- Ateistene har vært mye smartere enn kirken

De har angrepet kristendommens fundament og sådd tvil langt inn i kirkens egne rekker på om fundamentet er til å stole på, skriver Jogeir Lianes.

Publisert Sist oppdatert

For­hol­det mel­lom na­tur­vi­ten­skap og troen på Bi­be­lens Gud er ak­tua­li­sert av flere bok­ut­gi­vel­ser den siste tiden, også gjen­nom boken «Ska­pel­se og/eller evo­lu­sjon - Hva sier Bi­be­len?» som un­der­teg­ne­de har vært med å skri­ve.

Espen Otto­sen hev­der i inn­leg­get sitt i Dagen 28. april at krist­ne bør være for­sik­ti­ge med å ut­ta­le seg om na­tur­vi­ten­skap uten å ha greie på hva de snak­ker om.

Det er vans­ke­lig å være uenig med han i det. Li­ke­vel er det en stor for­skjell på å mene noe om for­ut­set­nin­ger for vi­ten­skap og å mene noe om tolk­ning av vi­ten­ska­pe­li­ge funn.

Dette siste bør med for­del over­la­tes til eks­per­te­ne, mens det førs­te så ab­so­lutt bør være noe krist­ne kan ut­ta­le seg om.

Umu­lig å be­vi­se

For­ti­den er umu­lig å ob­ser­ve­re di­rek­te, med unn­tak av en del ast­ro­no­mis­ke ob­ser­va­sjo­ner. Den kan ikke re­pe­te­res og det kan der­med ikke tes­tes om våre tan­ker om den stem­mer.

Li­ke­vel øns­ker vi å ha en vi­ten­ska­pe­lig til­nær­ming også til vår his­to­rie og opp­hav. For å kunne si noe om dette uob­ser­ver­ba­re er vi av­hen­gig av å anta noe om for­ti­den.

Pa­ra­dig­met na­tur­vi­ten­ska­pen ope­re­rer under i dag, byg­ger på an­ta­kel­sen om at de na­tur­pro­ses­se­ne vi ser i dag, all­tid har vært like. Denne an­ta­kel­sen kan aldri be­vi­ses vi­ten­ska­pe­lig, den må tros.

Byg­ger på an­ta­kel­ser

Våre vi­ten­ska­pe­li­ge ob­ser­va­sjo­ner av na­tur­li­ge pro­ses­ser strek­ker seg for­holds­vis kort til­ba­ke i tid.

Selv om det fin­nes noen vi­ten­ska­pe­li­ge mot­fore­stil­lin­ger mot å slå fast at disse pro­ses­se­ne er kon­stan­te, så er li­ke­vel en stor ma­jo­ri­tet innen vi­ten­ska­pen enige om at dette er en god an­ta­kel­se.

Jeg skjøn­ner lo­gik­ken i dette. På denne an­ta­kel­sen er det byg­get mange bevis ut ifra det vi kan ob­ser­ve­re i dag. Jeg opp­le­ver mange av disse be­vi­se­ne som gode, andre som mind­re gode og slik er det gjer­ne uan­sett syn.

Det neste lo­gis­ke trinn som kris­ten er å stil­le spørs­mål om den men­nes­ke­lig sett gode an­ta­kel­sen om kon­stan­te pro­ses­ser kan stem­me.

Der­som den stem­mer, er sann­syn­lig­he­ten vel­dig stor for at det vi­ten­ska­pe­li­ge pa­ra­dig­met, slik det frem­står i dag, er rik­tig. Der­som den ikke stem­mer hjel­per det ikke at det fin­nes gode be­vi­ser byg­get på denne an­ta­kel­sen. Hele bygg­ver­ket vil falle sam­men.

Krist­nes mu­lig­het

Ak­ku­rat her er det at jeg mener krist­ne har mye å bidra med. Vi står over­for en åpen­ba­ring i Ordet som sier noe om både for­ti­den og frem­ti­den, sam­ti­dig som vi har å gjøre med en men­nes­ke­lig an­ta­kel­se om for­ti­den.

Som grunn­lag for et vi­ten­ska­pe­lig pa­ra­dig­me må begge deler tros. En­kel­te hev­der at disse to ikke mot­si­er hver­and­re, en­kel­te in­klu­dert Otto­sen, slik jeg leser ham, vil være mer for­sik­tig med å være bas­tant.

Slik jeg ser det er Bi­be­len vel­dig ty­de­lig på at ska­per­ver­ket ikke har hatt de samme na­tur­pro­ses­se­ne vi ser i dag fra be­gyn­nel­sen.

Synde­fall uten kon­se­kven­ser?

Det er tre ho­ved­grun­ner for dette.

