Meninger
Asbury-vekkelsen: Åndelig kraft for hverdagens vitnesbyrd
Kristne studenter samlet i lovsang, bønn og bibellesning. Den faste andakten er blitt til flere ukers dyp åndelig fornyelse. Det som skjer ved Asbury University i Kentucky berører mange av oss dypt. En personlig bønn om åndelig fornyelse vokser frem.
Tvers over gaten fra universitetet ligger den teologiske høgskolen med samme navn, Asbury Theological Seminary. Begge institusjonene har sterke røtter i evangeliske vekkelsesbevegelser, og begge har tidligere vært arenaer for åndelige fornyelser.
Denne tradisjonen står fortsatt sentralt, symbolisert ved en statue midt på campus av John Wesley som vekkelsesforkynner under et friluftsmøte.
«Vi har alltid hatt et dypt ønske om å holde sammen teologisk utdanning og åndelig fornyelse», skriver Timothy Tennent på sin blogg.
Han er rektor ved Asburys teologiske seminar og en anerkjent evangelikal missiolog. I flere år var Tennent leder for den teologiske arbeidsgruppen i den internasjonale Lausannebevegelsen.
Rektoren beskriver hvordan Asbury-kollegiet er overveldet av undring, forventning og takknemlighet. Sterke personlige møter med de mange studentene som søker Gud i bønn, bekjennelse og lovsang setter spor.
Samtidig maner han til en nøktern holdning. Åndelige fornyelser og vekkelser vil alltid måtte vurderes utfra den mer langsiktige virkningen.
«Vår institusjon ble grunnlagt utfra visjonen om å knytte sammen den personlige invitasjon til fornyelse og vekkelse («alteret») med hva som skjer etter dette», fortsetter Tennent.
Han understreker at i en åndelig fornyelse vil en «kom og se»-fase følges av en «gå og fortell»-fase. Evangeliet om Jesus er jo misjonalt. Derfor leder personlige møter med Guds fornyende kraft til et ufullkomment men reelt hverdagsvitnesbyrd i ord og handling.
En rekke av våre kristne høgskoler i Norge står i en tilsvarende vekkelsestradisjon. Vi trenger også å holde sammen teologisk utdanning og åndelig fornyelse.
Martin Luther mente at sanne teologer dypest sett dannes gjennom bønn (oratio), bibellesing (meditatio) og prøvelser (tentatio). Her ligger det åndelige skatter i den reformatoriske tradisjonen.
Men kallet til å være vitne gjelder jo enhver bekjennende kristen. Matias Orheims kjente salme er fortsatt like aktuell:
«Den kvardagskristne … Vigslar heim og hall til kyrkje, Kjøkenkrå og handelsbu. Mynt og vara får Guds stempel, Fals og fusk på døra må. Altarljoset i Guds tempel Festglans gjev det kvardagsgrå.»
For et slikt hverdagsvitnesbyrd, trenger vi all åndelig kraft og fornyelse.