- Mangfold styrker Olavsfestdagene
Olavsfestdagene har en bred og meget variert profil, men direktør Randi Wenche Haugen mener det er en styrke. Fredag var hennes siste festivaldag som sjef.
Denne uken har det sydet i Trondheim. Olavsfestdagene benytter seg av store deler av sentrum når de i løpet av uken rundt Olsok arrangerer folkefest. Nær 200.000 publikummere trakk dagene i fjor, dette inkluderer alle arrangementene også de som er gratis.
En av dem som har sydet mest denne uken er nok direktøren for det hele, Randi Wenche Haugen. Hun har små løpt fra det ene arrangementet til det andre, men tatt seg tid til å prate med folk.
- Jeg kjenner jo mange igjen, dette er folk fra Bergen, Brønnøysund, Trondheim og hele landet ellers som kommer igjen år etter år. Folk er spontane, ærlige og takknemlige for festivalen og profilen, sier hun til Dagen.
Ufokusert?
Leser man programmet til Olavsfestdagene de siste årene, kan det virke som om de gaper over mye. Her er alt fra den klassiske Olsokmessen til rockekonserter med band som Waterboys, Hellbillies og Elvis Costello.
Men direktøren vil ikke sammenligne Olavsfestdagene med tradisjonelle kirkemusikkfestivaler eller andre sjangerfestivaler.
- Før var Olavsfestdagene en smal og innadvendt kirkefestival. I dag kan man gå fra et kunnskapsforedrag til en gudstjeneste til en rockekonsert på kvelden. Dette får vi veldig gode tilbakemeldinger på. Vi programmerer etter vår egen visjon og mål, vi vil skape unike opplevelser som du bare kan oppleve her. Domkorene er her og har workshop, de har konserter med stappfulle kirker. Vi skaper unike opplevelser på unike arenaer, sier hun.
- Dere har også fremhevet pilegrimsdelen?
- De fem årene jeg har vært direktør har vi gjort dette til en overskrift. Vi har satt Nidaros i leddtog med de andre kjente pilegrimsmålene i verden. Det er en gjennomtenkning som gjennomsyrer hele arbeidet.
Kirkebakken
Festivalen ønsker også å trekke de historiske røttene langt tilbake på det rent folkelige. Det merkes godt utenfor Nidarosdomen og i Borggården. Der er det et yrende liv hele dagen under festivalen.
- Historisk sett er det slik at der det var gudshus var det alltid markedsplass, handelsfolk, møteplasser, gjøglere, og alt mulig annet. Slik har det alltid vært, og mange steder i verden er det slik fortsatt. Hos oss endret dette seg etter reformasjonen. Vi har ønsket å ta denne folkefesten tilbake.
- Tema for årets festival er Istanbul og 100års jubileet for kvinnelig stemmerett. Hvorfor Istanbul?
- Det er en del av serien vår om pilegrimsdestinasjoner. Den startet med Santiago de Compostela, så fulgte Roma og Jerusalem og i år Istanbul. Da byen het Konstantinopel var den sentrum for den kristne verden. Det var hit vikingene dro og tok med seg kristendommen hjem til Norge. Men dette skrives det veldig lite om, denne delen av historien står det knapt noe om i historiebøkene.
For direktøren er den viktigste arven fra Hellige Olav og kristningen av Norge de verdiene som kom med den nye troen.
- Hvilke verdier skal vi stå for som nasjon? Hvilke verdier vil vi sloss for? Og hva kan vi lære av andre. Det er det vi legger til grunn for fokuset på pilegrimstedene.
Siste dag
Åremålet til Haugen går ut med årets festival. Det har vart i fem år. Hun opplever å ha fått gjennomført det hun ønsket, fått verbalprogrammet mer opp.
- Det at festivalen er blitt tatt så godt i mot av presse, folk og eiere er en dyp tilfredsstillelse. Jeg føler jeg har nådd målene mine, smiler hun.
Dagen