Å skille politikk fra teologi

Gud bruker staten og øvrigheten til å holde orden. Det kan godt skje uten at makthaverne er kristne.

Publisert Sist oppdatert

Øns­ket om å skil­le po­li­tikk fra teo­lo­gi ser ut til å ha blitt en dyd for en del KrF-po­li­ti­ke­re.

Siste­mann ut er KrFU-le­der Emil André Er­stad, i Dagen i går.

KrFU-le­der åpner for ho­mo­fi­les rett til ek­te­skap og adop­sjon

Ster­ke re­ak­sjo­ner på KrFU-le­ders homo-ut­spill

Hen­sik­ten er nok god. Det samme kan dess­ver­re neppe sies om re­flek­sjons­ni­vå­et. Skal det ha me­ning å si at man har et kris­tent verdi­grunn­lag, er det av­gjø­ren­de å tenke teo­lo­gisk gjen­nom sitt po­li­tis­ke en­ga­sje­ment - som alle andre sider ved livet.

Hel­dig­vis lever vi i et land der alle de tone­an­gi­ven­de po­li­tis­ke par­ti­ene deler øns­ket om å skape et best mulig sam­funn for alle. Og mange av for­skjel­le­ne mel­lom dem har in­gen­ting med tro eller man­gel på tro å gjøre.

Man kan ikke ut fra kris­ten lære be­stem­me vei­tra­se­er, or­ga­ni­se­ring av helse­ve­se­net eller toll­sat­ser. Po­li­tis­ke av­gjø­rel­ser er i stor grad over­latt til men­nes­kets for­nuft. Det vik­tig å ha stort rom for uenig­het mel­lom krist­ne i po­li­tis­ke spørs­mål.

Sam­ti­dig er det vik­tig å dis­ku­te­re hvil­ke for­ut­set­nin­ger po­li­tik­ken byg­ger på. Hvil­ket ver­dens­bil­de for­mer po­li­tik­ken?

Helt grunn­leg­gen­de i en kris­ten vir­ke­lig­hets­for­stå­el­se er troen på en Ska­per. Like grunn­leg­gen­de er det at denne Ska­pe­ren har åpen­bart noe om seg selv, ver­den og men­nes­ke­ne han har skapt. Denne åpen­ba­rin­gen fin­ner vi i Bi­be­len.

Det er verdt å merke seg at KrF i sin nye verdi­pa­ra­graf, som i fjor er­stat­tet den om­dis­ku­ter­te be­kjen­nel­ses­pa­ra­gra­fen, slår fast at par­ti­ets verdi­grunn­lag «er hen­tet fra Bi­be­len, den krist­ne kul­tur­ar­ven og grunn­leg­gen­de men­neske­ret­tig­he­ter».

Da må man re­flek­te­re over hva Bi­be­len lærer om for­hol­det mel­lom me­nig­he­tens og makt­ha­ver­nes myn­dig­hets­om­rå­de. Noen po­en­ger blir ty­de­li­ge.

Gud bru­ker sta­ten og øv­rig­he­ten til å holde orden i sam­fun­net og frem­me gode gjer­nin­ger. Det kan godt skje uten at makt­ha­ver­ne er krist­ne.

Så lenge de hand­ler rett og rett­fer­dig, ut­fø­rer de sitt gud­git­te opp­drag selv om de ikke er klar over det.

Me­nig­he­ten skal på sin side for­kyn­ne evan­ge­li­et, men ikke dis­po­ne­re sta­tens makt­mid­ler. Den skal bruke Guds ord. Ingen skal tvin­ges til å tro. Det er både urik­tig og få­nyt­tes. Lov­for­bud mot synd vir­ker mot sin hen­sikt.

MenBi­be­len sier noe om hva som er godt og dår­lig for men­nes­ke­ne, og dette gjel­der uav­hen­gig av tro.

Et sam­funn kan i stør­re eller mind­re grad spei­le Ska­pe­rens gode ord­nin­ger, som den bok­ak­tu­el­le bri­tis­ke ju­ris­ten John Scri­ven på­pek­te i et in­ter­vju med Dagen i de­sem­ber.

Han har skre­vet boken «Be­lief and the Na­tion» der han be­ly­ser ak­tu­el­le po­li­tis­ke spørs­mål ut fra kris­ten po­li­tisk fi­lo­so­fi. Blant ek­semp­le­ne han nev­ner er vern om den na­tur­li­ge bio­lo­gis­ke fa­mi­li­en og men­neske­ver­det fra unn­fan­gel­se til død.

Det samme har vært KrFs linje. Slik bør det fort­satt være.

KrFU-le­der Er­stad og andre som ivrer etter å «for­nye» mo­der­par­ti­et i synet på ek­te­ska­pet, bør spør­re seg hvor­dan kam­pen deres sam­sva­rer med ro­bust kris­ten po­li­tisk tenk­ning.

Hvor­dan kan det være god kris­ten­de­mo­kra­tisk po­li­tikk å gå mot Ska­pe­rens ord­nin­ger?

Å kalle ho­mo­fi­le re­la­sjo­ner ek­te­skap, og in­klu­de­re adopo­sjon som in­ne­bæ­rer å frata barn ret­ten til både mor og far, var uak­tu­ell norsk po­li­tikk for bare 15 år siden.

Noe blir ikke sant og godt fordi det po­li­tis­ke fler­tal­let snur og stem­nin­gen i sam­fun­net skif­ter.

Det må ten­kes langs leng­re lin­jer. Da kan KrF være en ideo­lo­gisk kraft i ste­det for å være et hale­heng som dil­ter etter fler­tal­let når det har gått noen år.

Med tiden vil det vise seg at par­ti­et hadde rett li­ke­vel.

Powered by Labrador CMS