For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

TILTAK: Hvem er disse elevene som utfører vold mot både medelever og skolens ansatte, spør Ivar Stokkereit.

Avsporing om vold i skolen

Det er alvorlig at vold mot ansatte i skolen øker. Men om barn utagerer, er det uttrykk for at noe ikke fungerer som det skal i barnets liv. Da må kommunen ta fram verktøykassen.

Publisert Sist oppdatert

I en rekke saker i mediene tegnes det et bilde av anarki i klasserommene og at lærere angripes nærmest daglig. Vold i skolen er alvorlig, og det er viktig at lærere og andre ansatte er trygge på jobb. Samtidig er vi bekymret for at det settes spørsmålstegn ved elevenes rettigheter, og at elevperspektivet mangler i debatten.

Barn kan ikke velge om de vil gå på skolen eller ikke, og skolen er avgjørende for deres framtidige livskvalitet og samfunnsdeltakelse. Skolen har derfor plikt til å sette inn tiltak når elever strever faglig eller sosialt, og for å få bukt med stigende mobbetall og økende ufrivillig skolefravær.

Vi har sett forslag om å tvangsflytte elever, opprette egne skoler for elever med problematisk atferd, og ønsker om at opplæringslovens kapittel 9A endres. Dette bryter med grunnleggende prinsipper og rettigheter i norsk skole, og har ingen støtte i forskning.

Powered by Labrador CMS