LED LÆRINGSFELLESSKAP: Frode Hansen, pastor i Bykirka, Bodø og Elisabeth Eikemo Lundh, ungdomspastor i Tabernaklet, Haugesund, skal bidra til å utvikle morgendagens pinsemenigheter i Norge.

Slik vil Pinsebevegelsen forme morgendagens ledere

Elisabeth Eikemo Lundh er en av nøkkelpersonene i satsingen på «menighetenes tiår».

Publisert Sist oppdatert

Pinsebevegelsen i Norge har uttalt at de skal prioritere menighetsutvikling i perioden 2020–2030.

Hovedmålet er å bygge sunne menigheter med trygge ledere som på sikt vil føre til vekst og flere disipler.

For å nå ambisjonene har Pinsebevegelsen opprettet en ny arena, et læringsfellesskap, for menighetsledere.

– Vi har et desperat behov for å rette fokus mot menighetene. Med dette nye læringsfellesskapet lager vi et praktisk arbeidsrom for lederskapene i norske menigheter, sier leder for Pinsebevegelsen, Øystein Gjerme.

Storsatsingen, som har fått navnet Led læringsfellesskap, rulles ut denne høsten, men allerede i august gikk den første piloten av stabelen.

Led læringsfellesskap

– En arena hvor ledergruppen i en menighet kan gjøre en læringsreise over to år.

– Sikter på å hjelpe etablerte og livskraftige menigheter å jobbe visjonært, strategisk, konkret og systematisk.

– Målgruppen for læringsfellesskap er primært menighetens lederskap/eldsteråd, pastor og stab.

– I læringsfellesskapet samles lederteam fra de ulike menigheter to ganger i året til undervisning, teamarbeid og erfaringsutveksling.

– Sertifiserte fasilitatorer/veiledere fra Pinsebevegelsen er tilretteleggere som hjelper ledergruppene og løfte blikket, stille de rette spørsmål og få i gang de gode refleksjoner. – Et læringsfellesskap består gjerne av 5–10 lederteam fra ulike menigheter i en region.

– Disse spørsmålene blir reist;

1. Hva er? (nåsituasjon)

2. Hva kan bli? (Løft blikket, våg å drømme)

3. Hva er veien dit? (Forpliktende handlingsplan).

– Slike læringsfellesskap etableres over hele landet i løpet av høsten.

– Ambisjonen er at flertallet av norske pinsemenigheter skal delta på Led læringsfellesskap fram mot 2030.

– Riktig i vår tid

– Når du som lederskap i en menighet får arbeidsoppgaver som er konkrete og håndterlige, gir det større glede og mestring, sier Elisabeth Eikemo Lundh, ungdomspastor i Tabernaklet, Haugesund.

Hun beskriver opplevelsen av å være med på Led læringsfellesskap. Konsept skulle startet opp tidligere, men begynner først i høst grunnet pandemien.

Eikemo Lundh er en av dem som skal fungere som såkalte fasilitatorer for læringsfellesskapene.

Som fasilitator skal hun ved hjelp av en bestemt og velprøvd pedagogikk sørge for at ledergruppene løfter blikket, stiller de rette spørsmålene og får i gang gode refleksjoner. Fasilitatorne har fra før en lederrolle i pinsebevegelsen.

ELISABETH EIKEMO LUNDH: Ungdomspastor i pinsemenigheten Tabernaklet, Haugesund og fasilitator i Led læringsfellesskap.

– Jeg tror denne måten å tenke menighetsutvikling på er helt riktig i vår tid. Å bli inspirert er vel og bra, men her får vi konkrete, håndfaste oppgaver vi som menigheter kan ta med i hverdagen, sier Lundh.

Sammen med rundt 25 andre vordende fasilitatorer, er hun til stede i Misjonskirken Majorstua i Oslo for å bli kurset og deretter godkjent som fasilitator.

«Menighetenes tiår»

Led læringsfellesskap tjuvstartet med et pilotkurs i Rogaland 19. august. 70 hovedledere fra 11 menigheter i Sør-Rogaland var samlet over 24 timer med innlånte fasilitatorer fra utlandet som kjenner metodene i opplegget fra andre sammenhenger.

