KASTET UT: – Her deporterast eg og Line Nordhaug ut av Kviterussland av KGB. For min del er det andre gong., skrev KrFU-leder Emil André Erstad på Facebook-siden sin torsdag kveld. Foto: Privat

Å lyve seg inn i et land

At KrFU-le­de­ren ope­rer­te med dekk­his­to­rie for å komme inn i Hvite­russ­land, ak­tua­li­se­rer et di­lem­ma som mange idea­lis­ter må ta stil­ling til, skriver Dagen på lederplass.

Publisert Sist oppdatert

Er det greit å lyge for å få inn­reise­til­la­tel­se i et dik­ta­tur?

Tors­dag ble Emil André Er­stad de­por­tert ut av Hvite­russ­land. Han har opp­levd det én gang tid­li­ge­re. Der­for hadde han denne gan­gen laget en dekk­his­to­rie.

Han gav seg ut for å være på vei til is­hockey-kamp sam­men med «kjæ­res­ten» Line Nord­haug, som er in­ter­na­sjo­nal råd­gi­ver i KrFU. Er­stad er i vir­ke­lig­he­ten gift med ei anna kvinne.

I in­ter­vju med Dagen ved­går Emil André Er­stad at det ikke er be­ha­ge­lig å gi inn­trykk av noe som ikke er sant. Men så lenge han slip­per å oppgi di­rek­te fals­ke er­klæ­rin­ger, ten­ker han at det er greit å ha en dekk­his­to­rie.

Al­ter­na­ti­vet ville være å ikke slip­pe inn i lan­det for å få møte hvite­rus­sis­ke op­po­si­sjons­po­li­ti­ke­re. Dét øns­ker han ikke. Er­stad har et bren­nen­de en­ga­sje­ment når det gjel­der Euro­pas siste dik­ta­tur. Re­gi­met viste sitt bru­ta­le an­sikt da noen av dem han skul­le be­sø­ke ble fengs­let bare noen dager tid­li­ge­re.

Nå var Er­stads dekk­his­to­rie til liten hjelp for å komme inn i Hvite­russ­land. I ste­det frem­står han som en kris­ten po­li­ti­ker som har bløf­fet. Var det verdt det?

Han er ikke den førs­te i Kris­ten-Nor­ge som ope­re­rer med dekk­his­to­rie. Blant mi­sjo­næ­rer, folk som støt­ter for­fulg­te krist­ne, jour­na­lis­ter og po­li­ti­ke­re er det mange som har om­skre­vet vir­ke­lig­he­ten for å komme inn i luk­ke­de land.

Det er ikke upro­ble­ma­tisk. Som krist­ne skal vi tale sant. Det ser i ut­gangs­punk­tet ikke bra ut når en kris­ten po­li­ti­ker bløf­fer for å få visum. Man ri­si­ke­rer at til­li­ten svek­kes både til krist­nes og til nors­ke po­li­ti­ke­res tro­ver­dig­het. Og enda verre - det kan gjøre for­hol­de­ne vans­ke­li­ge­re for dem man ville hjel­pe.

Folk løser di­lem­ma­et for­skjel­lig. Åpne Dø­rers grunn­leg­ger og bi­bel­smug­ler Bro­der Andreas vil av prin­sipp ikke lyge. Han sto­ler på at Gud åpner de nød­ven­di­ge dø­re­ne. Da han en gang fikk spørs­mål om han hadde bib­ler i bilen ved en grense­over­gang i Øst-Euro­pa, svar­te han som sant var «ja». «Jeg har bilen full av bib­ler», sa han. Grense­vak­ten trod­de han spøk­te og lot ham kjøre vi­de­re.

Andre mener det kan for­sva­res å ikke for­tel­le hele sann­he­ten, ja, en­da­til lyge, hvis hen­sik­ten er vik­tig nok.

Et flit­tig si­tert prin­sipp her, er at man skal lyde Gud mer enn men­nes­ker. Det vises også til at jord­mød­re­ne i Egypt løy for å redde is­ra­els­ke gutte­barn, og at den pro­sti­tu­er­te Rahab løy for å redde Jos­vas spei­de­re.

Fi­lo­so­fen Bjørn Møl­ler nev­ner i lør­dags­avi­sen folk som gjem­te jøder under kri­gen, som et ek­sem­pel på en si­tua­sjon der det kan for­sva­res å tie om sann­he­ten.

Når et re­gi­me bry­ter de mest grunn­leg­gen­de men­neske­ret­tig­he­te­ne, kom­mer man til et punkt der det blir vans­ke­lig, og kan­skje umu­lig, å re­spek­te­re re­gi­mets reg­ler.

Det blir umu­lig å sitte med hen­de­ne i fan­get og se på men­nes­kers li­del­ser. Vi blir nødt til å hand­le, om det så in­ne­bæ­rer at vi om­skri­ver vir­ke­lig­he­ten eller tier om sann­he­ten.

Det for­ut­set­ter li­ke­vel høy etisk re­flek­sjon. For man be­ve­ger seg i et grense­land, i dob­bel for­stand, og man må ha tenkt gjen­nom kon­se­kven­se­ne.

Powered by Labrador CMS