Minneordet i en begravelse inspirerte forkynneren til å skrive filmmanus
Øyvind Kleiveland solgte leiligheten sin i Oslo for å lage kortfilm. Nå belønnes han med flere internasjonale priser.
Veien mot realisering av prosjektet har vært lang og kronglete, for filmskaper, forkynner og forfatter, Øyvind Olav Sydow Kleiveland.
Ikke fikk han midler, og ikke fikk han låne kirke i hjembygda, men da han var ferdig med «Klisjeenes begravelse» var han godt fornøyd.
Det var det andre som også var.
Kortfilmen om bisettelsen av Kristoffer Jakobsen har vunnet pris for beste komedie, beste kortfilm, beste skuespiller og beste birolle, for å nevne noe.
På filmdatabasen IMdB blir kortfilmen, som på engelsk har fått navnet «Death to Platitudes» presentert slik: «Hva skjer når enken krever at presten er 100 prosent ærlig om hennes avdøde mann?»
Presten presenterte en annen
Det hele begynte med at Kleiveland var til stede i en begravelse for noen år tilbake.
Mennesket som lå i kista hadde han kjent godt, men den personen presten presenterte i minnetalen var en helt annen. Erfaringen resulterte i manuset til kortfilmen.
– Jeg skrev det fort. Det var min måte å ta tak i dette på, sier Kleiveland til Dagen.
Vi møter ham på Øyrane Torg, et lite kjøpesenter i Arna bydel i Bergen. Herfra er ikke avstanden lang til manusforfatterens hjem på Osterøy.
Solgte leiligheten
Da Kleiveland flyttet tilbake til Vestlandet tok han kontakt med skuespiller og erkebergenser, Helge Jordal for å høre om han kunne tenke seg å spille rollen som prest i kortfilmen.
Han sendte Jordal manus og fikk raskt et ja til svar.
Å få midler fra Vestnorsk filmsenter var langt vanskeligere.
Til slutt måtte Kleiveland ta et valg. Han ringte Jordal og sa at det ble film med eller uten offentlig støtte.
Deretter solgte han leiligheten sin i Oslo og brukte deler av midlene til å dekke utgiftene til prosjektet.
Jordal sa ja til å være med «på kompispris». Det gjorde de øvrige medvirkende også.
Bortsett fra Stefano di Perna, da. Den italienske komponisten føler seg evig takknemlig til Kleiveland for at han hjalp ham med en vennetjeneste for noen år siden, og laget musikken gratis.
– Jeg har brukt ham tre-fire ganger før, smiler Kleiveland.
Filmet i Odda
Om kirkedørene var stengt i hjembygda, var de vidåpne i Odda.
I november 2023 samlet Kleiveland et helt mannskap fra Bergen og noen skuespillere fra Oslo. To dager og tre netter etterpå var opptakene gjort.
– Det var veldig moro, sier ostringen.
Moro var det også å vise frem kortfilmen noen måneder etter med ordfører og lokalbefolkningen i Odda til stede i kinosalen.
All den tid kortfilmen bare tar seks minutter, ble det lagt opp til en tale i forkant.
– Vi trakk ut tiden med å forklare hva som skjedde under innspillingen, humrer filmskaperen.
Meldte filmen på festival
14 dager senere meldte Kleiveland filmen på første filmfestival, «Christian Film Festival». Tre timer etter påmeldingen, mottok han beskjed om at den var offisielt godkjent.
– Nå er vi oppe i 11 priser*, hvorav flere fra de samme festivalene. Det er veldig gøy, sier Kleiveland.
Det synes skuespiller Oddrun Valestrand også. Dagens lesere kjenner henne gjerne blant annet fra NRK-serien «Side om side» der hun spilte Crazy-Gunn.
I kortfilmen personifiserte hun enken til Kristoffer Jakobsen, Janne.
Valestrand har vokst opp med Kleiveland og vært med på flere av hans prosjekter tidligere.
– Jeg synes denne ble bra. Den var både morsom og alvorlig. Tematikken er selvfølgelig tabubelagt og jeg skjønner hvorfor folk liker den.
– Forløsende
Selv har hun ikke følt, slik som Kleiveland, at det som blir formidlet i minnetalene i begravelsene som hun har deltatt i ikke stemmer med personligheten til den avdøde.
Hun har imidlertid erfart at mye mer blir sagt rundt et middagsbord som ikke blir formidlet i kirken.
– Det var spennende for min karakter at presten, etter avtale, sa ting slik som de var, samtidig som det var noe urettferdig mot en som ikke lenger kunne forsvare seg. Det ble ærlig, litt crazy, men også realistisk, sier hun, og legger til:
– Det var utrolig gøy å få jobbe med Helge Jordal, og filmteamet var dyktige.
«Showcase»
Filmskaperen selv tjener ingenting på kortfilmen.
– Altså. Kortfilmer er jo per definisjon ikke noe du tjener penger på, men dette er en «showcase» for resten av verden, for å vise at du faktisk kan lage en film.