Svensk domstol: Kristen friskole får ikke sette spørsmålstegn ved evolusjonsteorien
Adventist-skolen er misfornøyd med beslutningen, men signaliserer at de vil følge den.
Ekebyholmsskolan ligger vakkert til ved sjøen Syningen like utenfor Rimbo mellom Knivsta og Norrtälje nord for Stockholm. Her har adventistsamfunnet drevet skole siden 1932 da de kjøpte Ekebyholms slott.
Slottet, som ble bygd på 1600-tallet, brukes fortsatt som matsal, men undervisningen foregår nå i skolebygg som ligger i nærheten av slottet.
På gresset mellom bygningene går det elever, og inne i korridorene er det liv og røre. Det virker som en helt vanlig skole i et usedvanlig idyllisk miljø. Men helt siden 2018 har skolen og ledelsen der vært innblandet i en langdryg konflikt med Skolinspektionen (tilsvarende det norske Utdanningsdirektoratet, journ.anm.).
En anonym anmeldelse
Alt begynte med at en anonym verge meldte Ekebyholmsskolan til Skolinspektionen. Anmelderen mente blant annet at undervisningen om evolusjonsteorien i skolens biologitimer var mangelfull.
Myndighetene startet en granskning og konkluderte med at «religiøse fortellinger om menneskers og jordens opphav har fått lik behandling som vitenskapelige teorier om evolusjon og jordens tilblivelse». De krevde at denne praksisen ble endret.
Ekebyholmsskolens rektor Thore Karlsson og skolesjef Bobby Sjölander stilte seg spørrende til kritikken og startet en interngranskning som viste at det ikke var gjort noe feil.
Men Skolinspektionen sto på sitt og etter hvert ble det klart at en rettslig prosess måtte til.
– Vi hadde aldri tidligere i prosessen tenkt at vi skulle trenge å vende oss til en domstol, sier Thore Karlsson som forklarer at skolen ikke opplevde noen konstruktiv dialog med de statlige granskerne.
Listen med kritiske forskere
Sentralt i granskningen står en powerpoint-presentasjon om evolusjonen og dens historiske utvikling, som tidligere hadde blitt brukt i en biologitime. På et av bildene står det at de aller fleste forskere stiller seg bak Darwins evolusjonsteori, «men en voksende flokk mener at det finnes for mange problem og at den ikke fullt ut kan forklare livets kompleksitet».
For å eksemplifisere dette ble det vist til en liste utarbeidet av en amerikansk tenketank med over 1.000 forskere som er skeptiske til tilfeldige mutasjoner og naturlig utvalg.
Ekebyholmsskolens rektor, Thore Karlsson, argumenterte hele tiden for at skolen underviser i evolusjonsteorien slik læreplanen i biologi krever, men at elevene – også i tråd med læreplanen – har rett til å kunne stille spørsmål, problematisere og kritisk granske all kunnskap og vitenskap.
«En vitenskapelig sannhet»
Det er verken Skolinspektionen eller Skolverket enig i, og i en uttalelse ble skolen omtalt som talsmenn for kreasjonisme og intelligent design (ID).
«Evolusjonsteorien er den vitenskapelige forklaringsmodellen som beskriver hvordan alt liv på jorden har utviklet seg fra en felles urform (uten innblanding av en skaper eller intelligent kraft). Evolusjonsteorien er ikke noen «hypotese eller teori» som det finnes bevis for og mot. Evolusjonsteorien er så nær som man kommer en vitenskapelig sannhet, og det finnes ikke noe forskning som motbeviser den», skrev Skolverket i en uttalelse til skolen i 2019.
Ekebyholmsskolen mener på sin side at det er et vitenskapelig spørsmål som er avgjørende i saken, nemlig om det finnes bevis for eller mot en vitenskapelig teori. Og det uavhengig av hvilket verdensbilde eller konfesjon en gitt forsker holder seg med.
– En viss frustrasjon
Det er nå gått cirka to måneder siden Kammarrätten avsa sin dom. Lederne for skolen er ikke helt fornøyde med utfallet. I dommen står det blant annet at skolen ikke skal undervise om kritikk mot evolusjonsteorien, «og langt mindre framstille uvitenskapelige spørsmål rundt evolusjonsteorien som vitenskapelige».
– De har tolket loven på den måten, og det kommer vi til å følge, sier Bobby Sjölander.
– Vi synes at skolen skal gå i takt med naturvitenskapen gjennom å være innsatt i forskningens utvikling og utvide forståelsen om at det faktisk finnes forskere innenfor evolusjonsteorien som ser at teorien stadig endres og utvikles i tråd med nye bevis. Skolen ser at Skolverkets uttalelse om evolusjonsteorien som vitenskapelig sannhet som det ikke finnes noe forskning som motbeviser som oppsiktsvekkende. Men nå har Kammarrätten sagt sitt og på tross av en viss frustrasjon over at vi ikke får gjøre det vi opplever at skoleloven sier, så kommer vi til å rette oss etter beslutningen, sier Sjölander.
– Elevene skal tenke kritisk
Rektor Thore Karlsson forklarer at han personlig ikke har noe problem med troen på evolusjonsteorien. Han poengterer at den ikke kommer til å bli problematisert i biologitimene framover.
– Vi kommer til å undervise om evolusjonsteorien, men på en nøytral og allsidig måte, uten å dermed slå fast at alle skal se dette som den ene ufeilbarlige sannheten.
– Er det bare i møte med evolusjonsteorien dere mener elevene trenger kritisk tekning eller finnes det andre områder der dere betoner det samme?
– Absolutt. Vårt oppdrag å forholde oss kritisk skal gjennomsyre all kunnskapsformidling. Hva er sannhet når du får servert like doser informasjon og desinformasjon, kunnskap som falsk kunnskap? Det gjelder for oss i skolen å kunne trene elevene til å håndtere og være kritisk mot informasjon de møter på Internett og i mediene.
Hva med den tvilende eleven?
Men hva når en elev uttrykker tvil rundt evolusjonsteorien i en time? Hvordan skal en biologilærer svare? Spørsmålet har fått et svar fra Skolinspektionen:
«En lærer som for eksempel møter oppfatningen om at jorden er flat, at Holocaust ikke fant sted eller at jorden ikke er flere milliarder år gammel, trenger å få disse synspunktene utfordret med vitenskapelig begrunnet kunnskap. Det samme gjelder for evolusjonsteorien», heter det i et skriv fra Skolinspektionen.
Skolinspektionen vil ikke gå inn på spørsmålet hvordan en lærer bør svare om en elev rekker opp hånden og sier at «mine foreldre tror ikke på evolusjonsteorien».
– Vi har tankefrihet og religionsfrihet i Sverige. Men tanker og tro er ikke vitenskap som utdanningen vår skal bygge på. Evolusjonsteorien, den eneste vitenskapelige teorien om livets utvikling, skal ikke relativiseres i undervisningen. I skolen skal elevene utvikle evnen til å kunne skille mellom synspunkter og vitenskap, sier Hugo Wester, undervisningsråd i Skolverket til svenske Dagen.