For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

FRISTELSER: Det trengs strukturer imøte med det hav av lyster, dragninger og impulser som teknologien frister mennesket med, mener innsenderen.

Augustin og dopamin – når vår evne til å fokusere forsvinner

Forstår vi dopaminavhengighet, så forstår vi kanskje at Augustin hadde rett

Publisert Sist oppdatert

En lektor skrev nylig følgende om sine erfaringer fra en videregående skole. Det gjaldt elevenes evne til å konsentrere seg. Han skrev:

«Som nyutdannet idealist for 1,5 år siden hadde jeg som innstilling at elever er eller kan bli selvregulerte individer som benytter seg av tilgjengelig teknologi for å suge til seg kunnskap, mobilen og andre digitale hjelpemidler kan være nyttige hjelpemidler i klasserommet. Men etter 1,5 år som lærer har det bildet havarert!

Elevenes oppmerksomhetsvindu (attention span) kan være begrensende kort. Det å lese en lengre artikkel eller vise en dokumentar på 60 minutter er knapt gjennomførbart, fordi for mange elever ikke klarer å holde oppmerksomheten oppe.

Powered by Labrador CMS