MANGFOLD: For første gang har det blitt laget en Barbie-dukke med Downs syndrom. Her sammen med flere av dukkene i Barbie Fashionistas-serien.

Lanserer Barbie-dukke med Downs syndrom

Målet er at flere barn skal kunne leke med dukker som ligner på dem selv.

Publisert Sist oppdatert

Leketøysprodusenten Mattel introduserer nå sin første Barbie-dukke med Downs syndrom.

Det melder nyhetsbyrået Reuters tirsdag ettermiddag.

Mattel har samarbeidet med både veldedige organisasjoner og medisinske eksperter i arbeidet med å designe dukken, ifølge The Guardian.

Mandelformede øyne og flatere nese

Dukken er laget med et rundere ansikt, en lengre overkropp, mandelformede øyne, mindre ører og en flatere neserygg.

– Dukkens håndflater har til og med en enkel linje, en egenskap som ofte forbindes med de med Downs syndrom, sier Mattel.

DOWNS SYNDROM: Tirsdag 25. april ble denne dukken lansert av leketøysprodusenten Mattel.

Dukken er kledd i en puffermet kjole utsmykket med sommerfugler og blomster i gult og blått – farger som assosieres med bevissthet om Downs syndrom.

Hun har også et rosa smykke rundt halsen som skal representerer det 21. kromosomet som personer med Downs syndrom har.

I tillegg har hun en rosa ankelfot-ortotika – en fotstøtte som ofte brukes av mennesker med flate føtter.

Ønsker å bli mer inkluderende

Dukken med Downs syndrom er en av flere Barbie-dukker som inngår i det som skal være den mest mangfoldige og inkluderende utvalget av dukker, kalt Barbie Fashionistas-serien.

Dukkene har fått en rekke ulike hudtoner, øyenfarger, hårfarger, kroppstyper, funksjonshemminger og klesstil.

Blant dukkene finner man en dukke med benproteser, en med høreapparat, en dukke med rullestol og en med hudsykdommen vitiligo, som gjør at man mister pigmenter i huden.

REPRESENTASJON: Barbie-kolleksjonen Barbie Fashionistas inkluderer dukker med blant annet benproteser, en med høreapparat, en dukke med rullestol og en med hudsykdommen vitiligo.

Målet er at flest mulig barn skal kunne finne en leke som ligner på dem selv eller «representerer» dem.

– Vårt mål er å gjøre det mulig for alle barn å kjenne seg igjen i Barbie, samtidig som vi oppmuntrer barn til å leke med dukker som ikke ligner på seg selv, sier Lisa McKnight, assisterende direktør i Mattel.

Powered by Labrador CMS