Meninger
Skytshelgen for de nysgjerrige
Jesus gir oss ikke bare svarene vi trenger å høre, men får oss til å stille spørsmålene vi trenger å stille.
Nikodemus kommer til Jesus om natten. Kanskje er han feig, kanskje er han døgnvill. Han begynner uansett samtalen med å skryte av Jesus: «Vi vet at du er en lærer som kommer fra Gud» (Joh 3,2).
I stedet for å takke for komplimentet, starter Jesus en samtale om vann og vind og Ånd som går langt over hodet på fariseeren. Det hele ender med at Jesus spør: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det?»
En rystet Nikodemus
Så forsvinner Nikodemus ut av teksten. Jeg tror han er rystet. Ikke fordi han ikke forstår, men fordi han faktisk forstår: At de kategoriene han har hatt for tro og mening, ikke lenger holder. Han kom med en bekreftelse på hvem Jesus var; nå går han med spørsmål om hvem han selv er.
Kanskje er det ikke tilfeldig at Nikodemus er skytshelgen for nysgjerrighet.
Jesus har revet i stykker kartet hans, og han bruker hele Johannesevangeliet på å sette det sammen igjen. Mot slutten kommer han til den korsfestede Jesus med mer enn 30 kilo kostbar salve, like mye som blir brukt ved begravelser av konger. Og trolig er det det Nikodemus regner Jesus for å være.
Nysgjerrighetens skytshelgen
Nikodemus sin reise vitner om at tro kan være en prosess, en hvor ikke alle finner raske svar eller aldri tviler. Kanskje er det ikke tilfeldig at Nikodemus er skytshelgen for nysgjerrighet – og kanskje bør vi gi større plass til nettopp det siste.
Jesus gir oss ikke bare svarene vi trenger å høre; han får oss også til å stille spørsmålene vi ikke har tenkt på, men trenger å stille. Han kommer med forsikringen om at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Guds fotspor
Troen er broen – men sjelden en vei brolagt med skråsikkerhet og mangel på spørsmål.
Vi ser ikke den andre enden av broen når den går inn i tåke av tvil og undring eller lavt skydekke skapt av spørsmål og sekularisering.
Vi kan ikke alltid forandre åndsklimaet. Men vi kan vandre i fotsporene til Gud som har gått foran – og tro at han som stiller spørsmål, også er svaret.