- Å bli tatt bilde av er å bli sett

- Etter sin kones død kysset han bildet hver kveld, forteller fotograf Hans Jørgen Brun om en av sine kunder. - Bilder kan bety veldig mye, tror kunstprofessor.

Publisert Sist oppdatert

Siden1400-tal­let har men­nes­ker søkt å få seg selv por­tret­tert.

- Men at por­tret­tet skal vise hvem man egent­lig er, er for­holds­vis nytt, sier Siri Meyer, pro­fes­sor ved Uni­ver­si­te­tet i Ber­gen.

Hun har nylig kom­met ut med boken «Kunst og vi­su­ell kul­tur. En his­to­risk inn­fø­ring» som hand­ler om hvor­dan ver­den ble bil­led­lig­gjort.

- I løpet av de siste 600 årene har det ene om­rå­det etter det andre blitt av­bil­det, alt fra men­nes­ket til tan­ken, og Gud, for­kla­rer Meyer.

Por­tret­tet skul­le helt frem til vårt eget år­hund­re vise frem folks so­sia­le stand og po­si­sjon, og ikke hvem de var som pri­vat­per­soner.

- Kon­gen ble malt som en konge, og ikke som et unikt men­nes­ke. En adels­kvin­ne ble por­tret­tert med smyk­ker og fine klær for å vise hvor rik og mek­tig hun var, for­kla­rer Meyer.

I dag har por­tret­tet en annen funk­sjon.

- I dag er vi opp­tatt av at bil­det skal vise hvor sær­eg­ne og unike vi er som in­di­vi­der. Vi vil gjer­ne frem­stå au­ten­tisk, som den vi er, sier Meyer.

Pro­fes­so­ren tror pro­sjek­tet «Help-Por­trait», der tren­gen­de får til­bud om gra­tis fo­to­gra­fe­ring, kan bety mye for dem som blir fo­to­gra­fert.

- Å ha et bilde av seg selv og sende det til fa­mi­li­en hjem­me er et livs­tegn og viser at de kla­rer seg bra. De lever jo langt borte og opp­le­ver sik­kert en usik­ker til­væ­rel­se, sier hun.

Hun tror dette for­ster­kes ved at de blir av­bil­det av pro­fe­sjo­nel­le fo­to­gra­fer.

- Det gjør at bil­dets verdi økes på flere måter. Man blir sett av en fo­to­graf, man får opp­merk­som­het. Et or­dent­lig por­trett­foto etter­la­ter ikke noe til til­fel­dig­he­te­ne, fo­to­gra­fen stu­de­rer mo­ti­vet for å få det best mulig, sier Meyer. Det er en form for an­er­kjen­nel­se fra om­ver­de­nen. Kan­skje et spørs­mål om ver­dig­het.

Å ha et por­trett­foto av seg selv kan bidra til å øke selv­fø­lel­sen og selv­re­spek­ten, tror Meyer.

- Det må bety vel­dig mye. Jeg kan nes­ten ikke fore­stil­le meg noen som ikke har et bilde av seg selv. Det heter jo selv­bil­de fordi det hand­ler om et bilde. Det øker selv­re­spek­ten for disse men­nes­ke­ne sik­kert også fordi de ikke kan skaf­fe andre bil­der av seg selv. Jo færre bil­der du har av deg selv jo vik­ti­ge­re blir de du fak­tisk har, sier hun.

Nor­ges mest pre­mi­er­te por­trett­fo­to­graf, Hans Jør­gen Brun, har ikke hørt om ini­tia­ti­vet «Help-Por­trait», men synes det vir­ker som en fin idé. Selv er han opp­tatt av å hjel­pe men­nes­ker til å skape min­ner om seg selv og andre de er glad i. Min­ner som lever vi­de­re fra slekt til slekt.

Han har møtt og fo­to­gra­fert ut­ta­li­ge men­nes­ker. Ofte blir han min­net om hvor vik­tig fo­to­gra­fi­et er for men­nes­ker. Og noen gan­ger ska­per his­to­rie­ne et merk­bart inn­trykk.

- Jeg hus­ker en gang det var en mann som kom til meg. Han hadde mis­tet sin kone etter at jeg hadde fo­to­gra­fert dem. Han var så takk­nem­lig for bil­det. Han sa til meg: Jeg går bort og kys­ser henne hver kveld, for­tel­ler Brun og legger til:

- Det er rø­ren­de. Slik kan bil­det virke.

Det gjør ham lei seg å tenke på de som går gjen­nom livet uten å ha et or­dent­lig fo­to­gra­fi av seg selv eller noen de er glad i.

- De har kan­skje bare et dritt­bil­de som er tatt med en mobil på en fest. Om de mener at et slikt bilde er godt nok har de mis­tet noe av re­spek­ten for livet, sier han.

Det å gå til en or­dent­lig fo­to­graf og bli av­bil­det er noe i nær­he­ten av en ri­tu­ell hand­ling, mener nes­to­ren i por­trett­fo­to­gra­fi.

