En av disse mistet 25.000 TV-seere på to måneder
Det viser Kantars seerstatistikk for de kristne TV-kanalene hittil i 2023.
Det første halvåret av 2023 har vært preget av store svingninger for de kristne TV-kanalene.
Året startet med TVL som den desidert største kanalen.
Så falt seertallene som en stein.
De siste månedene har TV Visjon Norge vært mest sett av de kristne kanalene.
Det viser ferske tall fra analysebyrået Kantar, som måler nordmenns TV-vaner.
Ett år med TVL
I disse dager er det ett år siden TVL kom på lufta.
Kanalen startet som avisen Vårt Lands TV-satsing, men har det siste halvåret både blitt nedlagt, fått nytt navn og gjenoppstått med Knif som ny eier.
– Det er riktig at det har vært et vilt halvår. Vi ser noen ting som er vanskelig fortsatt, og noe går veldig mye bedre. Så optimismen har økt, sier ansvarlig redaktør i TV Logos (TVL), Alf Gjøsund.
Det første halvåret på lufta, var kanalen stort sett større eller på nivå med TV Visjon Norge.
Etter nyttår har kanalens seertall falt kraftig.
Mistet 25.000 seere
Kanalen gikk fra 31.000 ukentlige seere i januar til 6.000 i mars.
Etter dette har tallene gått litt opp. I mai hadde kanalen 15.000 ukentlige seere.
Seertallene for TVLs første år på luften viser store svingninger i seertallene:
– Vi har mer eller mindre sluttet å forholde oss til Kantars tall, sier Gjøsund oppgitt.
– Vi ser at seergrunnlaget i vår nisje er så tynt at det blir umulig å få riktige tall. Vi forholder oss til de rapportene vi får fra distributørene, legger han til.
Kantar har selv opplyst at målingene har en feilmargin på opptil 10.000 seere.
– Visjon Norge ligger stabilt på rundt 20.000 ukentlige seere nesten hver måned. Hvorfor svinger det så mye for TVL?
– Visjon Norge, og til dels Kanal 10, er kjente. Det er ikke vi. Vi er ikke markedsført utover Dagen og Vårt Land. De fleste seere aner ikke at i finnes.
Gjøsund forteller at tilbakemeldinger fra distributørene tyder på at mellom 30 og 40.000 ser TVL ukentlig.
Stabile tall for TV Visjon Norge
Det siste halvåret har TV Visjon Norge, som feirer 20 år på lufta i år, ligget stabilt rundt 20.000 ukentlige seere på målingene.
Det har betydd at kanalen har vært enten størst eller på delt første plass på målingene hver måned, med unntak av januar.
Visjon Norge-gründer Jan Hanvold er likevel ikke fornøyd med Kantar-tallene.
– De er reelle tallene er høyere. Det er 250.000 mennesker over 80 år i Norge, og de seertallene der tar ikke med personer over 80 år. Det er saken, sier Hanvold.
– Hva er de reelle tallene da?
– Det får du finne ut sjøl, sier TV-sjefen.
I februar var TV Visjon Norge og TVL like store, med 20.000 ukentlige seere hver på målingene.
I april delte kanalen førsteplassen med Kanal 10, som begge ble målt til 17.000 ukentlige seere.
Kanaleier: – Vet ikke hvor mange seere vi har
Daglig leder og eier i Kanal 10, Øyvind Rygg, sier på sin side at de ikke er opptatt av Kantars seertall.
– Vi prøver å lage så bra TV som vi klarer, og så tar vi det derfra. Jeg svarer aldri på hvor mange seere vi har, for det vet jeg ikke, sier Rygg.
– Dere har lenge vaket noen tusen seere bak TV Visjon Norge på målingene. Hva er grunnen til at dere ikke klarer å komme opp på deres nivå?
– De ligger inne som en fast kanal på RiksTV. Det tror jeg er årsaken. I tillegg var de først og satte standarden. Alle vi andre har kommet etter.
Rygg forteller at Kanal 10 nå jobber for å utvide distribusjonen slik at flere skal få tilgang til kanalen.
Han mener dagens system er diskriminerende, siden seerne må aktivt velge kanalene på distributørens nettsider.
– Vi vil være tilgjengelig på hoteller, sykehus og alle hjem. Det er det viktigste for oss. Vi får veldig mye bra tilbakemeldinger på innholdet, men vi må bli mer tilgjengelige. Vi prøver å finne veier og få informasjon om at vi finnes tilgjengelig i kabelnettet, sier Rygg.
Den fjerde kristne TV-kanalen i Norge, TV12 Bedehuskanalen, har ennå ikke fått en avtale med en distributør. De er derfor ikke en del av Kantars målinger.