Lunde + Luther = nesten sant
I politiske kretser snakkes det for tiden om «fast følge». Noe lignende kan kanskje sies om den tette relasjonen mellom forlagene Lunde og Luther.
Det er tøffe tider for bokbransjen. Det merker også kristne forlag. Nå i de første høstukene forteller de markedet hva de gir ut fram mot jul, årets viktigste og helt avgjørende sesong.
- Er det vanskeligere for dere enn forlag flest?
- Nei, jeg vet ikke om jeg vil si det, men det er mindre interesse for typisk kristen litteratur nå enn for 20 år siden, sier forlagssjef Espen Ottosen.
Underskudd
Bakteppet er et år med det Ottosen kaller «et solid underskudd» for forlaget som er «samboer» med Norsk Luthersk Misjonssamband der Ottosen også er informasjonsleder.
Situasjonen har tvunget fram sparetiltak. Det mest synlige er at Lunde i år presenterer sin salgskatalog sammen med Luther Forlag.
Snur man Lunde-katalogen, ser man forsiden på Luthers katalog - og omvendt. Dette er ikke gjort for moro skyld, men av nødvendighet. Om det ikke er et fornuftsekteskap, bærer det preg av fast følge.
- Vi har jobbet hardt med å redusere kostnader, forklarer Ottosen om høstens første nyhet: Selve bokoversikten.
Felleskatalogen er et håndfast eksempel på de nødvendige kuttene. Det er penger å hente på å trykke og distribuere sammen for to mindre og ganske jevnstore, kristne forlag - som dessuten er ganske så nært beslektet.
Lysere i 2013
Det økonomiske bildet er langtfra helt svart. Etter ulike grep for å kutte utgifter, skal det nå være lys i tunnelen. Også salgstallene viser framgang fra i fjor.
- Vi har jobbet med å finne ut hvordan vi kan øke salget og hatt en god utvikling i første halvår, men vi må få til en god høst, medgir Ottosen.
Han mener Lunde byr på mye som vil skape interesse hos leselystne når høstmørket nå senker seg og har optimistisk tro på et godt siste halvår. Men det trengs. Det er årets viktigste sesong som nå innledes. Ottosen legger ikke skjul på det. Uten godt salg inn mot jul, ser det fort like mørkt ut som ved årets slutt i fjor.
- Alt er viktig, men jul er ekstra viktig. Høsten og julesalget bærer oss. Vi er helt avhengige av langt høyere salg inn mot jul enn hva vi har på det jevne, sier han.
Sammenslåing?
- Samarbeidet skyldes et ønske om å spare penger og å nå lenger ut. Vi gjør begge deler på denne måten, sier Ottosen som ikke frykter at folk skal kjøpe Luthers bøker i stedet for Lundes, men tror forlagene slik får vist fram en større variasjon av hva de to forlagene publiserer.
Om den siamesiske samdistribusjonen er første steg på veien mot full sammenslåing, vil ikke Ottosen spå. Dagen har forsøkt å få Luther-sjef Morten Dahle Stærk i tale om dette, men lyktes ikke før papiravisen gikk i trykken.
Ottosen sier fusjon ikke har vært oppe i samtaler dem imellom, men medgir at det ikke er stor avstand mellom de to aktørene.
- De har gitt ut flere bøker som vi kunne utgitt, men det er klart at når vi ser forsiden av vår katalog, har vi en sterkere tilknytning til NLM, sier han og holder opp «den riktige siden» av trykksaken.
Der smiler tidligere bibelskolerektor og Fast Grunn-redaktør Egil Sjaastad som har hatt stor suksess på en uventet front: Med andaktsbøker.
40 000 eksemplarer av «Lyskasteren» er oppsiktsvekkende. Snart er oppfølgeren «Ankerfestet» klar. Det kan bli ny suksess, men én bok alene gjør ingen bokhøst. Til det er det altfor tøft i bokbransjen i disse tider.
Men om forlagssjefen bare fikk gi ut én bok i høst, ville det nettopp vært Sjaastads, forteller han til Dagen.
Så viktig kan en andaktsbok faktisk være.
DAGEN