Besøk Filadelfia,justisminister!
Tro det eller ei, Anundsen. Men det er faktisk mulig å være kirke selv uten spir og klokketårn, skriver Dagen på lederplass.
Justisminister Anders Anundsen opptrer som om vi fortsatt kun hadde én statsautorisert kirke i Norge.
Helgens pågripelse av en iransk kirkeasylant inne i et menighetsbygg disponert av pinsemenigheten Filadelfia i Kristiansand, vekker forståelig nok sterke reaksjoner.
Helt siden Grete Faremo var justisminister første gang på 90-tallet, har politiet hatt instruks om å ikke pågripe asylsøkere som har tatt tilflukt i kirker eller bedehus.
Nå er det Frps Anders Anundsen som sitter i den statsrådstolen. Og han har fra første stund sagt at han vil utfordre hele ordningen med kirkeasyl.
I regjeringserklæringen fra Høyre og Frp står det svart på hvitt at «det vil være regjeringens syn at kirkerommet ikke skal brukes til kirkeasyl».
Heller ikke vi mener at kirkeasyl er noen god løsning på de dilemmaene som asyl- og flyktningpolitikken av og til stiller oss ovenrfor.
Men prinsippet om at kirkerommet er et fristed der ordensmakten ikke kan marsjere inn og pågripe fortvilte personer som har søkt tilflukt der, er likevel helt grunnleggende.
Men denne lange tradisjonen i norsk kirkerett vil altså den nye regjeringen nå endre på.
Spørsmålet har vært hvor langt justisministeren har villet gå for å gjennomføre kursendringen sin. Vil han sende ordensmakten inn i kirkene?
Kommer vi til å oppleve trampende politistøvler mot kirkegulvet og påfølgende hyl og skrik når fortvilte mennesker trekkes ut av gudshus med makt.
Slike scener ser det faktisk ut som også Anundsen i det lengste kvier seg for. Derfor har han foreløpig ikke villet gå så langt.
Nå prøver han seg i stedet på en merkverdig mellomløsning. Til Vårt Land sier justisministeren at kirkeasylanter som befinner seg i såkalt «ikke-vigslede bygninger» må påregne å bli pågrepet av politiet.
Frikirkelige menighetslokaler tilhører tydeligvis den kategorien. Dit inn vil Anundsen nå altså sende politiet. Slik det skjedde i Filadelfia i Kristiansand i helgen.
Vi må gi hovedpastor i den menigheten, Wiggo Skagestad, rett når han kaller denne måten å resonnere på for «en degradering og en underkjennelse av hele frikirkebevegelsen».
De fleste frikirkelige samfunn vigsler som kjent ikke sine kirkebygg. Vet justisministeren virkelig ikke det? Eller mener han på ramme alvor at det bare er Den norske kirkes kirker som er ordentlige kirker?
Hvis dette i bunn og grunn handler om kunnskapsløshet, så er det egentlig ganske merkelig. Og dessuten helt unødvendig.
For i regjeringen Solberg finnes det for første gang på årevis en statsråd med betydelig frikirkelig kompetanse. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som lørdag fortalte om sin gudstro på forsiden av VG, er jo kjent for å frekventere møtene i en av hovedstadens pinsemenigheter.
Hvis Anders Anundsen tror at han kan forskjellsbehandle kirkebygg etter konfesjonelle linjer, så må vi minne ham om et sentralt faktum. Vi har ikke lenger noen statskirke i Norge. Og den grunnlovsendringen var også justisministerens parti med på å vedta.
Tro det eller ei, Anundsen. Men det er faktisk mulig å være kirke selv uten spir og klokketårn.
Hvis justisministeren tviler på det, så kan han jo bli med sin partifelle samferdselsministeren på gudstjeneste i Filadelfia i Oslo.