Debatt
Advar unge mot endetidssynet til New Apostolic Reformation
I 1979 studerte jeg ved Fuller Theological Seminary i Pasadena, California. En av mine professorer var C. Peter Wagner, en engasjerende og inspirerende foreleser som etterlot varige spor i meg med sin undervisning om kirkevekst, de åndelige gaver og mobilisering til arbeide i Guds rike.
Apostolisk nettverk
Ikke visste jeg da at C. Peter Wagner en del år senere skulle bli en av frontfigurene i den fremadstormende, men også omstridte retningen «New Apostolic Reformation» eller NAR. Vi snakker om et nettverk som har nådd de fleste deler av verden, som benytter internett til nettverksbygging og som ledes av apostler og profeter med enestående formidlingsevner.
Bevegelsen har også nådd vårt land gjennom at flere av dens fremtredende representanter har besøkt menigheter og konferanser her til lands og at norsk ungdom har besøkt deres sentra. Tusenvis av norsk ungdom har hørt og er blitt tent i brann av NAR-forkynnelsen.
Et betenkelig endetidssyn
Det er et stort «men». New Apostolic Reformation kommer med et endetidssyn som det er all grunn til å advare mot. Det er en kombinasjon av preterisme – de fleste profetier er allerede oppfylt, og post-millennialisme – det er de kristne som skal etablere Jesu kongerike på jorden. I tillegg omtales det som post-denominasjonalisme – kirkesamfunnenes tid er over.
Endetidssynet til NAR handler om at vi som troende skal innta samfunnet for Jesus gjennom et tofoldig mandat, 1) evangelisk – å forkynne evangeliet så mennesker blir frelst, og 2) kulturelt – at vi skal innta og overta styringen av nøkkelområder i samfunnet og etablere Kristi kongerike på jorden. Det første mandatet står vi sammen om. Det andre kan jeg ikke finne noe grunnlag for i Bibelen.
«Dominion!»
I sin bok fra 2008 med tittelen «Dominion!, How Kingdom Action Can Change the World», beskriver Wagner sin visjon av hvordan Kristi kongedømme skal etableres på jorden. Han ser for seg en verden hvor «hvert område av samfunnet vil bli gjennomsyret av fred, rettferdighet, velstand, liv, helse, glede, harmoni, frihet og kjærlighet, alt som var Guds opprinnelige plan for oss mennesker».
Wagner beskriver dette som «Dominion Mandate» eller «Herredømme-mandatet». Kirkens mandat er å influere, og til sist styre alle områder av samfunnet før Herren selv kommer tilbake for å innta sitt kongeherredømme, sies det.
«Sju-fjells mandatet»
Kirkens oppdrag er, ifølge NAR, intet mindre enn å etablere Guds kongerike på jorden. Dette skal skje ved at kristne inntar sju sentrale områder i samfunnet, og beskrives derfor som «The Seven Mountain Mandate», eller «Syv fjells-mandatet». Sju områder i samfunnet skal komme under kristen innflytelse og ledes av apostler og profeter: Media, samfunnsstyre, utdannelse, økonomi, religion, underholdningsbransjen og familien.
Jesus kan, ifølge dette synet, ikke komme tilbake til jorden før kirken har tatt herredømme og styrer de sosiale institusjoner i verden.
Elia-generasjonen
Fremst i dette står ungdommen – Elia-generasjonen. De skal gjennom utdannelse og overnaturlig, guddommelig kraft gjennomføre maktovertakelsen. Mobilisering og trening skal utruste den oppvoksende generasjon for dette oppdraget.
Det bare Jesus Kristus kan gjøre
Det er her jeg vil komme med min advarsel mot endetidssynet til New Apostolic Reformation. Jeg vil appellere til ledere om å skjerme ungdommen for en slik lære. Man pålegger nemlig den oppvoksende slekt å gjøre det kun Jesus Kristus, den kommende Messias kan gjøre: Å opprette Guds rike på jorden. Jeg kan ikke se at et slikt «Eliasoppdrag» kan begrunnes ut fra Bibelen.
Ansvaret for å lede ungdommen rett
Vi trenger virkelig i denne tiden å støtte og heie på kristen ungdom som setter sitt preg på samfunnet vi lever i og som vinner andre mennesker for Jesus. De trenger vår forbønn og deres ledere trenger vår oppmuntring og hjelp. Men å «legge alle fiender under Kristi føtter» (Salme 110,1) bør vi overlate til Gud selv å gjøre. Å legge ansvaret for dette på de unge frykter jeg vil resultere i utbrente og desillusjonerte ungdommer som vender kirken og kristentroen ryggen.
Profetier kan ikke frikobles fra Skriften
Jeg vil også advare mot apostler og profeter som ikke lar sine profetier og visjoner prøves på Skriften.