ROLLE: I fredagens utgave av Forræder ble deltakerne tildelt rollen som begravelsesfølge.

Sterke reaksjoner på reality-begravelse: – Et skikkelig bomskudd, sier teologi-professor

I fredagens episode av Forræder ble en av deltakerne lagt i en kiste - i det som skulle være hennes egen «begravelse». NLA-professor mener scenen vitner om lite kjennskap til symbol og ritualbruk.

Publisert Sist oppdatert

TV 2 skrev i helgen at kritikken haglet i kommentarfeltene etter fredagens episode av det populære reality-programmet.

Der ble det arrangert en «begravelse» for kunstneren Björg Thorhallsdottir (49).

«Usmakelig exit»

TV 2 viste en scene der deltakerne gikk i følge mot en grav som var gravd ut på et jorde. Oppe i graven lå en kiste, og ved kanten sto en gravstøtte med deltakerens navn.

Björg Thorhallsdottir satt i kisten mens «gravfølget» hadde ett minutts stillhet og sang en sang. De hadde også med seg krans.

En seer skrev i kommentarfeltet til TV 2 på Facebook at «den exiten var særdeles usmakelig! Ikke noe jeg vil kalle underholdning i det hele tatt. Alt skal strekkes til det mest ekstreme, men dette ble for drøyt, ærlig talt».

En annen skriver at scenen trigget dødsangsten.

– Trigger følelser

Bård Norheim, professor i teologi ved NLA Høgskolen, så programmet med barna søndag kveld.

– Det bør ikke overraske at begravelses-scenen trigger følelser hos folk som har opplevd dramatisk død eller har et spent forhold til tematikken. Det er det jeg vil kalle sårbarhetsperspektivet, sier han.

Professoren legger til at Forræder er et underholdningsprogram som metaforiske spiller på dødstematikk, blant annet ved at det stadig «drepes» deltakere uten at noen blir støtt av det.

– Vil møte en grense

Han trekker videre fram at programmet veksler mellom lett prat og løs stemning, samtidig som man gjør bruk av en dramaturgi som gjør bruk av høyverdige omgivelser.

Deltakerne bor i et fint hus, det skrives med blekk, man vinner sølvbarrer og avstemningen, der man skal utpeke en forræder, skjer i en rådssal. I tillegg går forræderne med kapper som kan minne om munkekapper.

PROFESSOR: Bård Norheim er professor i teologi ved NLA Høgskolen. Han så programmet sammen med sine barn.

– Dilemmaet for et program som gjør bruk av slik symbolikk er at når «man skrur det til», så vil man møte en grense der folk vil oppleve at her presser man konseptet for langt.

Lite kjennskap til symbol og ritualbruk

Norheim opplevde at begravelses-scenen i fredagens episode ikke bidro til å styrke programmet.

– Denne scenen ble klein, ufrivillig komisk og av mange opplevd som respektløs overfor ting som store deler av befolkningen forholder seg til med ærefrykt. Problemet var at Mads Hansen og Forræder-gjengen undervurderte symbolkraften i de symbolene som ble tatt i bruk. Det ble rett og slett rart å se på at platte elementer ble blandet med alvor uten at det ble vellykket satire eller spenningsforsterkende. Et skikkelig bomskudd, sier han.

Norheim mener i prinsippet at alt kan tøyses med, men at scenen får fram at de som har laget programmet har overraskende lite kjennskap til symbol og ritualbruk.

– TV-seere er vant til at det tøyes grenser. Hvorfor tror du de reagerte så sterkt her?

– Det er fordi det tøyses med noe som betyr svært mye for mange. I forsøk på å lage «en ny tvist», har TV 2 gjort dårlig underholdningsTV-håndtverk. De har ikke greid å vurdere symbolkraften i de ulike elementene.

– En gravstein med mitt navn

Björg Thorhallsdottir, som var den som som ble «begravet», har i etterkant fortalt til TV2 at hun fikk en psykisk knekk etter å ha blitt sendt ut, og at hun ble sengeliggende i flere dager.

– Mads tok av et svart dekke fra gravsteinen, og der sto det «Björg» på gravsteinen. Jeg tror kanskje at det var det å se en gravstein med mitt eget navn som fikk meg til å reagere så voldsomt, sier hun.

Lek med følelser

Jarle Veland er prest og har forrettet mange begravelser. Han har ikke sett fredagens episode, men basert på informasjon om programmet forstår han godt at mange kunne kjenne seg støtt. Han omtaler begravelses-scenen som «en sensasjonspreget lek med folks følelser».

– Underholdning skal stadig bryte nye grenser, og her høres det ut som at de bryter en ny grense. For mennesker med krigstraumer må det være forferdelig å se.

TRAKKE PÅ: Prest Jarle Veland omtaler det som skjedde som «å trakke på folks følelser».

Selv får han assosiasjoner til skrekkscener fra krig og mafiavirksomhet der folk ledes til sin egen grav og henrettes der og da.

Veland omtaler det som skjer «som å trakke på folks følelser».

Etterlyser mer respekt for mennesker i sorg

– Vi lever i et samfunn der grenser stadig tøyes. Hvorfor tror du at seerne reagerer så sterkt på episoden?

– Det er simpelthen fordi den rører ved vonde ting i deres eget liv, og at det gjøres til underholdning.

Veland, som selv har opplevd å miste en sønn, etterlyser mer respekt for mennesker i sorg.

– På et tidspunkt i livet berøres vi alle av sorgen ved å miste noen som står oss nær, sier han.

– Sterkt, men innafor

Pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, sier episoden har fått lite kritikk ut over noen få kommentarer i sosiale medier.

– Alltid, når store populære serier går på skjermen, vil det komme kommentarer på godt og vondt, legger han til.

– Har TV 2 undervurdert symbolbruken og ritualene som brukes i selve begravelses-scenen?

– Det tror jeg ikke. Forræder er et underholdningsprogram som utfordrer og overrasker seerne. Selv mener jeg at det som blir vist er sterkt, men innafor.

Han legger til at de ikke hadde noen intensjon om å støte noen, og at han har forståelse for at det vil komme ulike reaksjoner på slike scener.

Reagerte sterkt

I en tidligere episode foregikk deler av av handlingen i Sandar menighet. Kari Løvendahl Mogstad skrev i et leserinnlegg i Vårt Land at hun ikke er noen aktiv kirkegjenger. Likevel reagerte hun sterkt på en scene der programleder Mads Hansen sto for alteret og deltakerne knelte foran ham.

«Det ble enda mer ubehagelig å se på da deltakerne løp rundt i kirkerommet, og benkene var fylt med «kirkegjengere» som hadde på seg skumle masker så det hele skulle få et ekstra «spooky» preg. Noen snakket høyt, det vanket banning og de spilte utdrag fra salmer. Det var i det hele tatt ganske surrealistisk å se på,» skrev hun.

Powered by Labrador CMS