20 prosent økning i salg av alkoholfritt på Vinmonopolet
Flere kjøper alkoholfritt enn tidligere. Økt fokus på helse kan være årsaken, tror kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.
Vinmonopolet melder om sterk økning i salg av alkoholfritt. Dette halvåret er salget 20 prosent høyere enn samme periode i fjor.
Dagen har snakket med Kristin Welle-Strand, som er kommunikasjonssjef i Vinmonopolet. Hun forteller at salget av alkoholfritt fremdeles er lavt sammenlignet med alkoholholdig drikke, men at det de siste årene har vært stor vekst.
De siste fem årene er salget av alkoholfritt doblet. I år tror de at det for første gang vil bli solgt over 1 million liter, forteller hun til Dagen.
Mindre alkohol
Welle-Strand forklarer at de ser to trender.
Hun ser en økt etterspørsel etter drikke som enten er helt alkoholfri eller har lavt alkoholnivå, samtidig som folk i større grad velger bort rødvin, brennevin og sterkvin.
– Vil dere spekulere i årsaken til dette?
– Det kan være flere årsaker. Folk er opptatt av å leve sunnest mulig, og det er en helsetrend der folk vil leve sunt og spise og drikke lett, der de velger drikke fra kategorier med lavest mulig alkohol-, sukker- og kaloriinnhold.
Satsing
Welle-Strand forklarer at dette er noe Vinmonopolet ønsker å satse mer på fremover.
– Vi har i flere år jobbet bevisst med å utvikle utvalget av alkoholfrie varer, og stadig flere oppdager at det finnes et godt utvalg med alkoholfri drikke som passer til ulike matretter og anledninger.
Hun legger til at Vinmonopolets ansatte er trent til å gi råd til kunder om alkoholfri drikke.
– Vi skal være en faghandel også på produkter uten alkohol. Dette er i tråd med vårt samfunnsoppdrag om å begrense skadevirkningene av alkohol, sier hun.