Abortkamp mellom idealisme og pragmatisme

I stadig større grad ser vi en ge­ne­ra­sjon med po­li­ti­ke­re som har vokst opp etter at abort­lo­ven tråd­te i kraft. Den har vært et pre­miss i den po­li­tis­ke de­bat­ten så lenge de har levd, skriver Tarjei Gilje.

Publisert Sist oppdatert

Det har vakt be­ret­ti­get opp­sikt at KrF-po­li­ti­ke­re snak­ker om å inn­vil­ge den gra­vi­de kvin­nen siste ord når det gjel­der av­gjø­rel­se om abort.

Det fin­nes knapt noen sak som har de­fi­nert Kris­te­lig Folke­par­ti mer enn mot­stan­den mot selv­be­stemt abort. Her kom­mer sen­tra­le per­spek­ti­ver i det krist­ne men­neske­sy­net til an­ven­del­se.

Det er nær­mest umu­lig å oppgi denne kam­pen uten sam­ti­dig å bryte grunn­leg­gen­de med det som også etter be­kjen­nel­ses­pa­ra­gra­fens tid er par­ti­ets fun­da­ment.

Sam­ti­dig ser vi i sta­dig stør­re grad en ge­ne­ra­sjon po­li­ti­ke­re som har vokst opp etter at abort­lo­ven tråd­te i kraft. Den har vært et pre­miss i den po­li­tis­ke de­bat­ten så lenge de har levd.

Abort­lo­ven står til­syne­la­ten­de ster­ke­re enn Grunn­lo­ven, og det er lite som tyder på at man med po­li­tis­ke virke­mid­ler kan få gjort noe ve­sent­lig med den i over­skue­lig frem­tid.

I til­legg er det vans­ke­lig å se for seg hvil­ket prak­tisk po­li­tisk al­ter­na­tiv man vil fore­slå. I KrFs pro­gram heter det at par­ti­et ikke vil «til­ba­ke til det gamle nemnd­sys­te­met, men vil at en ny lov skal legge fos­te­rets rett til liv til grunn, og at av­gjø­rel­ser knyt­tet til liv og helse tas i dia­log mel­lom pa­si­ent og lege.»

Det står blant annet ikke hvem som skal ha siste ordet i en slik dia­log.

Noe av det vans­ke­ligs­te med den po­li­tis­ke de­bat­ten, er når for ek­sem­pel SVs Karin An­der­sen, som har et dypt­følt en­ga­sje­ment for un­der­pri­vi­le­ger­te av begge kjønn, spør om KrF vil til­ba­ke til strikke­pin­ne-abor­ter.

Det vil KrF selv­sagt ikke. For dem vil det ikke være noen stor seier om nemn­de­ne skul­le over­ta be­stem­mel­sen fra kvin­ne­ne. Eller om den en­kel­te lege skul­le gjøre det.

Den grunn­leg­gen­de kam­pen om pro­vo­sert abort hand­ler ikke om hvem som skal ta av­gjø­rel­sen, men om at fos­te­ret har rett til liv. Det er der­for først og fremst en etisk hold­nings­end­ring som må til, før det kan være ak­tu­elt med noe fler­tall for å endre abort­lo­ven.

Der­for har det værtna­tur­lig for KrF å ope­re­re langs to spor: man fort­set­ter med å frem­me det prin­si­pi­el­le ho­ved­stand­punk­tet om rett til liv, selv om man vet at ikke vil få fler­tall. Sam­ti­dig frem­mer man også kon­kre­te for­slag til til­tak, for ek­sem­pel mer pen­ger til råd­giv­ning.

Det som kan være fris­ten­de for prak­tisk ori­en­ter­te po­li­ti­ke­re, er å legge mind­re vekt på de kon­tro­ver­si­el­le KrF-for­sla­ge­ne som ikke lig­ger an til å kunne få fler­tall. Her kan vi finne en pa­ral­lell i kam­pen mot ek­te­skaps­lo­ven. Det er lite som tyder på at den blir end­ret med det førs­te, og KrF ri­si­ke­re å skrem­me bort en del po­ten­si­el­le vel­ge­re ved å opp­rett­hol­de mot­stan­den.

Spørs­må­let er li­ke­vel hva som de­fi­ne­rer KrF, og i hvil­ken grad det er po­li­tisk mulig og for­svar­lig for par­ti­et å la idea­lis­men vike for prag­ma­tis­men. Tra­di­sjo­nelt har idea­lis­men hatt gode kår i KrF. Dag­run Erik­sens opp­ryd­ning tyder på at det fort­satt er til­fel­let.

DAGEN

Tarjei Gilje

redaktør i Dagen

Powered by Labrador CMS