For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Anmeldelser

ALLSIDIG: Filmen illustrerer at rockeartisten Elvis var allsidig både som person og artist, skriver Lars Dahle. Her i en scene fra en av filmene har spilte i.

Elvis Presley – mangfoldig og motsigelsesfull

Den nye, storslåtte filmen om kongen av rock’n roll speiler den heftige musikken og det intense livsløpet. Midt i den lidenskapelige skildringen, vekker filmen både vemod og spørsmål.

Publisert Sist oppdatert

AKTUELL FILM

Elvis er et dristig og kreativt artistportrett fra regissør Baz Luhrmann. Livet og musikken til Elvis Presley (1935–1977) skildres fra barndom til bortgang, med hans eksentriske manager «Oberst» Tom Parker som forteller. Det nære, men komplekse forholdet mellom de to står da også sentralt i denne biografiske filmen, med stjerneskuddet Austin Butler og veteranen Tom Hanks i rollene. Videre kommer vi tett på Elvis’ relasjon både til moren (Gladys), faren (Vernon) og kona (Priscilla), der skildringen preges av mye varhet og varme.

Filmen illustrerer at rockeartisten Elvis var allsidig både som person og artist. Men popsangeren var i realiteten mer mangfoldig og motsigelsesfull enn det vi får inntrykk av her. Ikke minst spilte gospelmusikken en mye mer sentral rolle for Presley både personlig og musikalsk enn det filmfortellingen gir uttrykk for.

Powered by Labrador CMS