Avstår fra kritikk av omdiskutert pastor

Ungdom i Oppdrag-leder Andreas Nordli er uenig med pastor Bill Johnson i noen spørsmål, men mener det er et blindspor å bruke energi på å kritisere ham og Bethel Redding.

Publisert Sist oppdatert

Pro­kla-Media, som er for­la­get til Ung­dom i Opp­drag, har gitt ut to av bø­ke­ne til Bill John­son på norsk. Teo­log Arne Helge Tei­gen ret­tet i for­ri­ge uke skarp kri­tikk mot John­son, som han be­skrev som «en be­ty­de­lig pre­miss­le­ve­ran­dør for yt­ter­lig­gå­en­de ka­ris­ma­tikk». Nord­li er ikke enig i for­ut­set­nin­gen.

- Jeg kjen­ner det ka­ris­ma­tis­ke kirke­bil­det i Norge re­la­tivt godt, og jeg hører ikke så mye om Red­ding som Tei­gen ty­de­lig­vis har gjort, sier han.

Han mener Hill­song-mil­jø­et og Peter Hall­dorf er ek­semp­ler på vik­ti­ge­re pre­miss­le­ve­ran­dø­rer.

Lyt­ter se­lek­tivt

Sam­ti­dig ved­går Nord­li at også han er uenig med John­son på ve­sent­li­ge om­rå­der. Tei­gen leg­ger sær­lig vekt på kris­to­lo­gi­en, læren om Jesu per­son, men Nord­li opp­le­ver ikke dette som det mest kre­ven­de.

- For meg er sam­men­blan­din­gen av for­soning og for­løs­ning det mest kre­ven­de, for­stå­el­sen av at Guds rike er kom­met og at det li­ke­vel ikke er er full­kom­ment. Jeg tror guds­ri­ket er her, men det er ikke fullt for­løst ennå. John­sons for­stå­el­se gjør i neste om­gang at for­hol­det til li­del­se, syk­dom og andre livs­pro­ble­mer kan bli kre­ven­de, sier Nord­li.

Li­ke­vel ser ikke Nord­li det som sin opp­ga­ve of­fent­lig å kri­ti­se­re John­son. Tvert imot ut­tryk­ker han stor re­spekt for pas­to­ren.

- Bet­hel Red­ding har en stor leng­sel etter å se men­nes­ker frelst og hel­bre­det. Jeg skul­le ønske alle nors­ke me­nig­he­ter hadde det samme. Også vi tren­ger vek­kel­se, gjen­nom­brudd og ån­de­lig for­ny­el­se, sier Nord­li.

Han un­der­stre­ker at han ikke svel­ger alt John­son sier. På samme måte som han siler bort anti­se­mit­tis­men hos Mar­tin Lu­ther og pre­de­sti­na­sjons­læ­ren hos Jean Cal­vin, vel­ger han å pluk­ke ut bort det han ikke kan gå god for hos John­son.

In­spi­rert prest

For tiden har sokne­prest Mor­ten Ed­vard­sen i Gul­set me­nig­het i Skien stu­die­per­mi­sjon der te­ma­et er im­pul­ser fra Red­ding.

- For­må­let er å jobbe med hvil­ke av disse im­pul­se­ne som er over­sett­ba­re til Den nors­ke kirke, hva vi kan bruke i en lu­thersk teo­lo­gisk kon­tekst, sier Ed­vard­sen.

Selv har han be­søkt den ame­ri­kans­ke me­nig­he­ten flere gan­ger.

- Vi har hen­tet im­pul­ser der­fra fordi vi har opp­levd dem som gode. Hele tiden har min mål­set­ting ikke vært å ko­piere det de gjør, men å hente in­spi­ra­sjon og for­stå­el­se på de tin­ge­ne de gjør bra, sier Ed­vard­sen.

Stu­die­per­mi­sjo­nen skal munne ut i en rap­port som Ed­vard­sen skal le­ve­re til bis­kop Stein Rei­nert­sen. Fore­lø­pig synes Ed­vard­sen det vil være pre­ma­turt å si noe om kon­klu­sjo­ne­ne sine. Men han leg­ger ikke skjul på at han mener me­nig­he­ter som står i en helt annen tra­di­sjon en Bet­hel Red­ding, kan ha mye å lære av me­nig­he­ten. Uan­sett mener han nors­ke me­nig­he­ter må regne med at de mot­tar inn­trykk der­fra, ikke minst de som har et ung­doms­ar­beid av en viss stør­rel­se.

- Lov­san­gen fra Jesus Cul­tu­re går over hele ver­den, sier han.

In­di­vi­du­el­le pro­fe­ti­er

En norsk fag­teo­log som har be­søkt Bet­hel Red­ding, er første­ama­nu­en­sis Geir Otto Holm­ås ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet. Han sit­ter også i Oase-le­der­ska­pet.

- Noe av det mest ut­pre­ge­de med Bet­hel-mil­jø­et, er det vel­dig ster­ke fo­ku­set på det over­na­tur­li­ge, at guds­rike­kref­te­ne kan ma­ni­fes­te­re seg syn­lig gjen­nom hel­bre­del­se og under. Dette ser man som et vik­tig red­skap i vek­kel­sen som skal komme, sier Holm­ås.

Han leg­ger til at dette ikke er ene­stå­en­de i ka­ris­ma­tis­ke kret­ser, men han opp­fat­ter at Bet­hel Red­ding vekt­leg­ger dette mer enn mange andre gjør. Han på­pe­ker også at pro­fe­ti­er til in­di­vi­du­ell be­tje­ning står sen­tralt.

- He­ders­kul­tu­ren de har ut­vik­let, er nok noe annet som mange lar seg in­spi­re­re av, sier han.

Uav­klart for­hold

Inn­tryk­ket til Holm­ås er at Bet­hel Red­ding ikke skil­ler seg så mye fra tra­di­sjo­nell pinse­teo­lo­gi, men har et annet preg gjen­nom sin prak­sis og vekt­leg­ging i for­kyn­nel­sen. Holm­ås besøk i Re­ad­ing var en rask vi­sitt, og han har fore­lø­pig ikke satt seg så godt inn i Bill John­sons lit­te­ra­tur at han kjen­ner seg i stand til å vur­de­re kri­tik­ken fra Arne Helge Tei­gen.

Inn­til vi­de­re øns­ker ikke Holm­ås å mene så mye mer om den ame­ri­kans­ke me­nig­he­ten og in­spi­ra­sjo­nen der­fra.

- Jeg har ikke et helt av­klart for­hold til fe­no­me­net Bet­hel Red­ding selv, men blant annet de­bat­ten i Dagen gjør at jeg nå vil gå dy­pe­re inn i dette, sier han.

DAGEN

Kritikk mot Bill Johnson

Førsteamanuensis Arne Helge Teigen ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole utfordret karismatiske kristne til å ta et oppgjør med pastor Bill Johnson og hans menighet Bethel i Redding, California. Det skjedde gjennom et leserinnlegg i Dagen torsdag i forrige uke

Teigen mener Johnson står for en ytterliggående karismatikk. Særlig kritisk har han vært til kristologien - læren om Jesus - som Johnson forfekter

Pinseteolog Øyvind Gaarder Andersen har problematisert Teigens kritikk av Johnson gjennom et innlegg tirsdag

I samme avis fortalte pastor Sverre Bjørnhaug om sine erfaringer fra Bethel Redding, som han opplever har vært til stor inspirasjon

For tiden går 45 norske elever på menighetens bibelskole, Bethel School of Supernatural Ministry

Powered by Labrador CMS