Debatt

DEBATT OM TVANG I ISLAM: Styremedlem i Bergen Moské, Badreddine Maizi er i debatt med Jan Bygstad. I dette innlegget er det Dag T Elgvin og Eivind Gjerde som svarar.

Bergen Moské fører oss bak lyset

For å faktasjekke Badreddine Maizis påstander, er det bedre å gå til Koranen og historiske kilder, enn til nærmeste moské. Koranverset «Det er ingen tvang i religionen», motbevises av islams historie.

Publisert Sist oppdatert

Badreddine Maizi hevdet i Dagen (nettavisen 1.3.) at Jan Bygstad skriver om «noe annet enn islam», det vil si feilinformerer. Bygstad har tilsvarsrett, men han ville gjerne at vi svarte.

Vår konklusjon er at han driver desinformasjon.

Maizi skrev også at «Koranen oppfordrer muslimer til å unngå å uttale seg om emner utenfor deres ekspertise-område.» Han er altså ekspert på islam og vil fortelle oss hva islam virkelig sier.

Vår konklusjon er at han driver desinformasjon. Innlegget hans handlet både om Koranen og historien. Vi tar for oss begge.

Koranen motsier det Maizi hevder

Maizi gjentok påstanden fra intervjuet 1. februar om at tvang er «totalt forbudt i islam» og viste til det kjente Koran-verset: «Det er ingen tvang i religionen». Dette er nr. 2: 256, tidlig i Medina da Muhammed prøvde å få jødene til å godta ham som profet. Maizi la til at «alt det Bygstad sier om tvang ---, kan tilbakevises med bare det verset …» Han vil ha oss til å tro at dette ene verset forteller hele sannheten. Det stemmer ikke.

Jødene hørte at Muhammed sa mye feil i forhold til hva som står i torahen, og de forkastet ham som profet. Da vendte profeten seg mot dem, og da kom dette budskapet: «Hvis noen ønsker noe annet enn islam som religion, vil dette ikke godtas.» 3:85. Altså tvang.

En stund etter kom versene i sura 4, her ser vi tvangen enda tydeligere: «. Ta ikke noen av dem [ikke-muslimene] som beskytter eller venn før de vender om til Allahs vei. Hvis de vender bort (fra islam), ta dem og drep dem uansett hvor du finner dem, og ta ingen av dem som venn eller hjelper.» 4:89. En drapsordre må vel regnes som tvang?

Hva gjør muslimer når det er motstridende vers? Det skrev Maizi ingenting om. Svaret står i Koranen: «Når Vi opphever et vers eller gjør at det blir glemt, bringer Vi et bedre eller likt.» 2:106. Samme budskap i 13:39 og 16:101. Det betyr at den åpenbaringen som kom sist, overstyrer den eldre. Det betyr at «tvangsversene» overstyrer/erstatter det fredelige 2:256.

Vi har funnet et mønster i Koranen: Surene fra Muhammeds tid i Mekka har en fredelig moral, men etter at han kom til Medina, er det mange vers som sier at muslimer kan kjempe mot ikke-muslimer for å utbre islam.

Muhammed endret etikk fra ikkevold til vold. Han bortviste alle jødene fra to av stammene i Medina. Det var tvang. I den tredje stammen ble alle mennene halshogd. Kvinnene ble solgt som slaver. Det var også tvang.

Maizi hevdet at Bygstads påstand om tvang tilbakevises av denne ene hadithen: «Den som skader en dhimmi, skader meg …» Igjen fører han oss bak lyset, det er lett å finne hadither med motsatt budskap.

Bak en vennlig invitasjon til å bli muslim er det tvang: «Når du møter fiendene dine som er polyteister [kristne], inviter dem til tre handlingsløp. Hvis de reagerer [positivt] på noen av disse, aksepterer du det og holder deg fra å gjøre dem noen skade. Først: inviter dem til (å godta) islam; hvis de aksepterer, godta det og avstå fra å kjempe mot dem …

Hvis de nekter å godta islam, kan du kreve jizya [beskyttelses-skatt] fra dem. Hvis de samtykker i å betale, godta det fra dem og hold hendene dine unna dem. Hvis de nekter å betale skatten, søk Allahs hjelp og kjemp mot dem.» Sahih Muslim 19:4294.

