Leder
Pinseskikkelse åpner for homofilt samliv. Det er nytt og dramatisk, men ikke uventet
MF-professor Terje Hegertun løfter homospørsmålet til en hovedsak i Pinsebevegelsen.
Tirsdag kom pinsevenn, teolog og tidligere KS-redaktør, Terje Hegertun, ut med en bombe av en bok om homofilt samliv: «Det trofaste samlivet». Bokens sprengkraft står i kontrast til MF-professorens lavmælte, pragmatiske natur og genuine ønske om å samle. Likevel har ingen med slik tyngde i Pinsebevegelsen, så langt Korsets Seier kan se, åpnet for homofilt samliv tidligere. Hans poeng er at Bibelens grunntone i samlivsspørsmål handler om trofasthet, først og fremst.
På side 28 og 29 i ukens KS publiserer vi en kommentar fra en annen kjent og erfaren pinseforkynner, Marit Landrø. Hun oppfordrer enhver til å lese boken. Håpet hennes er at leseren vil skjønne at Hegertun ikke er noen liberaler eller forfekter noen «utglidningsteologi». Ifølge Landrø løfter Hegertun fram den bibelske standarden som bør prege ethvert samliv, og som Gud i sin nåde vil hjelpe alle par som elsker hverandre, til å realisere.
Korsets Seier vet det finnes ulike syn blant norske pinseledere, særlig i hovedstadsområdet.
– Det er da heller ikke disse formene for utsvevende heterofil eller homofil livsførsel Hegertun tar for seg i denne boken. Han prøver å komme til rette med hvordan vi som kristne mennesker, skapt i Guds bilde, skal forholde oss til både vår egen og andres seksuelle legning. Vel vitende om at vi lever i en forvirrende tid hvor sterke krefter gjerne vil promotere og nærmest normalisere ulike former for seksuelle legninger og praksiser, er det nødvendig å holde fram det vi mener er forenlig med Guds plan og tanke for den enkelte, skriver Landrø.
Begge møter motbør. Til Dagen denne uken kaller informasjonssjef i Norsk Luthersk Misjonssamband, Espen Ottosen, Hegertuns veivalg «leit». På generelt grunnlag sier pinseveteran og HLT-lektor Øyvind Gaarder Andersen at det ikke er rom for to syn i dette spørsmålet. Linda Aadne er baptist og lektor ved samme høyskole og forteller om en «intens debatt innad i Det norske baptistsamfunnet om hvilke roller homofile og lesbiske bør kunne ha i menighetene».
Da er det vanskelig å tro at ikke samme spørsmål vil prege Pinsebevegelsen i Norge. Rettere sagt vet Korsets Seier at det finnes ulike syn blant norske pinseledere, særlig i hovedstadsområdet.
La meg understreke at det ikke er spesielt heltemodig, og jeg vet det er sårende.
Selv skrev jeg en lengre, personlig kommentar om mitt forhold til spørsmålet om homofilt samliv tilbake i 2017. I forkant hadde jeg fra flere kilder hørt at samlivsdebatten i Pinsebevegelsen hadde skutt fart i kjølvannet av Frelst-debatten i 2016.
I teksten prøvde jeg å forklare hvorfor jeg må fastholde det tradisjonelle standpunktet, selv om det smerter meg og instinktene mine ikke ville spille på lag. La meg understreke at det ikke er spesielt heltemodig, og jeg vet det er sårende. Men verken Korsets Seier eller jeg ser et alternativ som er tro til Bibelen.
Apropos følelser. Det kommer til å bli mer. For denne debatten vil ikke stilne med det første. Den beveger seg nå fra Den norske kirke til frikirkeligheten. Og den debatten ønsker vi faktisk velkommen. Om ikke et standpunkt tåler innvendinger, så bør man spørre selv om man i virkeligheten har en god sak.