TVL kan bli tatt av lufta – nå rykker kristen-kjendiser ut for å redde kanalen
Etter ett år på lufta ber TVL seerne om å bli faste givere til kanalen. – En liten fallitterklæring, mener ekspert.
«NÅ TRENGER VI FORBØNN», skrev daglig leder Alf Gjøsund og kommunikasjonsleder Rune Bratseth i et innlegg på TVLs Facebook-side denne uken.
I innlegget kommer det fram at den ett år gamle TV-kanalen er i en vanskelig situasjon, uten at det blir spesifisert hva det dreier seg om.
«Når bildet er mørkt kan vi ikke gjøre annet enn å vente og se hva som skjer. I slike situasjoner har vi et sterkt behov for å oppfordre alle dem som ønsker og tror på dette prosjektet, om forbønn. Det trenger vi nå», skrev de i innlegget.
Nå rykker flere kristne ledere og kjendiser ut i en serie annonser for å gi TV-kanalen drahjelp.
Ber om pengegaver
Først ut er preses i Den norske kirke, Olav Fykse Tveit, som oppfordrer Kristen-Norge til å bli faste givere.
«No må vi sørge for at TVL kan halde fram med å lage og sende program med kvalitet, aktualitet og eit kristent verdigrunnlag. Dette er eit viktig felles tiltak i Kristen-Norge, som treng stabil økonomi med faste gjevarar», oppfordrer Tveit.
Kanalsjef Alf Gjøsund opplyser om at åtte til ti kjendiser har så langt sagt ja til å delta i kampanjen.
– Er det fare for at kanalen kan bli tatt av lufta?
– Ja, hvis vi ikke får større inntekter, så er det fare for det. Annonsesalget har vært betydelig dårligere i år enn i fjor. Vi ligger veldig mye under budsjett på annonsesalg. Så vi har en vanskelig økonomi, og vi ser at vi må basere oss i langt større grad på faste bidragsytere.
– Har ikke solgt båten
TVL ble startet av avisen Vårt Land, men har siden januar vært eid av Knif.
Styreleder i TVL og daglig leder i Knif, Fridtjof Gillebo, ønsker ikke å kommentere saken.
– Dette har jeg ingen kommentar til. Vi kan snakke om dette til høsten, sier Gillebo.
Gjøsund avviser at kanalen trenger penger raskt for å holde kanalen på lufta.
– Vi har ikke gått ut som Jan Hanvold og bedt om svære summer eller svære lån. Vi skal bygge en stabil økonomi med forventninger om faste inntekter framover. Jeg har ikke solgt båten min, og har heller ingen båt å selge, sier kanalsjefen.
Avviser løftebrudd
Da TVL gikk på luften i fjor vår, sa Gjøsund at det var uaktuelt for TV-kanalen å be om penger fra seerne, slik flere andre kristne kanaler gjør.
– Det blir en av forskjellene på oss og de andre. Vi skal ikke det, sa Gjøsund til Vårt Land i april 2022.
– Er ikke denne kampanjen et brudd på løftet om at TVL ikke skulle bli enda en kristen TV-kanal som ber om penger?
– Jeg sa vel også at vi planla en årlig innsamling for TVL, så det var ikke så kategorisk. Men ja, jeg har måttet bite i meg den optimismen der, sier Gjøsund og legger til:
– Samtidig er det stadig flere givere som har spurt om muligheten til å gi et bidrag, og nå når vi ikke er en del av Vårt Land-systemet lenger, så har vi fått muligheten til å gjøre det mer målrettet. Men vi er svært opptatt av måten vi gjør det på.
Supphellen: – Ikke veldig kreativt
Magne Supphellen er professor ved NHH og ekspert på merkevarebygging.
Han mener økt pengefokus ikke er skadelig for kanalen.
– Folk er vant til at gode formål ber om penger, sier Supphellen og legger til:
– Men jeg synes ikke at det er veldig kreativt eller innovativt. Min vurdering er at TVL ikke har utnyttet de mulighetene som ligger i effektiv markedsføring av kanalen.
Han mener kanalen burde kunne klare seg med kommersielle inntekter fra annonsører, og kaller det en «liten fallitterklæring» at kanalen nå går ut og ber om faste givere.
Mener krisen kunne vært unngått
– Hva burde de ha gjort?
– Man burde investert større beløper tidligere på å bygge kjennskap til merkevaren, og engasjert ambassadører i målgruppen som kan spre informasjon om kanalen og få opp aktiviteten i sosiale medier. Det ville gitt stabilt flere seere og bedre inntjening på reklame, mener professoren.
Gjøsund sier seg enig i Supphellens analyse.
– Det tror jeg han har helt rett i. Da vi var en del av Vårt Land satset vi på å få inn penger på andre måter. Det har bare til en viss grad vært en riktig strategi. Vi baserte oss på anslag fra organisasjonene om hva de kunne tenke seg å bruke på annonser. Men av ulike årsaker som jeg har stor forståelse for, har vi ikke vært i nærheten av de summene.