Debatt
Både Gud og Jesus er alfa og omega
Kommentar til Fred Vidar Hjortlands innlegg i Dagen tirsdag 11. april.
Innlegget 11. april er en kommentar til mitt innlegg 16. mars. Hjortland konsentrerer seg i sitt innlegg om oversettelsen av Rom 9,5. Er det Jesus som blir kalt Gud over alle ting? Dette prøver han å motbevise ved å sitere fra ulike oversettelser. Det rare er at han bare siterer siste del av verset, og dermed mister konteksten.
Verset i sin helhet lyder slik: «Dem tilhører fedrene, og fra dem er Kristus kommet etter kjødet, han som er Gud over alle ting, velsignet i evighet.»
Jeg er enig med Hjortland at saker må undersøkes grundig. Da må vi nødvendigvis først gå til de greske manuskriptene. Dem er det mange av. Jeg har undersøkt seks stykker. Det greske relativpronomenet som innleder siste del av verset er «ὁ» – oversatt «han som». Hevet over all tvil peker dette pronomenet tilbake på Kristus.
Den eneste forskjellen på disse seks greske manuskriptene, er at den bysantinske tekst har et komma mer enn de andre: «…. ὁ ὢν ἐπὶ πάντων, θεὸς εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας. Ἀμήν» (Rom 9,5 BYZ).
De andre skriver slik: «…. ὁ ὢν ἐπὶ πάντων θεὸς εὐλογητὸς εἰς τοὺς αἰῶνας, ἀμήν».
Dette kommaet forandrer ikke innholdet i utsagnet. Nestlé-Aland sitt greske nytestamente angir ingen andre lesemåter i det kritiske apparatet. Dermed er det enighet om den greske teksten. Og denne teksten kan etter mitt skjønn ikke tolkes på annen måte enn at Kristus er Gud. Man er nødt til å se verset i sammenheng, og ikke bare sitere siste del.
Jeg legger merke til at Hjortland ikke kommenterer det som var hovedpoenget i mitt innlegg 16. mars. Så jeg oppfordrer herved Hjortland til å kommentere følgende:
1. Markus begynner sitt evangelium med å sitere Jesaja 40,3. Det tales om budbæreren som skulle rydde vei for Jesus. Den det skulle ryddes vei for kalles i Jesaja 40,3 både for Jahve og Elohim. Den logiske konklusjonen av dette er for meg at Jesus bærer disse navnene.
2. Mitt andre hovedpunkt var at det fins en mengde likelydende utsagn om Gud og Jesus. Begge kalles alfa og omega, begge kalles konge m.m.
3. Utfordrer Hjortland til også å kommentere 1 Joh 5,20, der det sies om Jesus Kristus at han er den sanne Gud (οὗτός ἐστιν ὁ ἀληθινὸς θεὸς).
Hvordan stiller Hjortland seg til disse punktene?
Så vil jeg avslutte med Jesu utsagn i Johannes 14,7–9: «Hadde I kjent mig, da hadde I også kjent Faderen, og fra nå av kjenner I ham og har sett ham. Filip sier til ham: Herre! vis oss Faderen, og det er oss nok! Jesus sier til ham: Så lang en tid har jeg vært hos eder, og du kjenner mig ikke, Filip? Den som har sett mig, har sett Faderen; hvorledes kan du da si: Vis oss Faderen?»