– Samlingen var virkelig flott, med skikkelig karismatisk innlevelse. Det var fantastisk å se representanter de 11 menighetene sitte rundt bordene og jobbe sammen, sier leder for Pinsebevegelsen, Øystein Gjerme.

Han fikk æren av å klippe snoren for å høytidelig innvie Led læringsfellesskap.

– 2020 til 2030 skal være menighetenes tiår, understreker pinselederen.

SNORKLIPPER: Leder for Pinsebevegelsen i Norge, Øystein Gjerme, var til stede under åpningen av Led læringsfellesskap i Sør-Rogaland hvor han høytidelig klippet snor.

Elisabeth Eikemo Lundh, som også var med på kurset i Rogaland, erkjenner at konseptet først virket uhåndgripelig, men at hun ble mer og mer overbevist etter hvert som hun fikk grep om innholdet.

– Nå forstår jeg at det handler om å involvere folk. Ikke bare på en plattform hvor man lytter til en på scenen eller på en skjerm, men at man får en rolle, en oppgave. Med tålmodighet ser man at her kan man virkelig utrette noe, sier hun.

FORSTÅELSE: Led læringsfellesskap går mye ut på å fremme forståelse mellom de ulike lederskapene i norske pinsemenigheter. Her gjennomfører Elisabeth Eikemo Lundh og Frode Hansen en tegne-og-forklare-øvelse.

Jobbet lenge med forberedelsene

I spissen for arbeidet med Led læringsfellesskap er Knut Idland. Pastoren i Betel, Hommersåk, har sammen med en arbeidsgruppe jobbet lenge med å forberede læringsfellesskapet.

– Dette er en ny måte å jobbe på i pinsebevegelsen. Vi ønsker å bruke prosessorienterte metoder for å fremme forståelse mellom ledere, samtidig som hver menighet selv sitter i førersetet når det gjelder hva de ønsker å prioritere i forlengelsen av det som er på agendaen, forklarer Idland og fortsetter:

– Vi er overbevist om at prosessen kommer til å økte kvalitet og treffsikkerheten på hvordan vi skal lede menigheter som gjør bibelske disipler.

Han mener Led læringsfellesskap er den viktigste arenaen Pinsebevegelsen har i forbindelse med fagfeltet menighetsutvikling.

Men det er også rom for pinsekarismatikk, forteller Idland.

– Vi tror og vet at bibelske menigheter er et verk av Gud. Gjennom lovsang, forbønn og betjening blir den spirituelle dimensjonen en integrert og viktig del av døgnet ledergruppene har sammen.

KNUT IDLAND: Pastor i Betel, Hommersåk og leder for Pinse menighetsliv.

Pastoren mener tilbakemeldingene fra Sør-Rogaland ga prov på at de er på rett spor.

– Den dagen ble en skikkelig høydare. Her i Oslo får omtrent 20 fasilitatorer i Norge opplæring og blir sertifisert til selv å kunne holde slike læringsfellesskap-samlinger, sier Idland som gleder seg til å starte opp enda flere Led læringsfellesskap utover høsten.

SAMLING I OSLO: Misjonskirken, Majorstua var vertskap da Led læringsfellesskap ble avholdt i Oslo i august 2021.

En utstrakt hånd

Fra før arrangerer Pinsebevegelsen et utvalg samlinger på ulike arenaer.

Led nasjonalt er det største arrangementet og inneholder foredrag, workshops og inspirasjonsmøter over en langhelg. Led regionalt blir arrangert rundt om i landet, og er en forlengelse av Led nasjonalt med enda mer fokus på utvikling.

Medarbeidersamling er en møteplass over to dager for ansatte i kirker tilknyttet bevegelsen, med fokus på åndelig veiledning og personlig oppfølging.

Led læringsfellesskap skal i utgangspunktet ikke erstatte noen av de andre arrangementene i Pinsebevegelsens årshjul, ifølge Øystein Gjerme.