1: Gud skap­te alt over­måte godt. Or­dets åpen­ba­ring av hvem Han er kom­mer i kon­flikt med tan­ken på at Han skul­le ha brukt li­del­se, na­tur­ka­ta­stro­fer og død som en del av sin ska­per­me­to­de. I Bi­be­len kom­mer døden som et re­sul­tat av synde­fal­let. Der­som alle men­nes­ker slut­tet å synde i mor­gen ville li­del­se slett ikke opp­hø­re.

De som der­for tror på kon­stan­te pro­ses­ser, vil lo­gisk måtte mene at synde­fal­let ikke hadde noen merk­bar ef­fekt ut­over det ån­de­li­ge pla­net.

2: Gud for­ban­net ska­per­ver­ket. Der­som synde­fal­let kun hadde ån­de­lig be­tyd­ning, synes det etter men­nes­ke­lig lo­gikk å være liten grunn for Gud å for­ban­ne det. «skap­nin­gen ble jo lagt under for­gjen­ge­lig­het» leser vi i Ro­mer­bre­vet 8.

Dette suk­ker og støn­ner den etter å bli løst ifra. Det er svært vans­ke­lig å lese dette som at ska­per­ver­ket var under for­gjen­ge­lig­het fra be­gyn­nel­sen.

Denne for­gjen­ge­lig­he­ten er pro­ses­ser som vil føre til en av­vik­ling av hele vårt uni­vers - slik det be­vit­nes mange ste­der i Bi­be­len.

Gud gjor­de dette i nåde til oss for at syn­dens li­del­ser og død ikke skul­le vare evig. Dette åpner opp for en ny him­mel og en ny jord. Denne Guds for­ban­nel­se støt­tes av all ob­ser­ver­bar vi­ten­skap slik vi fin­ner det i en­tro­pi­en.

Der­som pro­ses­se­ne har vært kon­stan­te, har for­gjen­ge­lig­he­ten også vært der fra be­gyn­nel­sen og Guds for­ban­nel­se får ingen ef­fekt.

3: Gud dømte ver­den. Der­som pro­ses­se­ne har vært kon­stan­te, var flom­men en lokal flom med alle de teo­lo­gis­ke in­kon­se­kven­ser det med­fø­rer. Bi­be­len be­skri­ver en ver­dens­vid ka­ta­stro­fe.

Både ska­pel­sen og flom­men som en ver­dens­vid ka­ta­k­lys­me frem­hol­des av Peter (2. Pet. 3). Dette er for han en meget ve­sent­lig sann­het for å imøte­gå de som hev­der «at fra den tid fed­re­ne sov­net inn, for­blir alt slik det har vært fra skap­nin­gens be­gyn­nel­se.»

Ingen li­del­se

På den nye jord skal det ikke len­ger fin­nes li­del­se. Sam­men­hol­der vi det Bi­be­len skild­rer om ska­pel­sen og jor­den før flom­men, med det den skild­rer om­kring den nye jord er lik­he­ten slå­en­de.

Har pro­ses­se­ne vært kon­stan­te, vil vårt håp om en ny him­mel og en ny jord i beste fall måtte bli pre­get av en usik­ker­het om­kring løf­tet om en li­del­ses­fri til­væ­rel­se.

Ved å ta Gud på ordet, har vi et ra­sjo­nelt håp om at han atter en gang vil skape det «over­måte godt».

Jeg opp­le­ver at Bi­be­lens vit­nes­byrd av­vi­ser den men­nes­ke­li­ge an­ta­kel­sen om ska­per­ver­kets for­tid. Vi­ten­skaps­folk som tror Bi­be­lens vit­nes­byrd om «den da­væ­ren­de» og den «nå­væ­ren­de jord» som Peter be­skri­ver det, fin­ner at vi­ten­ska­pe­li­ge funn og ob­ser­va­sjo­ner stem­mer godt over­ens med dette pa­ra­dig­met.

Otto­sen sier at han har sans for ung­jord­skrea­sjo­nis­ter som ar­gu­men­te­rer med na­tur­vi­ten­ska­pe­lig tyng­de. Da blir spørs­må­let til Otto­sen om han er enig i at det er mulig å drive vi­ten­ska­pe­lig ar­beid ut ifra et annet pa­ra­dig­me enn det rå­den­de?

Teo­lo­gisk akil­les­hæl

«Bør ikke også vi­ten­ska­pen tas i be­trakt­ning» spør Otto­sen vi­de­re. Jeg har aldri opp­levd at noen er imot det, men et spørs­mål for­føl­ger oss. Hva er det vi ob­ser­ve­rer i dag?

Ob­ser­ve­rer vi ska­per­ver­ket slik Gud opp­rin­ne­lig skap­te det, eller ob­ser­ve­rer vi re­sul­ta­tet av Guds for­ban­nel­se og dom over men­nes­ker?

