For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Debatt

2025 – et år med Jesus som influenser?

GEN Z OG JESUS: Hvis vi reflekterer dette opp mot det som kjennetegner vår tids sosiale medier – vannet som generasjon Z svømmer i – er det lett å forstå hvorfor Jesus fascinerer, skriver Olof Edsinger.
Publisert Sist oppdatert

Det var en aldri så liten sensasjon da det svenske analyseselskapet Ungdomsbarometern trakk fram religionens tilbakekomst og søken etter mening som en av hovedtrendene for 2025. Og ikke bare religion generelt – mer enn noe annet er det personen Jesus som fascinerer. Kristendommens ledende skikkelse kan dermed bli årets største influenser. I hvert fall hvis vi begrenser oss til generasjon Z – altså aldersgruppen mellom 15 og 24 år.

Og det er ikke bare Sverige som berøres av denne trenden. For et drøyt år siden presenterte Ipsos en internasjonal studie som viste at flere unge voksne enn eldre voksne i Nord- og Sentral-Europa besøker kirker, moskeer og andre religiøse bygninger. I Sverige var økningen på hele 34 prosent.

Selv i den engelsktalende verden har man i senere tid sett et stort antall kulturpersonligheter komme ut som kristne. Ja, i lys av islams framvekst i Europa, har selv en ateist som Richard Dawkins kalt seg selv en kulturkristen. Nylig var Bibelen og den kristne tro temaet for den innflytelsesrike podkasten Joe Rogan Experience.

Powered by Labrador CMS