FORFATTERI: Peder Tellefsdal er forfatter av boken «Rebranding the church».

I en kjeller med andre alkoholikere møtte han Guds nåde: – Har aldri sett en mer evangelisk forsamling

Etter møtet med Gud, la han vekk alkoholen. Nå vil han bruke sin erfaring fra kommunikasjon til å hjelpe kirker.

Publisert Sist oppdatert

Drassende på en sekk, en bag og en koffert, kommer enmannsforlaget som heter Peder Tellefsdal langs Karl Johan i Oslo.

I bagasjen har han en haug med bøker – og et kall.

– Jeg prøver å være forsiktig med å bruke det ordet, men det er jo det jeg har, sier kommunikasjonsmannen fra Gjerstad i Agder.

Tellefsdal vil formidle Guds nåde inn i vestlig kultur anno 2024, og har med seg en rekke verktøy fra to tiår innenfor PR og kommunikasjon.

For et snaut tiår siden hadde han store alkoholproblemer, ble kalt «party-Peder» og nøt høy anseelse i politikkens verden som rådgiver for Høyres stortingsgruppe.

– I samfunnets øyne lyktes jeg.

FORLAG: Foreløpig er Peder Tellefsdal et vandrer bokforlag ved siden av jobben som kommunikasjonsrådgiver.

Stor avstand

Men avstanden fra PR- og party-Peder til verdiene han fikk med seg fra bedehuset i oppveksten ble etter hvert vel stor.

En oktoberkveld i 2014, etter en lang arbeidsdag, satt han på Stortinget og erkjente for seg selv at nok var nok.

Han kontaktet anonyme alkoholikere.

Det var dem som kunne gi ham umiddelbar hjelp, tenkte han.

Raskt ble han involvert i en gruppe som møttes i kjelleren i Oppsal kirke, øst i Oslo.

Han fikk en mentor og begynte på bevegelsens tolvtrinnsprogram.

– Det er jo et opplegg som er etablert av Jesustroende mennesker og som bygger på nåde og sannhet, så det skinner av Jesus gjennom hele opplegget.

VIL HJELPE: Tellefsdal håper å bidra i kristne kirkers kommunikasjon av sitt kjernebudskap.

Arendal-basert

I dag er Tellefsdal partner og senior kommunikasjonsrådgiver i et PR-byrå og bor i Arendal med kone og barn.

De siste månedene har han fått både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet knyttet til sitt nyeste prosjekt, boka «Rebranding the Church».

Tellefsdal har et sterkt ønske om å hjelpe «Kirken med stor K», altså hele bredden av kirkelandskapet.

Tilbake til oppveksten på Gjerstad, helt på grensen til Telemark, der Tellefsdal hørte bibelhistorier hele barndommen, men forlot bedehuset tidlig.

Han var en svært aktiv gutt og ungdom, særlig på musikkfronten.

– Jeg var rockegitarist, hørte på AC/DC og hadde langt hår.

Historien han hørte på bedehuset, var at han måtte slutte med det han likte best og at han burde skamme seg mer.

– Det var en veldig enkel historie å forlate, for den bød ikke på noe jeg hadde lyst på.

– Dessverre er det mange før, i og etter min generasjon som gjorde det samme, og som fortsatt ikke har peiling på hva evangeliet egentlig er.

DISSONANS: Det ble for stor avstand mellom Gjerstad-Peder og Party-Peder, beskriver han.

Opplevde suksess

Han flyttet til Oslo, begynte å studere markedsføring og ble en ren A-student.

Tellefsdal var hardtarbeidende – og en skikkelig «partyløve».

Han lykkes godt innenfor kommunikasjon, ble rådgiver på Stortinget for Høyre og etter hvert ansatt som tidenes yngste stabssjef i Oslo byråd.

I miljøene han var en del av var han en stjerne.

Samtidig tiltok festingen.

Han levde hardt, som han kaller det, og begynte etter hvert å slite med å skjøtte jobben sin.

– Jeg klarte alltid å levere, men jeg klarte ikke å jobbe til vanlige tider. Det var et veldig merkelig liv.

Snikende kom også selvforakten.

I starten forsto han ikke hva der var.

Men da det begynte å bli mange år med sterk dissonans mellom party-Peder og den virkelige Peder, tårnet problemene seg opp for ham.

Søkte hjelp

Han forsto at han måtte ha hjelp, og begynte å søke.

Tellefsdal gikk «all in» for å «fikse» seg selv: han var innom yoga, mindfulness, «NLP», «takkedagbok», ulike trenings- og kostholdsregimer og noen buddhistiske praksiser.

Han forsøkte å bli «fri fra seg selv».

Frihet fant han først da han oppdaget at det var noen utenfor ham selv som definerte hvem han var.

Det var gjennom bestemmelsen den oktoberkvelden på Stortinget i 2014 at det virkelig startet for ham, beskriver han.

Han fikk god hjelp av anonyme alkoholikere.

SØKTE HJELP: Tellefsdal søkte hjelp hos Anonyme Alkoholikere. Der fikk han støtten han trengte.

I forbindelse med ett av stegene i tolvtrinnsprogrammet, bestemte han seg for å gjennomføre en «tilgivelses-roadtrip».