Når vi snak­ker om vi­ten­skap som for­kla­rer hvor­dan ting fun­ge­rer i dag har dette ingen be­tyd­ning, men når vi lager vi­ten­skap som prø­ver å for­kla­re for­ti­den og vårt opp­hav, har dette alt å si.

Teis­tis­ke evo­lu­sjo­nis­ter som leg­ger stor vekt på Guds åpen­ba­ring uten­for Bi­be­len som for­kla­ring for sitt stå­sted har da ak­ku­rat dette som sin akil­les­hæl.

Midt i dette må man være ydmyk nok til å inn­røm­me at det hand­ler om tro på begge sider. Tro på pa­ra­dig­mer frel­ser ingen. Det er kun troen på Jesus som frel­ser, og ikke hva vi mener om pro­ses­se­ne i for­ti­den.

Do­mino­ef­fekt

Li­ke­vel har vår tro om­kring dette stort po­ten­si­al til å rokke ved vårt bi­bel­syn. Der­for blir denne saken så vik­tig.Jo mer jeg har ar­bei­det med ska­pel­sen og vi­ten­ska­pe­li­ge pa­ra­dig­mer, jo ty­de­li­ge­re er det blitt for meg at en svært lite kon­kret les­ning av 1. Mose­bok lo­gisk sett åpner opp for en do­mino­ef­fekt bi­bel­syns­mes­sig.

Alle krist­ne dok­tri­ner har sitt ut­spring i 1. Mose­bok enten di­rek­te eller in­di­rek­te. Det er ikke vans­ke­lig å for­stå li­be­ral­teo­lo­gen som av­vi­ser en his­to­risk Adam og Eva og der­etter ser bort fra både Jesus og Pau­lus sine ord om ek­te­ska­pet. Det­ter be­grun­nes jo nett­opp i ska­pel­ses­ord­nin­gen.

Rive ned tanke­byg­nin­gen

Det er vik­tig å pre­si­se­re at det ikke er noen auto­ma­tikk i at de som ikke deler mitt bi­bel­syn, ender som li­be­ral­teo­lo­ger. Li­ke­vel vil en svek­kel­se av fun­da­men­tet for krist­ne dog­mer gi teo­lo­gis­ke ut­slag langt ut­over ur­his­to­ri­en.

Også for kon­ser­va­ti­ve deler av kir­ken har dess­ver­re synet på 1. Mose­bok fått store ne­ga­ti­ve kon­se­kven­ser etter mitt syn.

Bi­be­len for­tel­ler oss at vi ikke har kamp mot kjøtt og blod, og at det enes­te vi er bedt om å rive ned er «tanke­byg­nin­ger og alt stort og stolt som rei­ser seg mot kunn­ska­pen om Gud. Vi tar hver tanke til fange under ly­dig­he­ten mot Kris­tus.» 2.Kor 10.

Er det en tanke­byg­ning som mer enn noen annen rei­ser seg stolt imot kunn­ska­pen om Gud i vår tid enn det na­tu­ra­lis­tis­ke ver­dens­bil­de? Slike tanke­byg­nin­ger skal krist­ne rive ned.

Dette vans­ke­lig­gjø­res slik jeg ser det dess­ver­re av at deler av kir­ken har god­tatt store deler av det na­tu­ra­lis­tiske­ver­dens­bil­det og den vi­ten­skap som føl­ger av denne tanke­byg­nin­gen.

I ste­det for å rive fun­da­men­tet, så har kir­ken for­søkt å rive ned fruk­te­ne av tanke­byg­nin­gen. Ved å falle i denne grøf­ten har kir­ken uunn­gåe­lig di­rek­te ram­met en­kelt­men­nes­ker i stør­re grad og del­vis for­tjent fått et rykte som for­døm­men­de.

Tvil i kir­ken

Hadde kir­ken tatt tanke­byg­nin­gen, hadde den ikke ram­met en­kelt­men­nes­ker like lett, og fruk­te­ne av tanke­byg­nin­gen hadde uten sitt fun­da­ment falt av seg selv. Ate­is­te­ne har dess­ver­re vært mye smar­te­re.

De har an­gre­pet kris­ten­dom­mens fun­da­ment og sådd tvil langt inn i kir­kens egne rek­ker på om fun­da­men­tet er til å stole på. Dette er det som gjør denne saken mye mer al­vor­lig enn den først vir­ker. 11:3 «Når grunn­vol­le­ne blir revet bort, hva kan da den rett­fer­di­ge gjøre?»

Klikk for å endre tekst

Skapelse og evolusjonJogeir LianesOslo

Powered by Labrador CMS