Debatt
FRISTELSER: Det trengs strukturer imøte med det hav av lyster, dragninger og impulser som teknologien frister mennesket med, mener innsenderen.
Adobe stock og Wikimedia Commons
Augustin og dopamin – når vår evne til å fokusere forsvinner
Forstår vi dopaminavhengighet, så forstår vi kanskje at Augustin hadde rett
En lektor skrev nylig følgende om sine erfaringer fra en videregående skole. Det gjaldt elevenes evne til å konsentrere seg. Han skrev:
«Som nyutdannet idealist for 1,5 år siden hadde jeg som innstilling at elever er eller kan bli selvregulerte individer som benytter seg av tilgjengelig teknologi for å suge til seg kunnskap, mobilen og andre digitale hjelpemidler kan være nyttige hjelpemidler i klasserommet. Men etter 1,5 år som lærer har det bildet havarert!
Elevenes oppmerksomhetsvindu (attention span) kan være begrensende kort. Det å lese en lengre artikkel eller vise en dokumentar på 60 minutter er knapt gjennomførbart, fordi for mange elever ikke klarer å holde oppmerksomheten oppe.