Pinsebevegelsens leder er opptatt av å gi pinsemenighetene en utstrakt hånd.

ØYSTEIN GJERME: Leder i Pinsebevegelsen i Norge og pastor i Salt, Bergen.

– Dette er vårt forsøk på å komme opp på siden og si at vi er her for å hjelpe til med utvikling. Så er det opp til menighetene bruke den muligheten, sier Gjerme, vel vitende om at flere regioner har valgt å legge ned Led regionalt.

– Det er viktig å opprettholde det relasjonelle mellom menighetene i regionene, sier han.

Ikke redd for overstyring

Regionleder i Nordland og pastor i Bykirka i Bodø/Fauske, Frode Hansen, er også blant de som er på besøk i Oslo for å bli en fasilitator til Led læringsfellesskap.

– Jeg liker at opplegget er både prosessorientert og konkret. Pinsebevegelsen er ganske så sammensatt, noe som er en rikdom. Her får vi en anledning til å utvikle et felles språk og jobbe med både forståelse og konkretisering av hvordan vi gjør bibelske disipler, som jo er hovedoppdraget vårt, sier Hansen som også har vært engasjert i Sendt, Pinsebevegelsensens menighetsplantingsarbeid.

FRODE HANSEN: Pastor i Bykirka, Bodø/Fauske og fasilitator i Led læringsfellesskap.

– Hva skiller dette opplegget fra andre du har vært med på?

– Hovedforskjellen er at man får med seg konkrete oppgaver og verktøy man kan jobbe med i egen ledergruppe. Det er ikke bare en konferanse, hvor innholdet lett kan forsvinne i det du går ut døra på vei hjem. Dessuten er metodene som brukes velutprøvde og pedagogikken treffsikker, mener den utdannede pedagogen.

– Hvorfor mener du det er behov for Led læringsfellesskap dette tiåret?

RETT TID: Elisabeth Eikemo Lundh og Frode Hansen skryter av nye Led læringsfellesskap og mener konseptet er akkurat hva pinsebevegelsen trenger dette tiåret.

– Jeg mener vi har mye å tjene på å komme sammen. Ulike menigheter har ulike forståelser og erfaringer, og når vi deler disse med hverandre, mens vi jobber målrettet i vår egen menighet, vil det også bidra til en positiv utvikling for oss samlet som bevegelse.

– Hva kan folk som deltar forvente?

– Godt forberedte fasilitatorer og nøye planlagte sesjoner med tydelige mål. Samtidig er det ledergruppene selv som former hvordan prosessen blir.

ÅPNING: Sør-Rogaland arrangerte det første Led læringsfellesskap 19. august. Pinsebevegelsen håper å rulle ut mange flere læringsfellesskap på ulike plasser i Norge utover høsten.

– Er du redd for at det kan oppleves som overstyring?

– Nei. Dette er et redskap, og menighetene får stor frihet til å tilpasse verktøyene sine lederskap og virkeligheter. Respekten for selvstendigheten er grunnleggende, og samtidig retter vi fokuset på noen områder vi alle skal jobbe med: Se nye komme til tro, gjøre disipler, utvikle sunne menighetsfellesskap og multiplisere dem, både her hjemme og ute.

– Alt er overkommelig

For Elisabeth Eikemo Lundh er det ingen tvil om at Led læringsfellesskap er en god arena for å utvikle menigheten hun er en del av.

GLEDER SEG: Elisabeth Eikemo Lundh ser fram til å komme i gang som fasilitator i Led læringsfellesskap.

Den største utfordringen nå mener hun er å kommunisere godt til de mangfoldige pinsemenighetene landet rundt.

– Andre må forstå at dette ikke er «enda en greie» de skal følge med på, men noe som faktisk er noe vi alle trenger. Jeg håper virkelig at lederne i pinsemenighetene bruker tid til å sette seg inn i dette før de dømmer opplegget. Jeg var selv skeptisk i starten, men nå står jeg her, sier den påtroppende fasilitatoren.

Powered by Labrador CMS