Blir lovsangsleder på fulltid
Etter å ha knelt ved Jesu fødested sprang gjeterguttene ut og fortalte om det de hadde sett og hørt. Møtet med Jesus skaper tilbedelse og misjon, sier lovsangsleder David André Østby.
Nyskrevet lovsangsmusikk fra Norge har stadig oftere David André Østby et eller annet sted i krediteringen. De siste årene har lovsangslederen fra Filadelfia Oslo skrevet fast for britiske Integrity Music, som har kjente kristne navn som Tim Hughes, Jesus Culture og Bethel Music på artistlisten. Hvordan ser julebudskapet ut med lovsangsbrillene på?
- Nå i førjulstiden har jeg blitt slått av hyrdene i møte med Jesusbarnet. De blir fortalt av engelen at det er født et barn, de løper for å se barnet. Når de har sett det løper de ut og forteller om det de har sett. Når vi gjenoppdager Jesus gjør det at vi faller ned i tilbedelse, men det fører også til at vi går ut med budskapet. Det er et spennende aspekt ved julen som jeg brenner for å formidle, sier Østby.
For tiden arbeider den erfarne lovsangslederen med en ny lovsangsplate. På norsk. Og her har han et budskap som muligens kan behage dem som har sliter litt med å finne seg hjemme i pop-lovsangen.
- Mye av det som rører seg i verden når det gjelder lovsang er jo sanger og produksjoner som kommer fra veldig store kirker og festivaler. Platene er gjerne spilt inn live med 20.000-30.000 til stede. Det gjør noe med hele inntrykket. Det kan være vanskelig å overføre slike sanger fra et stadion i Atlanta til bedehus i norge med 50 mennesker. Noe av tanken med albumet jeg jobber med nå er at dette er sanger som skal kunne funke i en alminnelig norsk menighetssammenheng.
Selvkritisk er David André også. Han tror selv at han kan ha overkjørt forsamlingen i et forsøk på å overføre stadionmusikken til søndag formiddag.
- Det kan ha blitt litt anstrengt og det kan ha endt opp med at avstanden blir større mellom scene og forsamling, sier han, og forklarer:
- I musikkhistorien har de ulike sjangerne blitt til i ulike rom. Gregoriansk kirkemusikk oppstod i rom med mye klang, og bruker ofte lange toner. Bluesen oppstod i klubber, og sjangeren ble tilpasset det som passet i rommet. Da band og artister som U2 og Bruce Springsteen tok popmusikken til stadioner øste en på med lyd og tilpasset musikken til formatet. Jeg tror moderne kirker i dag godt kan tilpasse uttrykket til settingen det fremføres i.
Låtene til lovsangsalbumet, som han håper blir ferdig til sommeren, er skrevet med tanke på mennesker i hans egen forsamling, Filadelfia Oslo.
- Jeg har spurt meg selv om den og den vil kunne synge denne sangen. Det har ikke bare vært meg selv som måtte bli fornøyd. Både tekst, melodi og sangbarhet må være brukbare for den forsamlingen jeg betjener. Det har hjulpet meg til å skrive musikk jeg tror vil fungere de fleste steder.
Et eksempel på en nyskrevet sang fra Østbys hånd som har fungert godt i mer etablerte sammenhenger er påskesalmen «Graven er tom», som var med på live-albumet «Live fra Skjærgårds».
- Ofte består lovsanger av å beskrive en god side ved Gud, og så kommer refrenget. Denne sangen er tydelig mer historiefortellende.
Som medskribent på nye sanger, ofte for mennesker han ikke har møtt før, har David André ofte særlig bidratt i idéfasen. I starten kunne han finne på å holde litt igjen på de aller beste idéene. Det har han sluttet med. Både fordi et samarbeid forutsetter at en gjør sitt ytterste, og fordi han har merket at det alltid kommer flere.
- Det er jo frykten, ikke sant. At det ikke skal komme mer. Så langt har jeg erfart at når en gir så kommer det alltid mer. Jeg har også opplevd det godt å kunne stole på at andre kan forvalte idéene på en god måte.
Idéer kan dukke opp når han minst venter det. Som da han, Stig Øyvind Blystad og Thomas Wilhelmsen hadde arbeidet med en sang over et halvt år til EP-en «Gjenklang». Den siste tiden hadde de arbeidet flere kvelder med å få det til å sitte, men uten at en kom helt i havn. Så, stående mellom våte parkdresser i barnehagen kom idéen som forløste refrenget.
- Mange av de beste idéene kommer når jeg ikke forsøker å skrive sanger. På toget, eller i bilen for eksempel. Det er ikke noe jeg skrur av, jeg våkner med idéer og sovner med dem, sier Østby. Og han innrømmer at det kan gjøre ham noe distré.
- Definitivt. Men jeg har blitt flinkere til å si fra til konen om at «Nå har jeg en idé som jeg bare må få tatt opp».
Resultatet som skal foreligge til sommeren blir en vaskeekte lovsangsplate, med et umiskjennelig norsk preg. Det blir tolv selvskrevne sanger, der noen få er nye versjoner av låter som er spilt inn andre steder. Med seg i studio har han Johannes Grot som blant annet har vært med på å sette lyd på Ylvis-brødrenes suksess, Tore Kulleseid fra Impus-miljøet og Paul Grønseth som har hjulpet til med strykearrangement.
- Det har vært et ønske om å gjøre noe her fra Oslo og lage noe som passer for norske forhold, forteller David André Østby. Som fra februar av starter i stillingen som lovsangsansvarlig i menigheten Filadelfia Oslo. Dermed slutter han i jobben som utviklingsredaktør i Korsets Seier, der han har arbeidet i nesten ti år.
DAGEN