk eller på andre områder, så har jeg ofte tenkt at det kan knyttes opp mot vår vilje til å betale tienden i tro, mener Johannes.
Tienden i dag
Tiende er en skatteform med bibelsk bakgrunn. I Femte Mosebok 14, 22 står det «Hvert år skal du gi tiende av alt det som vokser på marken din.» GT gjensyres ellers av prinsippet om tiende.
I dag splitter det å gi en tiendedel av inntekten sin verdens kristne teologisk: Den ene gruppen mener det er et sentralt kristent prinsipp. Den andre gruppen mener riktignok det er viktig å gi, men at tiendeprinsippet er gammeltestamentlig.
I 40 år har det vært jevn nedgang i andelen kristne som betaler tiende, forteller kristenlivsforsker og statistikker Brian Kluth.
Samme forsker har funnet ut de som betaler tiende har tryggere økonomi enn de som lar være.