«The Chosen»-julespesial har tjent over 10 millioner dollar
Juleepisoden til «The Chosen» er blitt distributørens mest besøkte kinoarrangement noensinne.
Forrige måned skrev Dagen at filmen «Christmas With The Chosen: The Messengers» slo alle rekorder lenge før premieren.
Nå er det klart at den kristne julefilmen setter enda flere rekorder etter å ha blitt distributørselskapet Fathom Events' bestselgende og mest besøkte kinoarrangement noensinne.
Nesten 100 millioner kroner
Til nå har filmen, som handler om Jesu fødsel sett gjennom Maria og Josefs øyne, tjent inn over 10 millioner dollar. Det tilsvarer over 91 millioner kroner.
Det er en bragd i seg selv, og spesielt for en kristen film, ifølge det amerikanske forretnings- og finanstidsskriftet Forbes.
Enorm billettsuksess
Filmen, som hadde premiere på amerikanske kinoer 1. desember, ble opprinnelig satt opp til visning 1.079 kinoer rundt om i USA. Men den enorme etterspørselen fra kinolystne «The Chosen»-tilhengere førte til at distribusjonsselskapet utvidet antall kinoer.
Dermed var det totalt 1.700 kinoer rundt om i USA som tilbød filmen som en del av sitt kinoprogram.
Filmen skulle egentlig ha siste kinodag 12. desember, men igjen førte den massive etterspørselen til at denne datoen ble forlenget frem til 16. desember.
Ville forlenge kino-avtalen ytterligere
Filmen har kun har vært tilgjengelig på kinoer i USA. Ifølge skaperen og regissøren bak «The Chosen», Dallas Jenkins, skal Fanthom Events ha vært så begeistret over pågangen i kinosalene at de ønsket å forlenge avtalen ytterligere slik at filmen kunne fortsette å gå på kinoer i USA helt frem til 24. desember.
– Da svarte jeg «Det er flott, men de som ikke har hatt mulighet til å se filmen på kino har ventet lenge nok», skriver Jenkins på «The Chosens» egen Facebookside.
Filmen ble lansert gratis på appen for seere over hele verden natt til tirsdag norsk tid. Dette skjedde gjennom en såkalt «livestream» på seriens YouTube-konto.
Se denne «livestreamen», som også inneholder juleepisoden, nederst i artikkelen.
Fjernet dyremøkk med spade
Jenkins er tydelig på at han ønsket at skildringen av frelserens fødsel i filmen skulle være så autentisk som mulig.
Han har tidligere uttalt at fødselen var «smertefull og blodig som alle andre fødsler», og at dette var noe han ønsket skulle komme frem i denne filmen.
«Veien til jul var ikke vakker» skriver The Chosen på sin Instagram-side, ved siden av et bilde av Josef som skuffer dyremøkk i stallen for å gjøre plass til Maria like før Jesus ble født.
– Gud har noe han vil si
Dette er første gang en episode i den suksessrike serien vises på kino.
Jenkins var overveldet over responsen fra fansen, som har fått klengenavnet «The Chosen Army». Men han er samtidig tydelig på at han ikke ser billettsalget som et mål på suksess.
– For meg handler det om påvirkning og å se hva Gud gjør. Gud har noe han vil si, og jeg vil bare være en del av det, sa Jenkins i et intervju til CBNs «The PrayerLink».
– Folk bare responderer på det Gud sier, og jeg er bare heldig som er en forvalter av det, la han til.
Venter på sesong 3
Den suksessrike serien om Jesu liv er det største folkefinansierte medieprosjektet gjennom tidene.
Publikum har finansierte alle de 16 episodene av sesong 1 og 2 som ligger gratis i seriens app.
Nå venter seere verden over i spenning på sesong 3 av «The Chosen» som det er ventet vil bli lansert i 2022.
Se juleepisoden her: