VOKSER: Kanal 10 gikk med underskudd i flere år. Daglig leder og eier, Øyvind Rygg, har jobbet for å komme i balanse og nå lenger ut.

Solid overskudd for Kanal 10: – Det er takket være givere

Etter flere år med underskudd, har den kristne TV-kanalens økonomi fått en oppsving.

Publisert Sist oppdatert

Den kristne TV-kanalen Kanal 10 er inne i en god økonomisk stim.

I fjor gikk kanalen, som er fullt eid av stiftelsen Kanal 10, nesten ni millioner i overskudd, mens de året før gikk omtrent det tilsvarende i underskudd.

I år endte kanalen med et overskudd på over 2,5 millioner kroner.

– Dette er svært gledelig. De siste årene har vært bra for kanalen, etter mange år med utfordrende økonomi, sier daglig leder Øyvind Rygg.

– Hvordan har dere snudd trenden?

– Dette er takket være mange gode og trofaste månedsgivere og oppslutning rundt den faste kampanjeuken som kanalen har hver måned, sier Rygg.

Han opplyser om at noe av inntektsøkningen skyldes voksende reklamesalg.

TV-kanal for Kristi kropp

Alle kanalens inntekter kommer via de nevnte satsingene.

– Vi ønsker å være en TV-kanal for hele «Kristi kropp», sier Rygg.

Kanal 10 hadde svenske eiere da den ble etablert i 2010, men selskapet ble kjøpt opp og etablert som en helnorsk kanal i 2018.

Kanalen har sju ansatte og omtrent 40 frivillige.

Årsregnskap siste fem år

2023: + 2 588 610

2022: + 8 788 000

2021: – 8 590 000

2020: – 4 471 000

2019: – 1 048 000

Kanalen fylles av ulike aktører i Kristen-Norge gjennom hele uken, men kanalen tar ikke betalt for sendetiden.

Hvordan er det mulig å drive en gratis, kristen TV-kanal?

– Tanken om gratis sendetid ligger i at vi alle er en del av Kristi kropp. Menighetene vil ut med sitt budskap. De må produsere gode programmer i høy kvalitet og da til en ganske høy kostnad. Om de også skulle betalt for sendetiden, ville det gitt færre mulighet til å sende hos oss, forklarer Rygg.

På den andre siden er Kanal 10 avhengig av gode programmer.

– Vi har selvfølgelig høye kostnader med å ha infrastrukturen på plass, sier kanalsjefen.

Å sende én time innhold på Kanal 10 koster stiftelsen omtrent 2.000 kr.

– Dette blir likevel er greit regnestykke og en rett fordeling av kostnadene mellom sendepartnerne og oss. Reklame og innsamlingen fører så til at vi er i balanse, forklarer Rygg.

Powered by Labrador CMS