Besøk Filadelfia,justisminister!

Tro det eller ei, Anund­sen. Men det er fak­tisk mulig å være kirke selv uten spir og klokke­tårn, skriver Dagen på lederplass.

Publisert Sist oppdatert

Jus­tis­mi­nis­ter An­ders Anund­sen opp­trer som om vi fort­satt kun hadde én stats­auto­ri­sert kirke i Norge.

Hel­gens på­gri­pel­se av en iransk kirke­asy­lant inne i et me­nig­hets­bygg dis­po­nert av pinse­me­nig­he­ten Fi­ladel­fia i Kris­tian­sand, vek­ker for­ståe­lig nok ster­ke re­ak­sjo­ner.

Helt siden Grete Fa­re­mo var jus­tis­mi­nis­ter førs­te gang på 90-tal­let, har po­li­ti­et hatt in­struks om å ikke på­gri­pe asyl­sø­ke­re som har tatt til­flukt i kir­ker eller bede­hus.

Nå er det Frps An­ders Anund­sen som sit­ter i den stats­råd­s­to­len. Og han har fra førs­te stund sagt at han vil ut­ford­re hele ord­nin­gen med kirke­asyl.

I re­gje­rings­er­klæ­rin­gen fra Høyre og Frp står det svart på hvitt at «det vil være re­gje­rin­gens syn at kirke­rom­met ikke skal bru­kes til kirke­asyl».

Hel­ler ikke vi mener at kirke­asyl er noen god løs­ning på de di­lem­ma­ene som asyl- og flykt­ning­po­li­tik­ken av og til stil­ler oss ovenrfor.

Men prin­sip­pet om at kirke­rom­met er et fri­sted der or­dens­mak­ten ikke kan mar­sje­re inn og på­gri­pe for­tvil­te per­soner som har søkt til­flukt der, er li­ke­vel helt grunn­leg­gen­de.

Men denne lange tra­di­sjo­nen i norsk kirke­rett vil altså den nye re­gje­rin­gen nå endre på.

Spørs­må­let har vært hvor langt jus­tis­mi­nis­te­ren har vil­let gå for å gjen­nom­føre kurs­end­rin­gen sin. Vil han sende or­dens­mak­ten inn i kir­ke­ne?

Kom­mer vi til å opp­le­ve tram­pen­de po­liti­støv­ler mot kirke­gul­vet og på­føl­gen­de hyl og skrik når for­tvil­te men­nes­ker trek­kes ut av guds­hus med makt.

Slike sce­ner ser det fak­tisk ut som også Anund­sen i det lengs­te kvier seg for. Der­for har han fore­lø­pig ikke vil­let gå så langt.

Nå prø­ver han seg i ste­det på en merk­ver­dig mel­lom­løs­ning. Til Vårt Land sier jus­tis­mi­nis­te­ren at kirke­asy­lan­ter som be­fin­ner seg i så­kalt «ikke-vigs­le­de byg­nin­ger» må på­reg­ne å bli på­gre­pet av po­li­ti­et.

Fri­kir­ke­li­ge me­nig­hets­lo­ka­ler til­hø­rer ty­de­lig­vis den ka­te­go­ri­en. Dit inn vil Anund­sen nå altså sende po­li­ti­et. Slik det skjed­de i Fi­ladel­fia i Kris­tian­sand i hel­gen.

Vi må gi ho­ved­pas­tor i den me­nig­he­ten, Wiggo Skage­stad, rett når han kal­ler denne måten å re­son­ne­re på for «en de­gra­de­ring og en un­der­kjen­nel­se av hele fri­kirke­be­ve­gel­sen».

De fles­te fri­kir­ke­li­ge sam­funn vigs­ler som kjent ikke sine kirke­bygg. Vet jus­tis­mi­nis­te­ren vir­ke­lig ikke det? Eller mener han på ramme alvor at det bare er Den nors­ke kir­kes kir­ker som er or­dent­li­ge kir­ker?

Hvis dette i bunn og grunn hand­ler om kunn­skaps­løs­het, så er det egent­lig gans­ke mer­ke­lig. Og dess­uten helt unød­ven­dig.

For i re­gje­rin­gen Sol­berg fin­nes det for førs­te gang på åre­vis en stats­råd med be­ty­de­lig fri­kir­ke­lig kom­pe­tan­se. Sam­ferd­sels­mi­nis­ter Ketil Sol­vik-Ol­sen, som lør­dag for­tal­te om sin guds­tro på for­si­den av VG, er jo kjent for å fre­kven­te­re mø­te­ne i en av ho­ved­sta­dens pinse­me­nig­he­ter.

Hvis An­ders Anund­sen tror at han kan for­skjells­be­hand­le kirke­bygg etter kon­fe­sjo­nel­le lin­jer, så må vi minne ham om et sen­tralt fak­tum. Vi har ikke len­ger noen stats­kir­ke i Norge. Og den grunn­lovs­end­rin­gen var også jus­tis­mi­nis­te­rens parti med på å vedta.

Tro det eller ei, Anund­sen. Men det er fak­tisk mulig å være kirke selv uten spir og klokke­tårn.

Hvis jus­tis­mi­nis­te­ren tvi­ler på det, så kan han jo bli med sin parti­fel­le sam­ferd­sels­mi­nis­te­ren på guds­tje­nes­te i Fi­ladel­fia i Oslo.

Powered by Labrador CMS