- Det å bli tatt bilde av er å bli tatt på alvor. Det lig­ger en verd­set­tel­se i det.

Men bil­dets funk­sjon er kan­skje ster­ke­re i etter­kant. For et or­dent­lig por­trett­foto skal ob­ser­ve­res over tid. Man skal ikke haste med å se på et bilde, mener Brun.

Fo­to­gra­fen nev­ner den kjen­te film­fo­to­gra­fen Inge­mar Berg­man.

- Han hadde et kom­pli­sert for­hold til sin mor. Han satt og stu­der­te dette bil­det, og gjen­nom stu­di­et av an­sik­tet, kinn­bei­na, det lille dra­get over mun­nen, glim­tet i øyne­ne - følte han at han ble bedre kjent med moren, for­tel­ler Brun.

His­to­ri­en om Berg­mans er­fa­ring gjor­de inn­trykk på Brun.

- Det in­spi­rer­te meg. Jeg tenk­te: Jøss, det er andre som har opp­levd det samme som jeg.

Man skul­le kan­skje tro at i en tid der foto har blitt alle­manns­eie øker også for­stå­el­sen for fo­to­gra­fi­et. Men Brun mener all­menn­gjø­rin­gen av fo­to­gra­fe­rin­gen har hatt mot­satt ef­fekt.

- Pro­ble­met i dag når fo­to­gra­fi­et er blitt alle­manns­eie er at færre kjen­ner til det se­riø­se ar­bei­det med foto. Man kan sam­men­lig­ne det med å lage mat. Alle kan lage mat, men møter man en me­ster­kokk fal­ler man i gjen­nom. I og med at vi blir så vant til bilde­ut­tryk­ket, tar vi oss ikke tid til å se på det. Vi kla­rer ikke å sette oss ned å for­hol­de oss til det. Hva sier dette an­sik­tet oss? Og da inn­trer like­gyl­dig­he­ten. Det spil­ler ingen rolle, det har ikke noe å si. Det er en trist ut­vik­ling.

- For­sø­ker du å gi et bilde av men­nes­ker som de kan bli opp­munt­ret av?

- I hvert fall et bilde som de kan bli glad for. Kon­fir­man­ter er jo ak­ku­rat i det sta­di­et da et fo­to­gra­fi kan gi dem selv­fø­lel­se.

- Hvor­for det?

- De er så umo­dne, de tren­ger en liten opp­munt­ring en be­kref­tel­se på at de er slik de frem­står.

Brun viser meg to bil­der av kon­fir­man­ter. Por­tret­te­ne av kon­fir­man­te­ne i dress er i far­ger og ung­dom­me­ne ser nes­ten ut som stats­le­de­re. Ber­gens­fo­to­gra­fen kan bruke opp til to dager bare på å be­hand­le bil­det han har tatt. Han øns­ker ikke å glat­te over porer i huden, han vil vise an­sik­tet slik det er.

- Det er stor for­skjell på bil­der i re­klame­bran­sjen og de bil­de­ne jeg tar. Fjol­le­te mo­del­ler ska­der både seg selv og foto­fa­get. De frem­står som glat­te por­se­lens­duk­ker eller Bar­bie-fi­gu­rer hele gjen­gen. Og dette har blitt idea­let. Det er helt for­fer­de­lig. Men det har nok å gjøre med den usik­ker­he­ten som pre­ger unge men­nes­ker.

Brun tror ikke det er slik at vi har slut­tet å frem­heve at­tri­but­ter eller spil­le rol­ler foran ka­me­ra.

- Se på en­kel­te fo­to­gra­fer, hvor­dan de fo­to­gra­fe­rer men­nes­ker. De for­sø­ker å etter­lig­ne for­side­bil­der i ma­ga­si­ner og i pres­sen. Det er dette idea­let de fles­te for­sø­ker å etter­lig­ne. Det er ikke en god ut­vik­ling. De unge sier at de er opp­tatt av hvem de er, men får de et bilde som er litt uten­om det de hadde tenkt vil de si at det ikke er dem.

- Da er de kan­skje ikke så opp­tatt av hvem de er li­ke­vel?

- Mange er nok mer opp­tatt av hvem de vil være.

- Men ditt mål er å vise men­nes­ker som de er?

- Huff. Det er et vans­ke­lig spørs­mål. For hvor­dan er folk da? Folk har jo så mange ulike sider. Du kan tref­fe kri­mi­nel­le som er vel­dig hyg­ge­li­ge, hvor­dan skal du frem­stil­le dem? Jeg kan ikke dekke alle sider i et foto, men det kan av­dek­kes gans­ke mye, for ek­sem­pel et kjø­lig blikk eller man­gel på em­pa­ti.

- Er det per­soner du ikke ville ha fo­to­gra­fert?

- Nei. Jeg kunne ha fo­to­gra­fert både Sta­lin og Hit­ler for den sa­kens skyld. Men det er ikke sik­kert jeg ville frem­stilt dem på en måte de ville vært for­nøyd med.

Powered by Labrador CMS