ANALYSE: Ny statistikk fra en kristen medieorganisasjon viser at flere strømmetjenester er lite familievennlige.

Lite familievennlig innhold på kommersielle strømmetjenster: – Det gjenspeiler en endring i bruken

Ny analyse viser at litt under 15 prosent av det digitale innholdet på platformer som Netflix og Amazon er familievennlig.

Publisert Sist oppdatert

Analysen er gjennomført av Parents Television and Media Council, en kristen medieadvokatgruppe, som har som mål «å skape trygg underholding og medie-platformer for barn og familier i USA».

Organisasjonen har sett på aldersgrense for innholdet på Apple TV+, Hulu, Max, Netflix, Paramount+, Peacock og Prime Video.

Den minst familievennlige strømme-tjenesten viser seg å være Prime Video, med mindre enn tre prosent innhold merkert for «alle».

Disney+ er ikke med i analysen.

Individuell kultur

Studien er kalt for «Trengs ikke å abonnere» og ble utført etter at gruppen observerte at det er få familier som ser på tv sammen.

Organisasjonen skriver i sin rapport at selv om det er mange som ønsker å møtes foran en skjerm, er det kun 20 prosent som har med barn under 18 år når de ser på film.

Daglig leder for Tro og Medier, Jarle Haugland, peker på en endring i bruk av digitale tjenester.

Han viser til at man sitter mye mer alene med en skjerm. Spørsmålet, mener Haugland, blir:

Lager de mindre innhold fordi familien ikke sitter sammen eller sitter familien ikke sammen fordi det mangler familievennlig innhold?

– Det gjenspeiler nok en endring i bruken, at det er mye mer individualisert.

Han peker også på at mange unge har gått over til å bruke sosiale medier.

LEDER: Jarle Haugland er daglig leder i Tro og Medier.

Mye potensiale

– Det er ikke tvil om at det er alt for lavt, sier Haugland om andelen barnevennlig innhold.

Netflix og andre strømmetjenester, som er med i undersøkelsen, er kommersielt styrt. Kan det være at de ikke finner det kommersielt nok å ta med mer familievennlig innhold, spør Haugland.

– Det viser behovet for gode allmennkringkastere. Nrk har historisk vært svært god på familieprogrammer, men også der ser vi problemer med at språk kan begrense publikum.

Daglig leder i Tro og Medier mener at en del innhold, også i Norge, har potensiale til å være egnet for hele familien, men på grunn av språk eller grov humor ikke kan vises til barna.

– Dette kan endres på, mener han.

Haugland mener foreldre kan bli flinkere til å søke seg frem til godt medieinnhold. På den måten kan de skape gode medieopplevelser og bevege seg bort fra en individuell kultur, mener han.

– Vi kan samles foran et tv-program eller Xbox. Det tror jeg det er en god ting, sier Haugland.

Powered by Labrador CMS