Pastorsamling om Knutby: – Vi må våge å si ifra når noe ikke ser ut til å være fra Gud
Pinserapport om Knutby er ferdigstilt. Nå spør Sveriges pinsepastorer hva de kan lære.
I sommer ferdigstilte pinsebevegelsen i Sverige den omfattende Knutby-rapporten «Begeistret kristendom & fanatisme i Knutby» på vel 230 sider. Hensikten er å trekke teologiske og strukturelle lærdommer fra Knutby-tragedien.
I kjølvannet av rapporten møttes denne uken den svenske pinsebevegelsens teologiske nettverk, forskere og andre pinsepastorer til seminar for å gruble over hvordan en pinsemenighet kunne spore av og ende som sekt.
Rapportforfatterne Hans Sundberg (doktor i teologi, pastor og tidligere samfunnsleder for Vineyard i Norden), og Andreas Wessman (pastor og direktør for Europaporten i Malmö) presenterte sine analyser av teologien. Blant annet har de analysert 30 prekener fra gudstjenestene til Filadelfia, Knutby fra årene i forkant av tragedien.
Bibelsyn og bibelbruk ble vurdert.
Seksuelt forhold til Jesus
Der kommer det fram at pastor Åsa Waldau, ofte omtalt som Kristi brud og som skulle ha et seksuelt forhold til Jesus, sjelden siterte Bibelen i sine prekener.
Andre ledere prøvde å tvinge folk til å leve nær Jesus, noe som i seg selv er en selvmotsigelse, ifølge rapporten. Tvang, påbud og loviskhet går dårlig sammen med relasjon, påpeker Sundberg og Wessman.
De to foredragsholderne bemerket også mye hjemmesnekret teologi som ble brukt som kontrollmekanisme.
Sårbar ungdom
– Hvordan må vi tenke som pinsebevegelse for å motvirke slike krefter i framtiden?
Det spør Maria Eriksson, pastor i Tranås utenfor Jönköping og del av det teologiske nettverket til Pingst Sverige, altså Sveriges pinsebevegelse.
Etter å ha hørt om pinsemenigheten Knutbys vandring mot det ekstreme og eksperimentelle på 1990-tallet, uttalte Eriksson at utsatte grupper i menigheten manglet vern. De var ikke istandsatt eller oppmuntret til å tenke selv eller stille spørsmål. Det var ikke plass til å yte motstand eller kritiske innvendinger.
– Vi lever i like skiftende tider i dag som i 2004. Unge mennesker er like sårbare og utsatte, påpeker Eriksson.
Prøv profetier – på ekte
Andreas Wessman påpekte at bibelbruken havarerte fordi Knutby i mange tilfeller ignorerte å studere Bibelen. Noen ganger førte det til alvorlige feiltolkninger. Andre ganger plukket man enkeltord fra Bibelen for å styrke egne teser i stedet for å granske Skriften med et åpent sinn.
Forfatterne serverte fire anbefalinger for å unngå et nytt Knutby:
1) Oppmuntre hvert medlem til å lese Bibelen på en sunn måte.
2) Skille mellom personlig lesning og det som bygger doktriner for hele bevegelsen.
3) Les sammen med hele kirken.
4) Utform en praksis for å virkelig teste profetier og åpenbaringer.
– Hvordan kan vi si at noe ikke ser ut til å være fra Herren fra talerstolen foran forsamlingen? Skal vi tørre å slippe taket og gjenvinne det karismatiske, så må vi også si ifra eller åpne for en samtale om det er noe som skurrer, sier Andreas Wessman.
Pass på hverandre
Fra salen påpekte flere kristenledere at det aldri er mulig å beskytte seg helt mot manipulerende ledere som gjør skade. Samtidig var man enig om at mulighetene til å ansvarliggjøre ledere er bedre enn noen gang. Etter Knutby har Pingst Sverige innført obligatoriske pastorsamlinger nasjonalt og lokalt. Ingen pinseleder får stå alene, og ingen får melde seg ut av pastorfellesskapet.
Tidligere pastor Monica Winerdal var en del av Pingsts nasjonale sjelesørgerteam som jobbet i Knutby under krisen. Hun fortalte om ungdommer som kom til den lille pinsemenigheten med glede, brann og pågangsmot. Der fikk de imidlertid møte et budskap om en dømmende Gud der de måtte arbeide til de stupte.
– Jeg har utrolig respekt for disse menneskene. De trenger også vår støtte i dag, understreker Winerdal.
– Kristendom kobles til frykt
Pingst Sveriges øverste leder, Daniel Alm, påpeker at pinsebevegelsen i Sverige består av 440 menigheter – da er det forsmedelig at én menighets handlinger er på nivå med Palme-drapet, Estonia-katastrofen og tsunamien i svensk bevissthet.
– Det føles kanskje trist og plagsomt, men vi med nok leve med dette, samt jobbe og lære av det. Samtidig må vi finne frimodighet til å stå opp for den frie lokale kirken og alt det gode som finnes der.
Daniel Alm sier han fortsatt er i sorg over hvordan kristendommen kobles til frykt når menigheter vanstyres. Samtidig skimter han lys i mørket 17 år etter Knutby. Han nevner en ung pr-utdannet som spurte Alm om råd etter en utfordrende sak fra pinsebevegelsen. Det åpenbare svaret var Knutby – og hvordan det burde håndteres fra et pr-perspektiv.
– Han svarte «Knutby, hva er det?».