Synspunkt
Astrid S hilser til fansen og forteller at hun har lært seg å skyte med pil og bue og ri - i skuespillerdebuten som Askepott. Foto: Lars Hellebust / presse NTB kultur
NTB
Askepott i en politisert tid
Når kunsten og kulturen må ikle seg identitetspolitikkens fengselsdrakt er det på tide å gjøre som den lille gutten i H.C. Andersens eventyr om keiserens nye klær.
Kona og tre av ungene var på kino for å se den nye utgaven av «Tre nøtter til Askepott». Da ungene fortalte at det ikke fantes noe brudekjole i den tredje nøtta og at Askepott reddet prinsen ble jeg ikke særlig overrasket.
Den gamle tanken om den heroiske prinsen som redder sin utkårede, ekteskap og «så levde de lykkelige alle sine dager» passer ikke lenger inn i vår del av verden, til det er den altfor ekskluderende målt opp mot de nye standarder.
«Ethvert historisk dokument har blitt ødelagt eller falsifisert, hver bok omskrevet, hvert bilde endret, hver statue og bygning har fått et nytt navn. Prosessen fortsetter dag for dag, minutt for minutt. Historien har stoppet. Ingenting eksisterer med unntak av partiets endeløse tilstedeværelse og partiet har alltid rett». Dette skriver George Orwell i sin dystopiske roman 1984.