Ateistisk teologi
Personlig frykter jeg at hvis norsk akademisk teologi bemannes med teologer som har et så stort behov for å være utenfor vanlig allfarvei, må man ikke være overrasket om teologiske studier leder til ateisme, skriver Kjell J. Tveter.
Det er en merkelig overskrift på et innlegg. Men jeg er redd den kan være dekkende. Teologen Hallvard N. Jørgensen har 8. mai en artikkel om teologi og evolusjon.
På Vårt Lands Verdidebatt har han en mer utfyllende artikkel. Han erklærer at han slutter seg helt til evolusjonslæren. Han refererer til Jerry Coyne.
Problemet er at Coyne er en rødglødende ateist, med en klar agenda om å promotere ateisme ved hjelp av vitenskap og særlig evolusjon.
Det ser ut til at Coyne som er professor i evolusjonær genetikk, nå bruker nærmest all sin tid på å fremme ateisme. Coyne synes å mene det samme som Dawkins at det skulle være forbudt å oppdra sine barn i en religiøs tro.
Jørgensen nevner også Kenneth Miller som er en katolsk kristen-darwinist som overhodet ikke gir plass til Gud i naturen. Alt i naturen (det vil si skaperverket) forklarer Miller som følge av rent naturlige årsaker.
Gud får ikke lov til å være til stede - og i alle fall ikke være aktiv - i den naturen Han selv er skaper av. Miller er en militant evolusjonist, og en sterk motstander av Intelligent Design. Det er smertefullt å vite at noen norske kristen-darwinister har Miller som forbilde.
Donald Prothero nevnes også. Jørgensen vet sannsynligvis ikke at Prothereo i sin siste bok (Bringing Fossils to Life) bruker Haeckels falske fostertegninger som bevis for felles avstamming.
Vi har i mer enn 100 år visst at Haeckels tegninger er misvisende. Douglas Futuyama er kjent for sin lærebok i evolusjonsbiologi, hvor alle argumenter er i favør av naturalistisk evolusjon.
Daniel Fairbanks er en evolujonsbiolog som blant annet har studert kromosomfusjoner, og tolker sine funn i overensstemmelse med naturalistisk evolusjon.
Jeg skal være forsiktig med å omtale filosofer, for det ligger langt utenfor mitt fag. Filosofen Edward Feser er en katolsk thomist, det vil si tilhenger av synspunktene til Thomas Aquinas.
Feser er en klassisk teist, og mener følgelig at det er galt å personifisere Gud ved å betrakte Ham som et vesen, en person, en kraft eller årsak. Dette bringer Gud ned på vårt nivå. Ut fra slike filosofiske betraktninger er Feser motstander av ideene til Intelligent Design.
Det ville være av interesse å vite hvorfor Jørgensen ikke nevner den ateistiske filosofiprofessor Thomas Nagels bok: «Mind and Cosmos. Why the materialist neo-darwinian conception of nature is almost certainly false.»
Den ble publisert av Qxford University Press i 2012, og er en bok for alle som underviser på teologiske institusjoner burde lese. (Men har man på forhånd bestemt seg for å være evolusjonist, kan man jo spare noen kroner ved å la være å kjøpe boken.)
Litt propedeutisk filosofi: Når det gjelder universets opprinnelse foreligger to muligheter: En teistisk og en ateistisk. Det samme gjelder livets opprinnelse.
Jeg forventer at Jørgensen vet at i vår vestlige verden er naturvitenskap, også om opprinnelsen, definert som ateistisk. Så når han gjentatte ganger går ut fra at naturvitenskapen gir oss sannheten om vår virkelighet, gir han i realiteten uttrykk for et ateistisk livssyn. Derfor den brukte overskift.
Det kan virke som Jørgensen til dels bruker filosofiske og teologiske grunner for å begrunne evolusjon. Det er viktig å forstå at evolusjonslæren står og faller med om den kan forklare makroevolusjon.
Jeg tilråder Jørgensen og hans likesinnede å gjøre seg kjent med professor James M. Tour som er en verdens ledende proteinkjemikere. Han sier at ut fra det han kan om proteinkjemi - og det er nok ganske mye - makter han ikke å forstå hvordan makroevolusjon er mulig rent biokjemisk.
Hallvard N. Jørgensen er en meget belest teolog, og forsøker å sette seg inn i mange problemstillinger - langt mer enn de fleste av oss makter. Han vil utvilsomt i løpet av relativt kort tid bli bedømt høyt rent akademisk.
Personlig frykter jeg at hvis norsk akademisk teologi bemannes med teologer som har et så stort behov for å være utenfor vanlig allfarvei som det virker at Jørgensen har, må man ikke være overrasket om teologiske studier leder til ateisme.