For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Synspunkt

BARNS RETTIGHETER: Hvis barnas faktiske behov ikke kommer tydelig nok fram, risikerer vi ikke bare at barna får behov for mer omfattende hjelp senere, skriver Inga Bejer Engh.

Barns rettigheter i NAV må styrkes

NAV-kontorene må skaffe seg bedre kunnskap om hvordan barna har det når foreldre ber om hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Kommunen skal gi barnefamilier god og riktig hjelp på tvers av tjenester som skole, helse, barnevern og NAV. Dette er essensen av barnevernsreformen som trådte i kraft i fjor sommer. Gjennom tidlig innsats skal kommunen legge til rette for at barn får en god oppvekst, fremfor å senere måtte reparere med dyre barnevernstiltak.

NAV har gjennom sitt samfunnsoppdrag en viktig rolle i å sørge for at dette lykkes. For barnefamilier kan døren inn til NAV-kontoret bli en portåpner til andre hjelpetjenester. Men da må NAV skaffe seg oversikt over barnas og foreldrenes faktiske behov. Derfor er det så viktig at barneperspektivet i NAV nå gis et etterlengtet løft.

Helsetilsynet og Riksrevisjonen har tidligere ropt varsku om at NAV-kontorene ikke kartlegger barns behov godt nok når barnefamilier søker om sosialhjelp. I 2012 ble det påvist saksbehandlingsfeil i 9 av 10 kommuner det ble ført tilsyn med.

Powered by Labrador CMS