Han kjørte rundt i landet og ba om unnskyldning til mennesker han hadde såret.

– Folk er veldig innstilt på å tilgi når man tar eierskap til egne handlinger, har Tellefsdal erfart.

Ble kristen

Siden 2015 har han vært del av ulike kristne fellesskap.

– Men jeg har aldri sett en mer evangelisk forsamling enn i den kjelleren med alkoholikere.

– Vi var en gjeng angrende syndere som kom sammen, og da sto døra på vidt gap for nåden.

Tellefsdals vei til Jesus gikk gjennom å gi opp, beskriver han, og siden har han ikke sett seg tilbake.

Han gikk ut av politikken, ble partner i kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller og fikk kontroll på alkoholen.

Siden 8. januar 2015 har han ikke rørt flaska.

Tellefsdal fikk også et sterkt møte med nåde da han i 2016 møtte sin nåværende kone.

– Møtet med henne er det klareste bildet av nåde jeg har.

– Det må du utdype.

– Hun er så fylt av Jesu kjærlighet og fred, og hun kom inn i livet mitt da jeg var på bunnen, da jeg hadde «korket flaska». Det opplevdes som en enorm gave fra Gud.

REBRANDING: Kirken må finne tilbake til sitt kjernebudskap og kommunisere det tydelig, mener PR-mannen.

Ekteparet har to sønner og flyttet i 2021 fra Oslo til Arendal, der Tellefsdal nå er partner i et kommunikasjonsbyrå.

Familien er aktive i Arendal misjonskirke.

Ord om tro

Og det var nettopp i Arendal at han begynte å sette ord på troen sin.

Gjennom en «TedX-talk», som så langt har nådd 1.7 millioner mennesker, snakket Tellefsdal om kraften i tilgivelse.

– Som PR-mann har jeg lenge vært litt skuffet over at jeg ikke har sett det kristne budskapet formidlet i klartekst i det offentlige rom.

Han tror bakgrunnen i PR og kommunikasjon var avgjørende for at han lykkes.

– Egentlig pratet jeg bare om kjernen i evangeliet slik jeg opplever det. Men jeg pratet om det med referanser som folk kjente seg igjen i.

Ut fra denne erfaringen, ble bok-ideen født.

Bokaktuell

I snaut to år har han jobbet med boken som lanseres i disse dager.

Den er på engelsk, for å nå flere enn nordmenn.

Noe av bakgrunnen for boka er også en analyse Tellefsdal gjorde av Den norske kirke for sju år siden.

I analysen av Det største norske trossamfunnets kommunikasjon fant han svært lite om Jesus.

– Hvis man i et hvilket som helst annet firma fant så lite av firmaets kjernebudskap i kommunikasjonen, ville alle varsellampene blinket. Det er helt utenkelig alle andre steder enn i kirken.

Han mener den samme konklusjonen gjelder mange kristne sammenhenger – det er mye annet enn Guds ubetingede nåde som får fokus.

KRITIKK: Tellefsdal har mått tåle kritikk for innholdet i boka si allerede før den er lansert.

Gjennom egen erfaring opplever han også at kristne oppfattes som hyklere, gammeldagse og diskriminerende.

– Hele nøkkelen til å leve mer nestekjærlig og raust ligger jo i overgivelsen til Kristus og i å bli formet av nåden. Det er det som er unikt med kirken, som ingen andre tilbyr.

Blandet mottakelse

Selv om boken først lanseres 19. juni, har han rukket å få både ris og ros i ulike medier for boken.

Misjonskirkepastor Erik Andreassen mente Tellefsdals analyse var for enkel.

– Man må ta det for det det er. Jeg er ikke en teolog, men jeg kan mye om kommunikasjon og markedsføring. Jeg vet hvordan man treffer med et budskap.

Tellefsdal fikk også kritikk for å ikke ha en redaktør.

– Men det var meningen. Jeg ville at dette skulle være en «rett fra levra»-greie, som et ufiltrert hjertesukk fra en PR-mann.

Han understreker likevel at han har hatt en rekke fagfolk til å kvalitetssikre boka.

Forhåndssalget av boka er også godt, ifølge Tellefsdal, og den ligger i skrivende stund på andreplass på Amazons bestselgerliste i kategorien «Christian leadership».

– Det har vært en overveldende respons så langt.

Krevende informasjonslandskap

I 2024 blir mennesker bombardert med budskap hele tiden, opplever han.

– Hvis man ikke klarer å være tydelig på kjernebudskap, vil man drukne i informasjonsstrømmen.

FORFATTER: Peder Tellefsdal er forfatter av boken "Rebranding the church". Han er senior kommunikasjonsrådgiver i et PR-byrå.

Han håper debatten han har startet, vil fortsette.

– Vi må snakke om hvordan vi lykkes å formidle kristendom til det samfunnet vi lever i.

Selv vil han gjerne beholde posisjonen som en utfordrer.

– Å bli hobbyteolog eller kirkeleder er ikke meg. Jeg vil bruke min kunnskap til å gi konstruktive bidrag inn i arbeidet for Guds rike, avslutter Peder Tellefsdal.

Powered by Labrador CMS