Disney har slanket tegnefilmprinsessen

Da Disney kronet Merida fra tegnefilmen «Modig» til prinsesse, slanket de henne betraktelig først.

Publisert Sist oppdatert

- Dis­ney har gått ut på dato hvis de ikke kan tenke ny­ska­pen­de, og ak­sep­te­re at Me­ri­da er en helt annen type prin­ses­se, også av ut­se­en­de, sier råd­gi­ver i Barne­vak­ten, Kjel­laug Ton­heim Tøn­ne­sen.

I en stor kro­nings­ser­emo­ni i Dis­ney World sist lør­dag ble Me­ri­da fra tegne­fil­men «Modig» of­fi­si­elt Dis­ney­-prin­ses­se. Den rødhå­re­de Me­ri­da med de vil­tre krøl­le­ne er en kløp­per til å skyte med pil og bue, og spret­ter opp prin­sesse­kjo­len som moren vil hun skal gå med for å kunne få be­ve­ge­lig­het nok til å holde på med fa­vo­ritt­sys­se­len sin. Hun gjør opp­rør når det blir for­ven­tet at hun skal gifte seg.

I an­led­ning kro­nin­gen, har imid­ler­tid den for­hat­te kjo­len kom­met på igjen. Ima­get til Me­ri­da er blitt for­vand­let fra selv­sten­dig og vilje­sterk jente til mid­je­slank kvin­ne med då­dyr­øyne, bløte krøl­ler og store øyne.

Se filmtrailer og video fra kro­nin­gen i vi­deo­vin­du­ene i top­pen av ar­tik­ke­len.

An­svars­løst

Re­ak­sjo­ne­ne har ikke latt vente på seg. På Chan­ge.org har sinte Me­ri­da-­fans opp­ret­tet en be­gjæ­ring der de sier nei til for­vand­lin­gen, og ber om at helt­in­nen fort­satt skal be­va­res modig. I skri­ven­de stund har be­gjæ­rin­gen mer enn 190.000 un­der­skri­ve­re.

En av de som har his­set seg opp over den nye Me­ri­da, er Bren­da Chap­man - som har skapt rolle­fi­gu­ren. Som førs­te kvin­ne har hun vun­net en Oscar for å skri­ve og med­re­gis­se­re en ani­ma­sjons­film. I en e-post til In­de­pen­dent Jour­nal sist lør­dag sier hun at hun har for­talt Bob Iger, leder av Walt Dis­ney In­ter­na­tio­nal, hva hun ten­ker om at un­der­hold­nings­gi­gan­ten har gla­mo­ri­sert gutte­jen­ta som hun hadde sett for seg.

- Det er en an­svars­løs­het knyt­tet til den be­slut­nin­gen som er for­fer­de­lig for kvin­ner og unge jen­ter. Mar­keds­fø­rer­ne i Dis­ney og kref­te­ne som til­la­ter dem å gjøre dette burde skam­me seg. Jeg synes det de har gjort mot Me­ri­da er red­sels­fullt, sier hun.

Chap­man, som bruk­te sin egen dat­ter Emma som rolle­mo­dell til Me­ri­da, for­står at små­jen­ter kan si at de liker den nye va­ri­an­ten «fordi den glin­ser mer». Hun tror li­ke­vel at de un­der­be­visst drar inn «kom hit-blik­ket» og den magre ut­ga­ven.

- Det er fryk­te­lig! Me­ri­da ble skapt for å bryte det møns­te­ret - og gi unge jen­ter en bedre, ster­ke­re og mer opp­nåe­lig rolle­mo­dell, noe med sub­stans, ikke bare et vak­kert an­sikt som ven­ter på litt ro­man­tikk, si­te­rer Marin In­de­pen­dent Jour­nal.

Sunn­hets­tegn

Kjel­laug Ton­heim Tøn­ne­sen i Barne­vak­ten synes at Me­ri­da har vært et be­fri­en­de al­ter­na­tiv i et sam­funn med mye fokus på kropp og ut­se­en­de.

- Hun er en rolle­mo­dell med an­ner­le­des og vik­ti­ge ver­di­er som mange har satt pris på.

Tøn­ne­sen mener film­gi­gan­ten bør ha en etisk og mo­ralsk re­fe­ran­se rundt hvil­ke rolle­mo­del­ler barn og unge er tjent med, og er be­geist­ret for det store en­ga­sje­men­tet som mange barn og voks­ne viser i denne saken.

- Det er flott, og et sunn­hets­tegn. Dis­ney gjør lurt i å høre på dette i ste­det for å gå inn i A4-for­ma­tet som de har for prin­ses­ser.

- Hun er den samme

Dis­ney har nett­opp lan­sert en ny sminke­se­rie. I fjor fikk de med seg de­sig­ner Chris­ti­an Loubou­tin med på laget for å skape en høy­hæ­let Aske­pott-s­ko med krys­tal­ler. Film­sel­ska­pet har i til­legg sin kol­lek­sjon med prin­sesse­kjo­ler, for­tel­ler Marin In­de­pen­dent Jour­nal.

I en of­fi­si­ell ut­ta­lel­se til Yahoo sier en Dis­ney­-tals­mann at ho­ved­per­sonen «sta­dig er den samme ster­ke og mål­be­viss­te Me­ri­da som har in­spi­rert mødre og døtre over hele ver­den med sin styr­ke».

Se filmtrailer og video fra kro­nin­gen i vi­deo­vin­du­ene i top­pen av ar­tik­ke­len.

Powered by Labrador CMS