Bak en vennlig invitasjon til å bli muslim er det tvang.

Maizi skrev videre at Muhammed «fortalte også at vi skal være greie og passe på ikke- muslimske naboer på samme måte som vi gjør mot våre muslimske.» Igjen uten noe hadith- nummer.

Koranen sier noe annet, nemlig at muslimer skal være milde og hjertevarme mot andre muslimer, men harde eller strenge mot ikke-muslimer. 48:29, 5:54 og 9:73. Disse surene har nr. 111, 112 og 113, altså de siste, fra Muhammeds siste leveår, de er ikke erstattet av andre vers.

Maizi ville få oss til å tro at islam ikke tillater tvang, og for å greie det fortalte han bare halve sannheten. Det er lov i islam, kalles ‘kitman’, men det er ikke en god skikk i vår kultur.

Sharia-reglene sier det er lov å lyve: «Å tale er et middel for å oppnå mål. Hvis et prisverdig mål kan oppnås gjennom både å fortelle sannheten og lyve, er det ikke lov å lyve. Når det er mulig å oppnå et slikt mål ved å lyve, men ikke ved å fortelle sannheten, er det tillatt å lyve.

Hvis målet er obligatorisk, er det obligatorisk å lyve. I religiøse saker er det alltid en god forholdsregel å bruke ord som gir et misvisende inntrykk.» (Reliance of the Traveller, kap. 8.2, vår oversettelse.)

Historien etter Muhammed

Maizi hevdet at «Antallet kirker som ble bygd etter islam er betydelig flere (enn før islam)», og bad Bygstad om å telle kirker. Det holder ikke.

Den som fremsetter en påstand, har bevisbyrden. Derfor bør Maizi opplyse om antall kirker bygd, og antall kirker ødelagt, med kilder. Vi skal hjelpe til med to eksempler. Den andre kalifen, Omar (634–644) laget mange regler for de kristne. To handlet om kirker: De ikke fikk lov å reparere kirkene sine, heller ikke bygge nye.

Det første stedet muslimske krigere angrep Midtøsten, var i Gaza, i februar 634. Der ble 4.000 bønder massakrert! Dette må vi kunne kalle tvang. Se Robert G. Hoyland: «In God’s Path. The Arab Conquests and the Creation of an Islamic Empire» 2015. Bokens tittel viser ikke til Bibelens Gud, men om «Allahs vei».

Så hopper vi 350 år fram, med en muslimsk historiker som kilde. al-Maqrizi skriver i boken om kopterne i Egypt at kalif al-Hakim (996–1021) konfiskerte alle gavene til kirkene og klostrene, rev ned kirkene i Kairo og lot folk plyndre det de fant, og ga ordre om at kirker i hele Egypt skulle ødelegges, og det var 30.000! Se R. Ibrahim: «Crucified Again» s 40.

Maizi hevdet at jizya-skatten var lavere enn hva muslimene betalte. Uten kilde er dette ikke troverdig. Den koptiske forfatteren Adel Guindy skriver i «A Sword over the Nile», 2020, at jizya-skatten var så stor at noen måtte selge barna sine! Andre kristne gikk over til islam for å slippe unna jizya-skatten.

På 720-tallet ble alle kristne svimerket på hånden, og alle voksne menn måtte ha på seg en halsring av bly. Hvis muslimene fant munker som ikke hadde svimerke, ble det ene beinet kappet av eller han ble pisket til døde.

En biskop ble tvunget til å sette føttene ned i en skål med glødende kull fordi han ikke hadde betalt det de krevde i jizya-skatt. En annen ble tatt med ut på Nilen, steiner ble bundet til føttene hans og han ble lempet ut i vannet. Her er det mye tvang.

Faktasjekk

Maizi oppfordret Bygstad til å gjøre «en faktasjekk hos nærmeste moské». Bergen Moské er nok ikke det beste stedet. Det er bedre å gå til Koranen og historiske kilder. Koranverset «Det er ingen tvang i religionen» motbevises av islam historie.

Hvis Maizi mener at vi har skrevet noe feil, vil vi gjerne høre det. Vi ber ham oppgi nummer på koranvers og hadither, og historiske kilder.

Powered by Labrador CMS