Dom, pasjon og dramatisk frelse

Glem flanellografen og barnebibelen. Dette er Noah med blod, svette og tårer.

Publisert Sist oppdatert

«Noah» er fil­men byg­get på den bi­bels­ke for­tel­lin­gen om Noah, en av ver­dens mest kjen­te his­to­ri­er. Noah til­hø­rer en av de førs­te his­to­rie­ne vi ble for­talt som barn, og den er en av fa­vo­ritt­his­to­rie­ne i søn­dags­sko­len. Men his­to­ri­en om Noah er langt mer dra­ma­tisk, tra­gisk og skjebne­svan­ger enn våre barn­li­ge as­so­sia­sjo­ner. Noah er domme­dag. Noah er kao­tisk frel­se.

Hol­ly­wood-ver­sjon

Denne Hol­ly­wood-pro­duk­sjo­nen tar dra­ma­tik­ken på alvor. Re­gis­sør Dar­ren Aronof­sky (Os­car­be­lønt for Black Swan) har laget sin per­son­li­ge vi­sjon av Noah.

Du vil finne en rekke deler av fil­men som du ikke fin­ner i Bi­be­len. Og hvis du ser denne fil­men med sikte på å finne ut av hvor­dan det vir­ke­lig hadde seg med Noah, arken, dy­re­ne og den nye ver­den - da vil du bli skuf­fet. Jeg tror der­imot ikke du vil bli skuf­fet over fil­men som for­tel­ling.

Mo­ralsk di­lem­ma

Noah spil­les av Rus­sel Crowe. Han frem­står som en mann av få ord, en mann som vir­ker tyn­get av an­sva­ret og kal­let fra Gud. Noah er glad i fa­mi­li­en sin og har om­sorg for dy­re­ne og na­tu­ren. Men kjær­lig­he­ten til hele Guds ska­per­verk kas­ter Noah inn i det dy­pes­te mo­rals­ke di­lem­ma. Hvem skal over­le­ve domme­dag?

Mil­jø-Noah

Aronofskys ver­sjon av Noah er mo­der­ne i den for­stand at den be­skri­ver men­nes­kets syn­der mot na­tu­ren som like ille som men­nes­kets syn­der mot hver­and­re. Dy­re­ne er altså like mye verdt som men­nes­ke­ne. For Noah får dy­re­ne etter hvert en stør­re verdi fordi de er uskyl­di­ge. Det er men­nes­ke­ne som har rotet det til.

Kjem­per i stein

I våre søn­dags­skole­ver­sjo­ner av Noah er det sjel­den vi snak­ker om «kjem­pe­ne på jor­den». Men de står be­skre­vet i 1 Mose­bok 6:4 og de har fått en vik­tig rolle i denne fil­men. Kjem­pe­ne er laget av stein, de re­pre­sen­te­rer Ska­pel­sen og de blir Noahs med­hjel­pe­re når arken skal byg­ges.

Kam­pen om kjær­lig­het

Litt se­ne­re i samme ka­pit­tel i Bi­be­len står det at Noah skul­le gå inn i arken sam­men med sin kone, sine søn­ner og sine svi­ger­døt­re.

Men så en­kelt er det ikke i Aronofskys ver­sjon av Noah. Å finne en kvin­ne å bli «frukt­bar» sam­men med er vans­ke­lig, og Noah selv er den størs­te hind­rin­gen. Kam­pen om kjær­lig­het og for­øk­ning er en vik­tig plot­lin­je i fil­men.

Noahs mis­for­stå­el­se

At Noah tror men­nes­ke­he­ten skal ut­ryd­des er en tvil­som tolk­ning av Bi­be­lens for­tel­ling, men li­ke­vel en tolk­ning som ska­per etter­tan­ke. Hvor mye viss­te egent­lig Noah om hva som skul­le skje etter flom­men? Vi men­nes­ker skjøn­ner stykke­vis og delt, og selv om vi blir kalt av Gud til en spe­si­ell opp­ga­ve ser vi ikke all­tid alle si­de­ne ved denne. I denne fil­men hol­der mis­for­stå­el­sen av kal­let på å få skjebne­svang­re føl­ger for Noah og hans fa­mi­lie - ja for men­nes­ke­he­ten.

Ster­ke sce­ner

Fil­men inne­hol­der en rekke im­po­ne­ren­de spe­sial­ef­fek­ter (vises også i 3D), spe­si­elt i sce­ner med dy­re­ne. Jeg ble li­ke­vel mest be­rørt av re­la­sjo­nen mel­lom Noah og hans kone (Jen­ni­fer Con­nel­ly), og Noah og en av svi­ger­døt­re­ne (Emma Wat­son). For­tel­lin­gen maler et bredt ler­ret med de dy­pes­te kon­flik­ter og de ster­kes­te fø­lel­ser rundt de vik­tigs­te ele­men­te­ne i men­nes­ke­he­ten.

Kjær­lig­het og hat, for­tvi­lel­se og håp, leng­sel og skuf­fel­se, feig­het og mot, lo­ja­li­tet og svik, dom og nåde. His­to­ri­en om Noah har ikke blitt fat­ti­ge­re etter denne fil­men.

Ikke gå glipp av te­ma­et om Noah i lør­da­gens Vel­sig­net Helg.

Dagen

Powered by Labrador CMS